nieuw in VB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
goedenamiddag forumisten,

na enkele jaren met vba bezig te zijn en hiermee mooie projecten uit te werken (met hulp van het vba-forum), is het tijd om es iets 'nieuws' te proberen, nl. VB.

Mijn eerste project heb ik al in mijn hoofd, nl een registratieprogramma voor ongevallen en incidenten binnen ons bedrijf.

De opzet zou bestaan uit:
- labels
- textboxen
- comboboxen (die gelinkt zijn aan een database of liefst met excel...)
- checkboxen
- wegschrijven naar een bestand of database
- mogelijkheid tot oproepen van statistieken
- ...

veel hooi op mijn vork? Ja en nee :) De eerste drie streepjes kan ik naar layout toe al maken, en korte code voor schrijven. De rest is andere koek. Maar met hulp moet dit wel lukken hoop en denk ik

Groeten,
Spiesse

Spiesse, hoe het eruit ziet en welke visuele elementen je gaat gebruiken is het laatste ding van je ontwikkeling. En hoewel het leuk is om te oefenen kan een registratiesysteem natuurlijk ook prima direct in excel (Overigens is integratie met excel redelijk eenvoudig). Het risico dat je hebt is dat je een excel in excel gaat schrijven.

Ik zou dus kiezen voor een "echte" database en eerst beginnen met het uitwerken van de "flow" van je programma. Dan uitzoeken hoe je programma in elkaar steekt en de juiste code hiervoor vinden en dan pas uitwerken richting de gebruiker.

goedemorgen wampier,

dank voor je feedback. Hoe zou jij dan een "echte" database opbouwen?

Ik heb in excel via vba al iets gemaakt, maar zit daar met volgende probleem:

- het is een gedeeld bestand waarin meerdere personen tegelijk kunnen werken in principe, maar bij het wegschrijven kan het gebeuren dat 2 regels op hetzelfde moment opgeslagen worden, en dan wordt maar 1 regel beschreven...

Ben benieuwd naar jouw voorstel of visie

Je kunt kiezen uit een hoop verschillende databases die veelal gratis te gebruiken zijn.

Qua excel kan je een tijdelijk bestand wegschrijven zodra iemand de userform opent. Als iemand anders de userform opent op een andere instantie en de tijdelijke file bestaat geef je een foutmelding. Zodra iemand klaar is met invoeren van een incident delete je het tijdelijke bestand weer. Hetzelfde kan met een beacon / registry setting / virtual pipe en enig welke andere oplossing die je op globaal niveau een setting aan kan laten maken.

In feite is je oplossing met een extern VB programma een wat gecompliceerde variant van die oplossing. Databases in het algemeen zijn gemaakt met meerdere lagen toegang tegelijkertijd en is misschien wel grootste echte verschil tussen excel en een normale database. Maar zelfs daar is exact het probleem dat je beschrijft een van de meer gecompliceerde zaken van databasebeheer.

wampier, natuurlijk is het zo dat de mogelijke kans dat 2 personen op hetzelfde moment een regel invoeren en dan nog es op opslaan klikken heel klein vermoed ik.

bekijk je mijn nieuw draadje es? is een leuke :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan