Nieuw Moederbord + CPU + Geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Hey,

Ik ga voor een vriend van mij z'n pc upgraden. Hij wil er weer fatsoenlijk op kunnen gamen, maar het hoeft ook niet allemaal supersnel te zijn, hij heeft natuurlijk geen onbeperkt budget.
De pc die hij nu heeft heeft een Intel Pentium D820 processor, en 2 gb werkgeheugen, windows xp, radeon hd3850, merk moederbord niet bekend, waarschijnlijk een aangepaste variant want de pc is een Dell.
De videokaart, de hd3850, heeft hij zelf ingebouwd en is dus niet origineel. Naar mijn inzicht kan hij die beter laten zitten, want dat volstaat nog wel even. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat de D820 Dual-Core is, (ik wist het niet precies want is voor mijn tijd als echte gamer) en behoorlijk wat kracht heeft. Probleem zit echter in het moederbord / geheugen. Het geheugen wat er nu in zit is DDR2 533 MHz, en het grote probleem is dat het moederbord geen hogere snelheid aankan. Met het oog op de toekomst heb ik hem dus voorgesteld dat we beter een moederbord kunnen regelen wat hogere snelheden ondersteunt. Het hoeft niet per se DDR3 te ondersteunen! Het geheugen moet dus ook worden upgegrade. De processor heeft socket 775 en er zijn nog moederborden daarvan te krijgen, maar wat denken jullie, is het niet verstandiger om als ik geheugen en moederbord doe ook gelijk de CPU te doen? M.a.w: werkt een D820 wel met een sneller / nieuwer moederbord + geheugen?

Laatste vraag is praktisch wat betreft de voeding, ik verwacht dat deze nog voldoende kracht over heeft maar ik kan via PC Wizard niet vinden welke moederbord connector wordt gebruikt (20 / 24 pins) Hier moet ik dan toch ook op letten bij het kopen van een nieuw moederbord, of denken jullie dat dit wel zal passen?

Dus > ik zou het op prijs stellen al kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en dan misschien een paar suggesties / links posten van leuke setjes!

Alvast bedankt.

Goedemorgen,

Je zou een op het etiket van de voeding kunnen kijken hoe of wat aar ik denk dat er geen problemen door ontstaan.
Maar ik weet niet om welke games het gaat maar de 3850 is eigenlijk ook al een beetje achterhaalt.
Weet niet wat zijn budget is maar misschien is een aanpassing in deze ook een idee.
Misschien is budget even vermelden zo wie zo toch wel even handig .

er is niet echt een vast budget om aan vast te houden, hij wil gewoon kunnen gamen volgens het 'mid-range' principe.
dus ik zou vast houden aan ongeveer deze prijzen:

- moederbord : ca 80 euro
- cpu: ca 80 euro
- geheugen: ca 80 euro (4 gb)

volgens mij moet hier wel wat voor te vinden zijn.
het is misschien handiger om als totaalprijs 250 euro te hanteren, en dat de prijzen onderling dus weinig uitmaken.
let wel op: de onderdelen moeten wel bij elkaar passen! dus geen dure processor en prut geheugen of andersom!

Zinloze upgrade zolang ook de videokaart niet vervangen wordt, dat is niet echt een kaart om een beetje games op te kunnen spelen

de videokaart wordt vast ook nog wel eens vervangen, maar mobo + cpu + geheugen is harder nodig. Games hoeven ook niet op de hoogste kwaliteit gespeeld te kunnen worden! (mid-range gamer). Ik game nu zelf met een HD4670 en volgens mij is dat ongeveer wel vergelijkbaar met een HD3850. Ik weet ongeveer wat hij wil spelen en met de 3850 is dat denk ik dus geen probleem.

Maar nu even over dat setje van Alternate wat je voorstelde;

ik heb de benchmarks en reviews er even op nageslagen maar klopt het dat een Athlon II X4 630 ongeveer even snel is als een Intel Core i3 530/540 en de oudere Intel Core 2 Quad Q6600? (die ik zelf heb)

Ook lees ik tegenwoordig vaak dat de CPU's van AMD tegenwoordig WEL te vertrouwen zijn, in tegenstelling tot de Athlon XP's en Athlon 64's van een paar jaar terug. Klopt dit? Ik bedoel dan vooral, zijn de nieuwe Athlon's II even betrouwbaar als de CPU's van Intel, en belangrijker, houden ze net als de CPU's van Intel lang hun snelheid vast? (ik bedoel dat de pc's na korte tijd niet heel traag worden, zoals de ervaring bij mij is van een Athlon 64 X2 en een Turion X2?)

Wat betreft het moederbord, er wordt aangegeven dat er onboard video is (HD3000). kan dit altijd gebruikt worden of heb je dan een speciale CPU nodig, zoals de nieuwe GPU-CPU's Clarkdale Intel i3?

Laatste vraag > werkt het hele setje zonder problemen op Windows XP? Die vriend van mij heeft op dit moment nog een cd van XP liggen en die wil hij graag weer gebruiken (hij wil liever rustig uitproberen en later overschakelen op Windows 7)
:thumb:

een CPU zal volgens mij niet slijten, de eisen van de programma's worden wel steeds hoger.

AMD CPU's zijn al jaren prima te vertrouwen

Oké, prima te vertrouwen dan. Maar het is algemeen bekend dat Intel CPU's beter bekend staan en dat er nog steeds meer mensen zijn die liever een Intel hebben. Bovendien is het vast niet voor niks dat de Media Markt alleen pc's met Intel verkoopt, en ik ken geen winkels die alleen maar AMD verkopen!

Maar genoeg erover, ze zullen dus wel goed zijn. Het zou wel fijn zijn al kan iemand nog even de andere vragen beantwoorden die ik gesteld heb en misschien is er iemand die meer kan vertellen over het feit of Intel en AMD nu gelijk staan of (nog steeds) niet.

ik zag trouwens ook nog op een foto van de binnenkant van de kast van hem die hij mij stuurde dat zijn huidige 20 pins voedingskabel vastzit op een 24 pins moederbord aansluiting. Dit kan toch helemaal niet?

Is het dan nog nodig dat hij een verloopje koopt van 20 naar 24 pins of is dat dus niet nodig?

aan een voeding zit meestal een 20+4 pin kabel. Je moet ze er dus wel allemaal in doen weet niet tot hoever dit een probleem gaat worden.

Dat is het 'em nu juist, het is een 20 pinskabel zonder +4 extra stukje! Dus toch maar een extra verloopje erbij doen dan, voor de zekerheid! (tenzij iemand mij het tegendeel kan uitleggen)

Enne, als er iemand een ervaring heeft met de M4A moederborden van Asus of de AMD Athlon II X4 CPU serie hoor ik dat natuurlijk heel graag!

Ook als er verder nog dingen zijn die ik moet weten voor het bestellen hoor ik dat natuurlijk heel graag.

PS > geen reactie op gehad, maar ik neem aan dat deze kit volledig door XP wordt ondersteund?

ik wist niet dat die verloopstukjes er waren, doe er maar bij kan toch geen kwaad.

Ik zelf heb de Asus M4A79XTD EVO, prima bord wat wil je er van weten? heb er zelf een AMD Phenom II X4 955 @ 3,7Ghz op zitten.

ja dan doen we dat verloopje er gewoon bij voor de zekerheid, kan altijd nog eens handig zijn.

nou wat ik graag van je zou willen weten over die M4A moederborden is of ze een beetje een aanpasbare BIOS hebben. Je weet wel, dat instellingenscherm dat je krijgt als je bij het opstarten op één van de 'F' toetsen drukt. Mij werd altijd verteld dat bijvoorbeeld overclocken in je bios geregeld moest worden. Bij mij zelf kan dit niet omdat ik nog het standaard Fujitsu Siemens moederbord heb, maar dat kan dan dus wel met de BIOS van de M4A moederborden?

Zelfde geld voor de CPU's uit de Athlon II X4 serie, heeft iemand ervaring met overklokken en hoe hard kan je hem dan laten lopen?
De eerste tijd komt het er waarschijnlijk niet van, maar misschien als we na een tijdje meer snelheid willen...

---

En dan nog steeds de vraag: Is de kit compatibel met Win XP?

En nog een vraagje, moet ik de koelpasta voor de processor los kopen of zit die er bij?

--

Als we dit weten kunnen we namelijk gaan bestellen!

M4A moederbord is of ze een beetje een aanpasbare BIOS hebben
Ja, je kan alles aanpassen van de baseclock tot de multiplier, als je wil kan je ook nog je RAM gaan OC'en.
Ook spanning aanpassen ik erg makkelijk

heeft iemand ervaring met overklokken en hoe hard kan je hem dan laten lopen?
De eers

Geen idee, voor het makkelijkste kan je beter een Black Editon nemen, dan hoef je alleen de ,multiplier te verhogen en eventueel de vcore.

En dan nog steeds de vraag: Is de kit compatibel met Win XP?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, sorry

En nog een vraagje, moet ik de koelpasta voor de processor los kopen of zit die er bij?
op de boxed koeler zit wel een laagje, dacht op de mugen 2 ook. Je kan beter die er af halen en andere nemen als AS 5 of MX-2, zeker met idee op overclocken kan soms wel 7 graden schelen

Oké bedankt voor je reactie!

Hopen dus maar dat het met XP werkt, maar ik verwacht het eigenlijk wel hoor, want wat werkt nu niet met Windows XP? :p

dat van het moederbord is erg fijn, inderdaad vooral met het oog op de toekomst.

oké, ik denk dat we dan ervoor kiezen om in het begin geen extra koelpasta te kopen,
aangezien we in het begin ook nog niet gaan overklokken.

Dank voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan