Nieuw Moederbord ! Minder GHZ>>>>>!

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker220

Banned
Lid geworden
19 jan 2002
Hallo allen,

Ik heb een nieuw moederbord laten instaleren gisteren.
Wat schets mijn verbazing?
Als ik kijk naar de prestaties die eerst (bij het oude bord 1.9 GHZ was nu ineens na installen van het nieuwe bord: 1.15 GHZ.

Ik snap het niet meer.
Wat speelt er???

Ik zie dit staan in de bios zoonder wat veranderd te hebben.

ai overclock Tuner...................staat op auto

CPU frequency staat op 100

FSB spread spectrum staat op disabled.

AGR spread spectrum staaat op disabled.

Hier word ook het e.e.a. verteld maar eerlijk gezegd snap ik dat niet geheel.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=237240&highlight=kloksnelheid

ik heb een amd athlon 2600+

als ik naar de bios ga en :

AI overclock op manual zet en dan de cpu frequency op 135 zet (zoals besproken in genoemde thread en dan oke doe krijg ik de melding: overclocken niet gelukt.

Laatst bewerkt:
Je zit wel goed met wat ik bedoelde, maar je geeft aan dat het hebt laten doen. Is het door een computerwinkel gedaan?

Het moederbord is geplaatst door iemand die dit werk doet dagelijks. Daarna zag ik dit verschil in procescorsnelheid. Kan het niet zo zijndat de aangegeven snelheid (1.15 GHZ) verkeerd is en de comp toch nog 1.9 GHZ snel is??

Want hoe moet ik en hoe kan ik het terug krijgen die 1.9 GHZ??:(

Zou het even aan die persoon vragen, want normaal moet de snelhied goed aangegeven worden. Zowel in het Bios als bij bijvoorbeeld Windows eigenschappen.

Heb je op het moederbord een dipswitch zitten waarmee je kunt kiezen tussen een FSB van 100mHz en 133mHz of hoger, er staat meestal alleen een 0 op, deze omzetten wil ook wel eens helpen, dat schakelaartje zit op verschillende merken, Asrock, Asus, Gigabyte, en andere merken werken ermee op K7 bordjes.

Jouw CPU moet eigelijk draaien op een FSB van 166 mHz en een multiplier van 11,5 als ik het zo inschat, er zijn dan ook meerdere versies van de AMD Athlon 2600+, met een FSB van 266 en 333.

http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php

Lange Pier zei:
Heb je op het moederbord een dipswitch zitten waarmee je kunt kiezen tussen een FSB van 100mHz en 133mHz of hoger, er staat meestal alleen een 0 op, deze omzetten wil ook wel eens helpen, dat schakelaartje zit op verschillende merken, Asrock, Asus, Gigabyte, en andere merken werken ermee op K7 bordjes.

Jouw CPU moet eigelijk draaien op een FSB van 166 mHz en een multiplier van 11,5 als ik het zo inschat, er zijn dan ook meerdere versies van de AMD Athlon 2600+, met een FSB van 266 en 333.

http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php

Kan ik dat zelf checken?

Zo ja moet er na die switch meer gedaan worden?

Als die switch er niet zit wat dan??

en dan deze vraag: De comp lijkt mij net zo snel als eerst, kan het niet alleen een verkeerde weergave zijn en dat ie toch 1.9 GHZ draait??

Kijken kost niets, je hebt toch wel een manual erbij gekregen? kijk er eens in, zou ik zeggen.

Of pen je merk en type van dat mobo hier eens neer.

Lange Pier zei:
Kijken kost niets, je hebt toch wel een manual erbij gekregen? kijk er eens in, zou ik zeggen.

Of pen je merk en type van dat mobo hier eens neer.

Ik hoop dat het goed is:

Het is een ASUS a7n8x-xe

in het boekje staat bij FSB: 400/333/266 MHZ

Laatst bewerkt:
Er zit geen dipswitch op dat mobo maar een jumpertje, net naast de grote chip onder de cpu, deze op de andere pinnetjes zetten, nu op b.v. op 1 en 2, die moet dan op 2 en 3 gezet worden.

Lange Pier zei:
Er zit geen dipswitch op dat mobo maar een jumpertje, net naast de grote chip onder de cpu, deze op de andere pinnetjes zetten, nu op b.v. op 1 en 2, die moet dan op 2 en 3 gezet worden.

Goed als ik dat al zelf kan:confused: moet er dan nog meer gebeuren????:o

Er staat letterlijk in het boekje:

This jumper allows jou to enable or disable the usb/ps2 keybord or mouse wake up future Set this jumper to +5v to wake up the comp from s1 sleep mode ( cpu stopped, deam refreshed, system runnig in low power mode) using the connected keybord, mouse ore USB device Set this jumper to pins 2-3- (+5vsb) to wake up from s3 en s4 sleep modes (no power to cpu, DRAM in slow refresh, powersupply in reduced power mode.

DUS wat te doen nu?

Volgens het boekje staat ie default op pin 1+2.

Laatst bewerkt:
The Godfather zei:
Goed als ik dat al zelf kan:confused: moet er dan nog meer gebeuren????:o

Als het goed is en gaat, niets, wel die bij die grote chip, die andere links is voor een bios reset.:evil:

Lange Pier zei:

Gedaan.

Resultaat is Nihil. Blijft 1.15 GHZ..:evil:

Lekker dan, of je duikt nog eens in de bios, en zet daar de instellingen volgens je "gevoel" of je gaat weer naar diegene die dat bord heeft ingebouwd, 2 jaar garantie heb je nog.:evil:

Ik heb net de manual er weer af gegooid.:p

Probeer eens die overclock uit te zetten en alles handmatig in te voeren, zo leer je ook nog eens wat.;)

FSB voor de cpu moet op 166, en voor de ddr, indien je pc2700 hebt, ook.

Lange Pier zei:
Lekker dan, of je duikt nog eens in de bios, en zet daar de instellingen volgens je "gevoel" of je gaat weer naar diegene die dat bord heeft ingebouwd, 2 jaar garantie heb je nog.:evil:

Ik heb net de manual er weer af gegooid.:p

Probeer eens die overclock uit te zetten en alles handmatig in te voeren, zo leer je ook nog eens wat.;)

FSB voor de cpu moet op 166, en voor de ddr, indien je pc2700 hebt, ook.

Even dit?

Ik zie ook 2 blauwe stekkertjes zitten bij elkaar alwaar FSB_ sel0 en FSB_sel1 bij staat.
Die zitten links van dat koelertje alwaar Nvidia nForce 2 ultra 400 bij staat.

EN hoe doe ik dit wat je zegt?

FSB voor de cpu moet op 166, en voor de ddr, indien je pc2700 hebt, ook.[/

Want als ik het doe zoals ik het doe krijg ik steeds: overclocken failt!

The Godfather zei:
Even dit?

Ik zie ook 2 blauwe stekkertjes zitten bij elkaar alwaar FSB_ sel0 en FSB_sel1 bij staat.
Die zitten links van dat koelertje alwaar Nvidia nForce 2 ultra 400 bij staat.

Die bedoelde ik, er staat alleen niets over in de manual, dacht dat het 1 jumpertje was.:evil:

De kombinatie van plaatsen geeft de FSB, 200, 266, 333 of 400, nu nog uit zien te vinden hoe ze moeten staan voor 333.

Ik ga maar weer even naar de Asus site, of kijk eens zelf in je manual.

Jumper FSB_sel0 moet op 1en 2, jumper van FSB_sel1 moet op 2 en 3.:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan