Nieuw moederbord, oudere kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linto

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Berichten
268
Waaraan in je kast kan je zien of je een nieuw moederbord kan installeren of niet? Ik heb gehoord dat je in sommige oudere kasten niet meer de nieuwste moederborden kunt steken, dus vooraleer ik mij een moederbord aanschaf, wil ik wel weten of ik een nieuw kastje moet bijbestellen of niet

En wat wil "boxed" zeggen bij een processor?

Groetjes
 
Boxed is met koeler en vaak wat uitgebreidere garantie.

T.a.v. formaat mobo/kast: dit verloopt toch volgens de ATX standdaarden? Vraag jezelf 'ns af of je echt je nieuwe dure spul in een oudere kast wil zetten, zeker als je de oude voeding ook wilt gaan gebruiken.
 
Naast de ATX bestaat er ook nog het AT formaat. Een belangrijk kenmerk van het AT formaat is het gebruik van een toetsenbord met een grote stekker ipv de kleinere PS/2 stekkers.

De meeste nieuwe moederborden zijn van het ATX formaat. Wil je een nieuwere processor (Athlon of Pentium IV) gebruiken, dan heb je een voeding nodig met een extra stekker voor de processor. Oudere ATX voedingen hebben deze aansluiting niet.

Ik ben het met Windoos eens dat nieuw spul niet in een oude kast hoort.
 
Het feit is, ik heb die computer vorig jaar laten samenstellen, maar dat moest dringend gebeuren en mocht niets kosten, dus heb ik er een pentium 2 333 mhz laten insteken. De case was toen een nieuwe, dus die is nog maar een jaar oud. Dat zal normaal gezien wel lukken dan.

Maar nu we weeral meer luxe gewoon zijn (Pentium 4, Amd Athlon XP) vind ik mijn processor maar een slakje. Ik kan een moederbordje met processor AMD Duron 1200 mhz incl. cooler kopen voor 100 euro. Is dat een goede prijs? Dient enkel voor windows XP, internet, email, visual basic. Geen spellen, of andere grafische 3D toepassingen, dus het nieuwste van het nieuwste heb ik niet nodig... Alles moet gewoon iets vlotter draaien.

Een ander voeding heb ik al liggen (300 W).
 
Die Pentium zou z'n werk ook moeten doen gezien genoemde applicaties. Enkel 'ns kijken naar de hoeveelheid werkgeheugen.
Tsja, je vraagt of 100€ een goede prijs is...hangt af van het moederbord, denk ik. Al vind ik het op het 1e gezicht niet echt duur klinken.
 
Specificaties moederbord:

Splinternieuw k7sem Moederbord met AMD Duron 1200XP en Cooler MET 1 JAAR GARANTIE. Nog in de originele ongeopende verpakking. Mogelijkheid om de goederen te testen voor je ze koopt. Het moederbord is zeer eenvoudig te installeren in je pc.

Dit moederbord heeft volgende kenmerken:

Processor: AMD Duron 1200 XP
Aangepast Cooler
Grafische kaart 64mb Shared
16 bit AC97 Geluidskaart
2 USB-poorten
Netwerkkaart 10/100
2x Slots voor SD-ram
FSB: 200/266mhz
Chip SiS 730
2 PCI slots
1 CNR slot
1 AMR slot
1 AGP slot
1 jaar garantie

Ziet er toch redelijk en moet zeker volstaan voor hetgeen ik het gebruik, niet?
Mijn Pentium 2 draait wel heel traag nu, zeker met Norton Internet Security 2002, Windows XP, dus de oude processor wil ik zeker wel vervangen...
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Linto
Specificaties moederbord:

Splinternieuw k7sem Moederbord met AMD Duron 1200XP en Cooler MET 1 JAAR GARANTIE. Nog in de originele ongeopende verpakking. Mogelijkheid om de goederen te testen voor je ze koopt. Het moederbord is zeer eenvoudig te installeren in je pc.

Dit moederbord heeft volgende kenmerken:

Processor: AMD Duron 1200 XP
Aangepast Cooler
Grafische kaart 64mb Shared
16 bit AC97 Geluidskaart
2 USB-poorten
Netwerkkaart 10/100
2x Slots voor SD-ram
FSB: 200/266mhz
Chip SiS 730
2 PCI slots
1 CNR slot
1 AMR slot
1 AGP slot
1 jaar garantie

Ziet er toch redelijk en moet zeker volstaan voor hetgeen ik het gebruik, niet?
Mijn Pentium 2 draait wel heel traag nu, zeker met Norton Internet Security 2002, Windows XP, dus de oude processor wil ik zeker wel vervangen...

Deze combo (moederbord + cpu & cooler) kost 99 euro nieuw bij padeg.

Of dit volstaat hangt af van wat je ermee wil doen?
Internet & mail --> ok
Office --> ok
DVD 2 Svcd --> nogal traag
Games --> een ramp
Dus in jou geval loopt dat wel los...

Meestal verkoopt men deze mobo met de cpu al voorgeïnstalleerd...

Let wel: Dit mobo gebruikt de oude pc100 of pc133 standaard. Er bestaat een kans dat de geheugens van je oude 233 niet compatibel zijn en dan moet je ook nieuwe geheugenlatjes kopen. Daar dit mobo voor de beeldkaart shared geheugen is, of maw het ramgeheugen wordt gebruikt voor de agp kaart, zal je toch best min 256mb ram kopen --> 43,90 euro
 
Thx voor de goede tips en hulp allemaal !! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan