Nieuw moederbord + rook = PC kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Bestel helpmij-ers,

ik had vandaag eenn nieuw moederbord gehad dus ik besloot mijn oude er meteen mee te vervangen. Met mijn oude PC ging dit immers ook altijd prima, na het moederbord geplaatst te hebben en, naar mijn idee, alles weer correct aangesloten te hebben probeerde ik de PC te starten. Het leek even te werken, hoewel de voeding het niet al te goed draaide. De ventilator in de voeding ging namelijk heen en weer van langzaam naar sneller draaien. Ook het LEDje dat erin zit ging van zwak licht, naar fel licht. Ook had ik geen beeld.

Ik besloot alle "onnodige" dingen eruit te halen en de PC dan nog eens op te starten. Met alleen de CPU en MB-RAM erin hetzelfde effect. De ventillator van de CPU draaide gewoon maar de voeding deed nogsteeds maf. Ik besloot mijn oude moederbord er even terug in te doen en te kijken of het daarme wel werkte. Eerst alleen de CPU en MB-RAM erin gedaan en de voeding draaide naar behoren. Vervolgens stak ik de videkaart erin, eerst zonder de PCIe-kabeltjes te bevestigen. De ventillator van de videkaart begon als een gek te draaien en toen heb ik de PC maar weer uitgezet. Ik dacht in eerste instantie dat de ventillator van de videokaart altijd zo'n geluid maakte, misschien is dit ook wel het geval.

Anyway, vervolgens de PCi-e kabeltjes bevestigd aan de videokaart en de PC nogmaals opgestart. Alles leek te werken en de ventillator van de videokaart draaide zonder al te veel lawaai te maken. Echter, nog steeds geen beeld. Ik besloot toen ook de harde schijf maar aan te sluiten en toen was het raak, er kwam rook onderm ijn videokaart (denk ik) vandaan. Snel de PC uitgezet en alles losgehaald, ik kan nergens een brandplek vinden dus ik geloof dat die ergens in de videokaart zit. Ik had, onervaren als ik ben, natuurlijk een professional het nieuwe moederbord moeten laten plaatsen maar daar is het nu natuurlijk te laat voor. Ik zou graag willen weten wat ik verkeerd heb gedaan, zodat het niet nog een keer gebeurd.

Ik hoop van harte dat mijn nieuwe moederbord het nog doet, het was namelijk een cadeautje, de videokaart is zo te vervangen. Iemand enig idee wat het probleem veroorzaakt heeft? Hieronder wat foto's van mijn oude moederbord nadat de rook verscheen, sorry als het een beetje onduidelijk is, maar ik ben geen fotograaf :p

Foto 1
Hier de videokaart verwijderd
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Bedankt voor jullie tijd :)

Hoe moet ik die foto's nou zien?
Waar ligt het moederbord op?

Ik had het moederbord er even uitgehaald en op de kast gelegd om de foto's te maken, misschien zie je ergens een kabeltje dat verkeerd is aangesloten ofzo, ik zal proberen wat duidelijkere foto's te maken. Thx :)

Ik dacht dat je de pc op deze manier had opgestart.
Foto's maken is niet nodig. Voor ons is het moeilijk oordelen waar de rook vandaan is gekomen.
Plaats kaal mobo op een houten plank, en sluit de voeding aan.
Verbind nu de twee connectors op het mobo voor de powerswitch.

Kijk nu of het lampje vol gaat branden.

Zo nee, moederbord of voeding kapot.
Zo ja, uitzetten, en het volgende component plaatsen.
Net zolang tot je het component tegen komt waarop het lampje afwisselend flauw en fel gaat branden.

Heb pas precies hetzelfde meegemaakt. Oorzaak bleek een defecte kaartlezer.

Laatst bewerkt:
Welk lampje moet precies gaan branden? En ik weet dus niet heel zeker of ik de voeding wel goed op het moederbord had aangesloten dus dit durf ik geen 2e keer te proberen, misschien dat ik met foto's kan verduidelijken waar ik de kabeltjes heb ingeduwd.

Ik heb trouwens even geroken, en de videokaart ruikt normaal maar het PCI-e slot waar de videokaart inzat ruikt verband, hoewel er niks aan te zien valt.

EDIT: Hier de foto's:
Deze kabeltjes heb ik hier ingedaan. Deze passen maar op een manier dus als ze hier inhoren kan er niet veel mis zijn gegaan.
Deze kabeltjes heb ik hier ingedaan. Voor dit geld hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Als ik alleen de voeding aansluit gaat het lampje gewoon branden, maar bij aanzetten PC start de PC maar heel even op en valt daarna meteen weer uit, en is dan ook niet meer opnieuw te starten todat de stekker er opnieuw ingedaan is. Zelfde verhaal met CPU en MB-Ram erin. (Ik doe dit nu met moun oude moederbord)

Heb jede ventilator van je cpu wel goed aangesloten (en usb poorten event.)
Misschien is de voeding wel kapot of de videokaart, je kan ruiken aan de onderdelen waar de ''brand'' is geweest..

Ja, de ventilator van de CPU draaide ook als enige in de hele PC fatsoenlijk. Ik bedenk me net echter nog iets. Op mijn videokaart (ATI Radeon HD2900XT) Zitten 2 PCI-e aansluitingen. Een 4-pins en een 6-pins. Ik heb op beide aansluitingen een 4-pins PCI-e kabel aangesloten, dit is naar mijn weten namelijk altijd zo geweest. Maar ik weet dit niet zeker, dus misschien dat hierdoor een soort van overload is ontstaan ofzo?

Zou wel een beetje raar zijn, ik heb nameijk helemaal geen 6-pins PCI-e kabel en die heb ik ook nooit gehad. Dus als dit het probleem is, heb ik er een kabel teveel in gestoken, maar zover ik me kan herinneren hebben er altijd twee kabels ingezeten.:confused:

Wat voor een 2 PCI-e aansluitingen zitten erbij jou op de videokaart? Heb je daar een voorbeeld van?

Nou ik heb in de 8pin aansluiting dus een 6pin kabel geduwd... misschien kan dat kwaad, maar daar heb ik absoluut geen verstand van :confused:

Wat moet ik dan doen? Alleen de 6pins-kabel erin doen en de 8pins-aansluiting openlaten?

EDIT: Nou ik heb het nog maar eens met het nieuwe moederbord geprobeerd en alles lijkt goed te werken maar ik heb geen beeld. Beelscherm doet het wel op een andere PC maar de videokaart kan ik niet testen want ik heb geen andere computer waar hij in past. Er knippert echter wel een lampje aan en uit zolang hij aangesloten zit dus ik neem aan dat die gewoon werkt. Ik ga het moederbord retouren en bestel denk ik meteen een nieuwe videokaart.

In ieder geval bedankt voor de hulp :)

Laatst bewerkt:
Excuus voor dubbelpost maar is alweer n tijdje geleden.

Ok dan, nieuwe moederbord en videokaart maar nog steeds doet ie het niet. Alleen de fans gaan draaien (CPU, case, voeding en videokaart) maar deze starten heel moeizaam op en draaien niet op volle kracht. Ook brand de blauwe LED in de voeding niet (dit doet hij echter wel op het oude moederbord, maar ook hier draait de fan absoluut niet op volle kracht. Ook nogsteeds geen beeld. Zou de voeding dan misschien kapot zijn, vanwege de verkeerde aansluiting van de videokaart? :rolleyes:

EDIT: Jawel hij doet t weer.. was de voeding -.- Bedankt voor de hulp :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan