nieuw moederbord...waar op letten? advies voor nieuwe

Status
Niet open voor verdere reacties.

michelbeckers

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
118
Hallo mensen,

ik ben bang dat mijn moederbord kapot is.
moederborden snap ik niet zoveel van, waar moet je precies op letten?
en bij het vervangen, moet je dan op speciale dingen letten?
en welk moedermord kan ik het beste kopen als vervanger?

dit zijn mijn systeemgegevens:

dualcore 8400 3.0 ghz
4gb ram
500 gb schijf
msi r6850 1gb oc
500 watt voeding

bedankt alvast voor jullie hulp en advies

gr. Michel
 
Heb je er dan geen garantie op?
want volgens mij is dat moederbord niet zo oud (of wel?)

Want als je er niet heel veel van afweet het dat best wel moeilijk (maar wel leuk op de proberen ;) )

Verder moet je gewoon een moederbord kopen die goed in de kast past
dus dat je bij je uitgangen kan

Verder ben ik geen super expert met moederborden maar heb wel een eigen computer gebouwd

Greetz

Smiba
 
hoelang zit er garantie op dan? mijn pc is 4 jaar oud nu.
ja ik snap dat ie in de kast moet passen, maar zijn er ook nog andere afmetingen? kan ik niet gewoon ergens kijken van, ik heb die kaart nu, en ik zou als vervanging kunnen pakken die?
 
Nee na 4 jaar heb je helaas geen garantie

En natuurlijk kan je gewoon je onderdelen overzetten! Maar ik raad het wel aan om het moederbord in het echt te zien. Want dan weet je bijna zeker of ie past
Maar meestal zijn moederborden even. groot alleen goed op de uitgangen letten.
En weet wat voor voedig je hebt! want er bestaan verschillende (niet erg veel maar toch ;))
En wat ook handig is als je er wel direct een processor op laat zetten want daar bestaan veel verschillende aansluitingen van!

Ik hoop dat is genoeg informatie is

Greetz

Smiba
 
heb je ervaring met assembleren van pc's? verder is het niet veel meer als een moederbord halen met dezelfde socket, 775 waarschijnlijk, je hebt een core2duo?
geen ervaring? dan is het misschien betr om het maar te 'laten' doen.
 
ik heb een klein beetje ervaring, een videokaart of wat geheugen vervangen kan ik wel maar een moederbord nog nooit gedaan

dit zijn de gegevens van mijn oude moederbord

asrock dualcore pc4
conroe presler
fsb 1333 ddr II 667
 
ja dat nieuw installeren is geen probleem, heb een orginele w7 schijf.

maar hoe weet je nu waar je op moet letten?
hoe kan je zien dat dat moederbord pas op mijn pc?
 
las dit bij de g31m:

Controleer voor het aanschaffen van geheugen of het merk of type compatible is met het moederbord. Deze informatie kunt u vinden op de website van de fabrikant van het moederbord.

dus dan moet ik het geheugen eruit halen en kijken wat voor merk het is? en dan op de site kijken of dat compatible is?
 
Ik heb dezelfde maat gepakt.Ook heb ik gekeken naar cpu en geheugen ondersteuning.dit bordje is gewoonweg vergelijkbaar met wat je had.;)

en nu ga ik naar me werk.:confused:
 
Laatst bewerkt:
ok bedankt, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken, werk ze! (maar niet te hard natuurlijk ;)
 
maar hoe weet je nu waar je op moet letten?
hoe kan je zien dat dat moederbord pas op mijn pc?

Er zijn een aantal standaard maten. Groot en rechthoekig: ATX formaat en het meest gangbaar, heeft 5 of soms meer slots voor insteekkaarten.
Iets kleiner en "vierkant": mini ATX formaat. Een ATX bord waar een stuk (met slots) is "afgezaagd"... :)
Een van deze twee zul jij wel hebben.

Dan is het inderdaad letten op welke processorvoet wordt ondersteund en welk type geheugen.

Het in elkaar zetten of vervangen van onderdelen is in principe niet moeilijk; hier is een instructiefilmpje. Het gaat daar wel over het bouwen van een nieuwe pc maar om te bekijken hoe ze het doen, en het idee van wat er gedaan moet worden te krijgen en zo is het wel informatief. Naar mijn idee is het filmpje zeker bruikbaar als instructie voor onderdelen als mobo, geheugen en videokaart vervangen, (want is gelijk aan) uit te bouwen of weer in te bouwen.
 
dit bericht kreeg ik net van alternate:

Aangezien u nog gebruikt maakt van een Intel E8400, heeft u een socket 775 moederbord nodig. Ons assortiment socket 775 borden hebben allemaal chipset g41, deze zijn niet geschikt voor DDR2 667 geheugen, maar DDR3 geheugen, u dient dan het geheugen te vervangen

dus die g31 moet ik ook het geheugen vervangen? klopt dit?

is er geen moederbord waarbij ik dit niet hoef te vervangen?
 
die uit het voorbeeld van frankwannet

ja die ja. als ik die zou aanschaffen dan moet ik het geheugen ook vervangen?

dit krijg ik ook nog van alternate:

U kunt bijvoorbeeld gaan voor de GIGABYTE GA-G41MT-D3V in combinatie met de Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit. Voordeel is dat u het geheugen mee kunt nemen naar een nieuw systeem, aangezien DDR3 1600Mhz geheugen modern is. Daarnaast is de geheugenprijs vrij laag, vandaar dat ik u het 8GB setje aan zou raden

hier raden ze me dus aan toch ook dit geheugensetje erbij te pakken,
vind het totaal alleen vrij prijzig, daarom wilde ik eigenlijk alleen het moederbord vervangen.

schijnbaar is er verder geen optie dan?
 
als je die aanschaft hoef je het geheugen niet te vervangen waar wel tegenover staat dat dat ddr3 geheugen natuurlijk wat sneller is maar ik zou hun voorbeeld niet volgen, geldschieters.
 
Omdat je pc al wat ouder wordt loop je tegen dit soort "beperkingen" aan. Is in dit geval hier of hier niets te vinden?
 
als je die aanschaft hoef je het geheugen niet te vervangen waar wel tegenover staat dat dat ddr3 geheugen natuurlijk wat sneller is maar ik zou hun voorbeeld niet volgen, geldschieters.

ok, als ik dus die g31m pak hoef ik toch niet het geheugen te vervangen?
 
idd, die hoef je niet te vervangen ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan