Nieuw Moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

processorjunkie

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Heej iedereen,

Ik wil graag een nieuw moederbord omdat deze een beetje aan het verouderen is ik wil mijn CPU wel behouden kan iemand mij een beetje helpen mijn budget is ongeveer 80 tot 100 Euro

ik heb nu een: MSI 645 Ultra
Socket 478 P4 2.00 GHZ Processor
Dell Voeding 350 watt

ik heb verders alles al en ben hier wel tevreden mee. ik wil wel mijn CPU behouden weet iemand nog iets

Groetjes Stephan

als jeje cpu wilt behouden heeft het weinog zin om een nieuw bord aan te schaffen.

maar wat wil je ermee bereiken dan?

is er wat kapot op dit bord?of mis je iets?

Ander moederbord (sneller / beter) heeft andere cpu, met andere koeling en ander geheugen.
Let wel, dat PCi sloten zijn vervangen door PCI-E (kleiner) en AGP ook haast niet meer voorkomt.
Je DDR1 bankjes ook bijna niet meer.
De socket van je cpu wijzigd.
IDE is bijna vervangen door Sata.

Kortom: je komt al snel tegen de 200,- / 300,- aan.

als jeje cpu wilt behouden heeft het weinog zin om een nieuw bord aan te schaffen.

maar wat wil je ermee bereiken dan?

is er wat kapot op dit bord?of mis je iets?

nee er is niks kapot allen ik dacht als je je processor op een nieuw moederbord zet met misschien een wayt snellere bussnelheid krijg ik wat meer kloksnelheid

nee er is niks kapot allen ik dacht als je je processor op een nieuw moederbord zet met misschien een wayt snellere bussnelheid krijg ik wat meer kloksnelheid
Nou nee dus. 478 socket moederborden zijn steeds moeilijker te krijgen. Daarbij heeft je processor een bepaalde snelheid, deze veranderd niet op een ander moederbord.

Nou nee dus. 478 socket moederborden zijn steeds moeilijker te krijgen. Daarbij heeft je processor een bepaalde snelheid, deze veranderd niet op een ander moederbord.

dat wodr sparen dan want dan ga ik dus nieuw moederbord en nieuwe processor kopen dat zuigt stroom dus gelijk nieuwe voeding nieuwe videokaart want wat ik nu heb is al wel oud dan moety ik waarschijnlijk alles al nieuw kopen want dan wordt het pci-e als ik dan toch bezig ben kan ik gelijk maar nieuwe CPU koeler kopen

dat wodr sparen dan want dan ga ik dus nieuw moederbord en nieuwe processor kopen dat zuigt stroom dus gelijk nieuwe voeding nieuwe videokaart want wat ik nu heb is al wel oud dan moety ik waarschijnlijk alles al nieuw kopen want dan wordt het pci-e als ik dan toch bezig ben kan ik gelijk maar nieuwe CPU koeler kopen

verstandig:thumb:

Bij een nieuwe cpu heb je ook een andere koeling nodig. Je kunt inderdaad beter sparen voor iets nieuws. Nieuw moederbord en nieuwe cpu is ook nieuw geheugen.

Bij een nieuwe cpu heb je ook een andere koeling nodig. Je kunt inderdaad beter sparen voor iets nieuws. Nieuw moederbord en nieuwe cpu is ook nieuw geheugen.

en dan gelijk ook niewe hardeschijf want ik heb nou een grijze platte stekker (kweet niet hoe ze heten) en dat word dan waarschijnlijk SATA

Je hebt nu dus IDE schijf. Als je nieuw gaat kopen, dan zou je inderdaad beter voor SATA kunnen gaan.

Je hebt nu dus IDE schijf. Als je nieuw gaat kopen, dan zou je inderdaad beter voor SATA kunnen gaan.

Niet dat ik jou oordeel in twijfel trek maar wat is het verschil is SATA veiliger of een snellere DATA uitwisseling met het moederbord en processor

SATA is de nieuwe snellere aansluiting. Qua veiligheid is er geen verschil ten opzichte van IDE.
SATA

* Serial ATA
* Serial Advanced Technology Attacment.

Techniek die gebruikt wordt voor het verbinden van harde schijven met computers. SATA is gebaseerd op een seriële signaleringstechniek. SATA heeft een aantal praktische voordelen ten opzichte van PATA (Parallel ATA). PATA is een op parallelle signaleringstechniek gebaseerd systeem dat in IDE (Integrated Drive Electronics) harde schijven gebruikt wordt. De voordelen zijn dat de kabels van SATA meer flexibel, dunner en minder massief zijn dan de flatcables die gebruikt worden voor PATA harde schijven. Bovendien kunnen de SATA kabels langer zijn. De ontwerper van moederborden heeft dan meer mogelijkheden voor het maken van de layout. Een SATA-kabel heeft minder last van crosstalk en EMI (electromagnetic interference). Tot slot is het signaalvoltage een stuk lager (250 mV voor SATA in vergelijking met de 5V voor PATA).
patasata.jpg

Een traditionele platte kabel (PATA/IDE) links en een SATA-kabel rechts.

IDE

* Integrated Drive Electronics
* Intelligent Disk Electronics

Interface die rond 1986 is geïntroduceerd door Compaq voor de aansturing van harde schijven. Het is een voortzetting van twee bestaande technieken: ST-506 en ARLL. Compaq nam een losse ST-506 controller en een harde schijf die volgens het ARLL-principe werkte en gaf de firma Conner opdracht de twee componenten te verenigen tot een gecombineerde interface/diskdrive. Het leidde tot een "intelligente" harddisk, die met behulp van een connectorkaartje direct op de bus van een pc kon worden aangesloten. Zo'n connectorkaartje wordt nu ook wel een IDE-interface genoemd. Tegenwoordig zijn veel hoofdkaarten standaard voorzien van een IDE-aansluiting. De IDE-norm ondersteunt twee drivers per systeem: master en slave. De IDE-aansluiting wordt steeds minder gebruikt voor harde schijven, alleen cd-rom- en dvd-rom-spelers/branders maken nog gebruik van deze interface.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/index.php3

SATA is de nieuwe snellere aansluiting. Qua veiligheid is er geen verschil ten opzichte van IDE.

patasata.jpg

Een traditionele platte kabel (PATA/IDE) links en een SATA-kabel rechts.

Bron:
http://www.computerwoorden.nl/index.php3

bedankt best interresant maar zou het op de een of andere manier (bijvoorbeeld met een PCI kaartje) mogelijk kunnen zijn dat ik een sata hardeschijf op mijn moederbord kan aansluiten.

Ik had mijn genoemde problemen dus ook.
Alles nieuw, maar oude cd-roms en hdd's.
Ik heb omvormers gebruikt van IDE naar Sata.
Werkt prima (voorlopig).

Ik had mijn genoemde problemen dus ook.
Alles nieuw, maar oude cd-roms en hdd's.
Ik heb omvormers gebruikt van IDE naar Sata.
Werkt prima (voorlopig).

HDD's snap ik nog maar ik had net gelezen op het internet dat DVD en CD spelers(branders) nog gewoon IDE kanels gebruikte

Ja, alleen op mijn nieuwe Asus P5K-VM zit nog maar 1 IDE aansluiting.
Niet voldoende voor mijn 2 IDE Hdd's, cd-rom en dvd.

HDD's snap ik nog maar ik had net gelezen op het internet dat DVD en CD spelers(branders) nog gewoon IDE kanels gebruikte
Er zijn ook spelers/branders met SATA aansluiting. Zelf heb ik een dvd brander van Plextor met SATA aansluiting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan