Nieuw processor met moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Econz

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2006
Berichten
35
Hoi,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuw moederbord en een nieuwe processor te kopen.
Nu wil ik graag wat informatie over wat ik het beste kan doen.
Ik heb namelijk pas geleden een nieuwe videokaart gekocht met AGP,aangezien mijn huidige moederbord een ouder type is.

Mijn huidige systeem is:

Moederbord : MSI K8T Neo-FIS2R (MS-6702) (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394) socket 754
Chipset : VIA VT8383 Apollo K8T800, AMD Hammer
CPU Type : AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
Video kaart : NVIDIA GeForce 6800 GT (256 MB)
Besturingssys : Microsoft Windows XP Home Edition + SP2 (voor geprogrammeerd)
BIOS Type : AMI (10/24/03)
Syst.geheugen : 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) (2 x 512 MB)
Geluidskaart : VIA AC'97 Enhanced Audio Controller
Netwerkkaart : Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC
Harde schijf : Maxtor 6 Y160M0 SCSI Disk Device (160 GB, 7200 RPM, SATA)


Nu wil ik volgende kopen:


Moederbord : MSI K8N NEO2 Platinum, nForce3 250U (ATX, AGP, Sound, LAN, SATA, 1394)

Op dit moment worden de nieuwe moederborden bijna niet meer uitgevoerd met een AGP-poort,
dus dit is de enigste die ik kon vinden die AGP , PCI en PCI-e heeft.
Maar misschien weet iemand of er nog een beter moederbord te koop is met AGP,PCI en PCI-e ( tot 150 euro)

Processor : AMD Athlon 64 3800+ Venice (S939, 2,4GHz, 512KB)

Nu dacht ik dat als je een nieuwe processor koopt,dat je dan Windows XP opnieuw moet installeren.
Dit vind ik wel minder,want mijn huidige systeem is voorgeprogrammeerd met Windows XP Home Edition.
Ik heb er verder ook geen orginele cd van Windows,dus is mijn vraag of ik nu Windows opnieuw moet gaan kopen om hem te installeren,
of is er een mogelijkheid om de voorgeprogrameerde Windows op mijn nieuwe systeem te installeren?

Ik heb wel gecheckt of Windows weldegelijk orgineel is en dat is hij dus.
Nu kan ik wel aan een gekraakte versie van Windows komen,maar daar ben ik een beetje sceptisch over.
Omdat Microsoft op dit moment aan het controleren is of je een illegale versie hebt ( met behulp van updates).
Je kunt dus wel een illegale versie installeren maar dan moet je de automatische updates uitzetten is wat mij verteld werd.

Wie kan mij antwoord op mijn vragen geven of evt. wat informatie?

Alvast bedankt.
 
Allereerst een reactie op jouw bericht m.b.t. AGP en PCI-E. Ik wist niet dat er mobo's gemaakt werden met beide op het bord... ???

Wat XP betreft. Als het een voorgeprogrammeerde installatie is dan heb je ongetwijfeld van de pc boer een zogenaamde "recovery disk" gekregen. Met deze disk zou je zonder meer een herstel / nieuwe installatie moeten kunnen uitvoeren.

Daarnaast is het ook heel goed denkbaar dat een kopie van de installatiebestanden van XP op een zogenaamde "verborgen partitie" is geinstalleerd. Hier kom je het beste achter door in de veilige modus eens te checken (met de optie "verborgen bestanden en mappen" weergeven ingeschakeld) of de momenteel aanwezige software getalmatig in totaal net zoveel ruimte inneemt als dat zichtbaar is / zou moeten zijn.

Als je bijvoorbeeld een paar honderd MB's mist, dan zou het heel goed denkbaar zijn dat een verborgen partitie is aangemaakt.

Met een progje als Fdisk kun je het ook zichtbaar maken (weergeven van partities)

Belangrijker is echter dat je de boekjes van de pc boer er eens op naslaat.

Tot slot is er nog de optie dat indertijd -toen de pc nieuw was en voor het eerst gebruikt werd- het systeem een melding weergaf zoals bijvoorbeeld: "een kopie van het besturingssysteem dient door u zelf te worden gemaakt, wil u dat NU doen?"

Je zal niet de eerste zijn die dat gemakshalve maar heeft overgeslagen omdat op de nieuwe pc zoveel te ontdekken was en derhalve het maken van een saaie kopie even geen prioriteit had.

Als dit laatste het geval is (maar da's dacht ik een ietwat verouderde methode die veel door HP / Packard en Hell / Tullip etc. werd gebruikt) dan ben je m.i. de pisang.
 
Laatst bewerkt:
Dolle pret, ik verkeerde toch echt in de "heilige" veronderstelling dat die mobo's niet gemaakt werden. :confused:
 
Pasja zei:
Wat XP betreft. Als het een voorgeprogrammeerde installatie is dan heb je ongetwijfeld van de pc boer een zogenaamde "recovery disk" gekregen. Met deze disk zou je zonder meer een herstel / nieuwe installatie moeten kunnen uitvoeren.

Daarnaast is het ook heel goed denkbaar dat een kopie van de installatiebestanden van XP op een zogenaamde "verborgen partitie" is geinstalleerd. Hier kom je het beste achter door in de veilige modus eens te checken (met de optie "verborgen bestanden en mappen" weergeven ingeschakeld) of de momenteel aanwezige software getalmatig in totaal net zoveel ruimte inneemt als dat zichtbaar is / zou moeten zijn.

Als je bijvoorbeeld een paar honderd MB's mist, dan zou het heel goed denkbaar zijn dat een verborgen partitie is aangemaakt.

Met een progje als Fdisk kun je het ook zichtbaar maken (weergeven van partities)

Belangrijker is echter dat je de boekjes van de pc boer er eens op naslaat.

Tot slot is er nog de optie dat indertijd -toen de pc nieuw was en voor het eerst gebruikt werd- het systeem een melding weergaf zoals bijvoorbeeld: "een kopie van het besturingssysteem dient door u zelf te worden gemaakt, wil u dat NU doen?"

Je zal niet de eerste zijn die dat gemakshalve maar heeft overgeslagen omdat op de nieuwe pc zoveel te ontdekken was en derhalve het maken van een saaie kopie even geen prioriteit had.

Als dit laatste het geval is (maar da's dacht ik een ietwat verouderde methode die veel door HP / Packard en Hell / Tullip etc. werd gebruikt) dan ben je m.i. de pisang.

Aller eerst bedankt voor je reactie,

Ik heb toendertijd ik deze pc gekocht heb helaas geen zogenaamde "recovery disk" gekregen.
Ik weet ook niet meer of ik de optie "een kopie van het besturingssysteem dient door u zelf te worden gemaakt, wil u dat NU doen?" heb gezien en dat dan ook heb gedaan..

Ik heb wel de "productkey" van Windows XP Home Edition,want die staat op een sticker achter op mijn pc.

In de tussentijd heb ik nog eens nagevraagd voor andere opties en iemand wist me te vertellen dat het mogelijk is,om een orginele cd van Windows XP Home Edition te "lenen" van iemand en daar Windows mee te installeren.
Dan hoef ik alleen maar de "produktkey" in te vullen die wat op de achterkant van de pc staat en dan zou die dat moeten doen.
Maar ik dacht dat zo'n "produktkey" gebonden is aan de software die daar bij hoort..

Heeft iemand misschien hier ervaring mee of kan iemand dat bevestigen dat deze methode werkt?

Misschien heb je ook nog informatie over het programma Fdisk hoe het werkt en waar ik die kan downloaden?

BVD Danny
 
Fdisk staat op een Win98SE bootdisk.

Uitleg / schermen Fdisk : Klik

ps. met name optie 4 van het 2e scherm is voor jou interessant.
 
Als je de product-key hebt, heb je dus ook nooit een illegale versie :)

Ook al is het een gekopieerde versie van iemand anders, je betaalt voor de licentie niet voor de cd.

Dus ik denk dat jij gerust een gekopierde versie van windows-xp kunt installeren zolang je maar je eigen licentie nummer gebruikt.
 
bierens zei:
Dus ik denk dat jij gerust een gekopierde versie van windows-xp kunt installeren zolang je maar je eigen licentie nummer gebruikt.

Ik heb gelukkig de OEM - licentie (Original Equipment Manufacturers) met KEY ,maar ik dacht dus altijd dat een produktkey wat bij de software zit,altijd bij diezelfde software hoort en dus niet andere software met de zelfde versie.. :confused:

Edit:

Ik heb nog wat rond geneusd op andere forums en daar wordt ook bevestigd dat je dus met een kopie of een geleende legale Windows XP versie van bv je buurvrouw,gewoon kan installeren met je eigen legale OEM - licentie/produktkey.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1103598

Bedankt voor jullie hulp en moeite..
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan