nieuw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

stykurgh

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
hallo,
ik wil graag een nieuw beeldscherm kopen, ik wil een 24 inch nou zijn er schermen met 2 ms response en 5ms. ik wil films kijken verder internetten. ik game verder niet echt. die response ligt aan soort paneel van het scherm toch wat is dan het beste en wat is precies het verschil?

mvg
michel

de 5ms is voor jouw doeleinden meer dan toereikend.
Advies: ga naar een winkel waar ze veel van die dingen hebben. Ga op een afstand van een meter of 3 staan en kijk welke kleuren (helderheid) je het meest aanspreekt, dát gaat 'm dus worden.

de 5ms is voor jouw doeleinden meer dan toereikend.
Advies: ga naar een winkel waar ze veel van die dingen hebben. Ga op een afstand van een meter of 3 staan en kijk welke kleuren (helderheid) je het meest aanspreekt, dát gaat 'm dus worden.

Klopt 2 ms is in dit geval echt niet nodig.
Je zou ook naar de resolutie kunnen kijken.
Wil je bijvoorbeeld films in HD kunnen bekijken dan is het handig om een monitor te kiezen welke een resolutie van 1920 bij 1080 heeft. en zoals gast0225 zei in z'n vorige post kijk naar welke kleuren jou het meest aanspreken.
Let er alleen wel op dat ze in sommige winkels de monitoren op een switchbox hebben staan zodat je niet altijd de echte kwaliteit kan zien..:cool:

Ik heb een andere mening
Ik zou gaan voor een 2 ms scherm,vooral bij het kijken naar films en andere multimedia is de naijling op een computerscherm best wel iritant.
Hoe sneller het scherm,hoe strakker het beeld bij snelle bewegingen.
Vooral als je met je snuffert heel dicht op het scherm zit.

Ik geloof niet echt dat je bij een film wat zal merken van de responsetijd als je het hebt over 5 of 2 ms. Ik kan dat technisch niet onderbouwen, maar ik kan wél uit eigen ervaring vaststellen dat op mijn 18.1 TFT monitor uit 2001 (die nog steeds op zolder een tweede pctje van beelden voorziet) ik altijd prima films heb kunnen bekijken, niet merkbaar slechter of beter qua responsetijd dan op mijn ultramoderne Samsung Syncmaster.
Weet je wat de responstijd was van het ding?............. =< 50 ms !!! Dus 5 of 2, nee echt niet, dat gaat geen mens merken.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties.

wat is een switchbox precies? en wat doet dat met de kwaliteit?
en je hebt ook verschillende soorten panelen, welke moet ik dan kiezen of gewoon de standaard?

mvg
michel

uhm dat is een kastje om alle monitoren op 1 pc te laten draaien, dus is het afhankelijk van de pc of hij de beste kwaliteit behaald, hier hoef je dus niet op te letten....
Je moet gewoon kijken of je het beeld goed vind..
ik wou alleen maar zeggen dat het soms vertekent over kan komen zodat de resolutie lager lijkt dan hij is...
Vraag dan gewoon aan een verkoper of dit het maximale is wat de monitor aan kan. .

Wat bedoel je eigenlijk met panelen?

met die panelen bedoelde ik dit

Schermtechniek
De gebruikte technologie van het paneel bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van een lcd-monitor. Er zijn vier technologieën te onderscheiden:

TN
Zeer snelle responstijden, goede prijs-kwaliteitverhouding, niet altijd even goed in staat om echt zwart weer te geven, matige kijkhoeken (vooral verticaal). De meeste lcd-monitoren op de consumentenmarkt hebben een paneel van het type TN.

MVA
Zeer goede weergave van zwart, goede kijkhoeken, prima kleurweergave, erg geschikt voor het kijken van films, responstijden minder snel dan bij TN. MVA-schermen scoren allround erg goed, en zijn populair in de grafische industrie vanwege de prima kleurweergave.

PVA
Vergelijkbaar met MVA, maar door Samsung als aparte technologie op de markt gebracht. Ook hier geldt: zeer goede weergave van zwart en allround erg goed. Heeft wel iets meer last van ruis bij het kijken van films vergeleken met een MVA-scherm, hoewel dit verschil minimaal is.

IPS
Uitstekende kijkhoeken, uitstekende kleurweergave, redelijke responstijden, vergeleken met MVA-schermen iets minder goede weergave van zwart, minder geschikt voor films dan een MVA-scherm. IPS-schermen zijn over het algemeen het duurst van alle gebruikte technologieën en worden veel gebruikt in professionele en grafische omgevingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan