Nieuw systeem in orde?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mike P

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2003
Berichten
18
Ik ga deze maand nog een totaal nieuw systeem kopen, ik heb de volgende configuratie in gedachten:

----------------------------------

Computer+printer (comptechworld. Ik bestel bij deze zaak, omdat ik 3 jaar on-site garantie wil)

-Chieftec Dragon DX-01B-D/340, Entry Level Server ZWART met deur 126,00

-Asus P4S8X LAN/AGP8X/ATA133/Audio 147

-512 MB DDR PC-333 / PC2700 Infineon 181,00

-Intel Pentium IV 2.4GHZ 533FSB 512K Socket 478 267,00

-Hercules 3D Prophet 8500LE 128DDR Retail 171,00

-LITE-ON 16X48X BULK DVD-ROM Black 64,00

-Floppy drive 1.44MB Black 18,00

-LITE-ON 48x12x48x CD-RW IDE BURN-PROOF OEM
66,00

-Microsoft Windows XP Home OEM edition NL full versie 149,00

-Logitech Cordless Desktop Optical zwart 125,00

-Logitech Z-340 2.1 33W speakerset 57,00

-80 GB Westen Digital 7200rpm WD800JB 8Mb cache 3 jaar garantie 154,00

-HP 5550c 191,00

Totaal: 1716. Komen nog assemblagekosten etcetera bij, maar ook wel wat korting vanaf, dus veel zal er aan de prijs niet veranderen. (3 jaar onsite zal nog 8% extra kosten)

Monitor: (www.tftscherm.nl)

Hitachi CML174SXWB 635,00

---------------------------------

Ik gebruik het systeem om veel te schrijven, veel te internetten, af en toe een spel, maar da's niet het hoofddoel. Ik wil een soepel, snel en stil systeem dat er ook goed uitziet. Mijn vragen:

1. Is de configuratie goed, het moederbord bijvoorbeeld?
2. Is de prijs in orde? (ik wil per sé 3 jaar onsite, dus de uitwijkmogelijkheden zijn niet erg groot.)
3. Is dit systeem redelijk stil, of moet ik hier nog maatregelen voor nemen?
4. Is de koeling van de Chieftec goed genoeg, of moet ik een extra casefan plaatsen? Ik ben niet van plan om te gaan oc'en.

Hartelijk dank alvast voor de reactie!
 
klinkt wel goed, Asus en LiteOn zijn meestal wel goede spullen in ieder geval
 
Gezien je doeleinden van de configuratie zou ik er een lagere processor inzetten. Wordt minder warm dan en dat maakt weer uit welke koeling je nodig hebt (die heb je toch nog niet? Kijk 'ns voor een Zalman-stil). Kijk eveneens 'ns voor een Enermax silent voeding, of zit er al een bij je kast? (chieftec is ook redelijk).
Oriënteer je tevens 'ns op een stille videokaart, dwz een videokaart met passieve koeling. Scheelt in geluid.
Daarbij: lees nog 'ns wat reviews en testen over harddisks. De WD die je gekozen hebt is snel en de garantie is een pluspunt, maar deze is niet de stilste.
En wat betreft het moederbord zou ik nog'ns rondkijken. Mocht je voor Asus gaan, overweeg dan is de 845pe. En wat is dat geheugen duur zeg! Kijk 'ns rond, kijk 'ns naar Samsung.
 
als liefhebber van AMD zeg ik dus NIKS over de keuze van je processor, maar je hebt een mooi systeem bij elkaar "geklikt" en toch is er een component die "wat uit de toon valt" : de videokaart.
Ga voor de 9700 !
 
Er zit inderdaad al een voeding in de Chieftec. Ik heb begrepen dat er ook standaard casefans in de kast zitten, maar zijn deze niet voldoende, dwz: ik moet nog extra koeling zoeken? Wat betreft verschillende merken geheugen: ik laat het systeem bouwen, dus ik moet het doen met de onderdelen die de shop heeft. En Pasja: ik game niet zoveel, dus een 9700 lijkt mij behoorlijk overkill. :)

Dank zover.
 
mooi spul maar ik begrijp dat je de computer hoofdzakelijk voor internet en office toepassingen wilt gebruiken. Dan is het geheel naar mijn mening nogal heavy. Kan best wat minder en dus goedkoper. Als boven op genoemde prijs ook nog eens 8% bijkomt voor de drie jaar on site garantie zou ik nog eens rondkijken. Ik weet niet waar je woont maar er zijn zeker zaken waar je voor heel wat minder een minimaal vergelijkbare configuratie kunt kopen en waar je ook drie jaar on-site kopen kunt (want dat doe je eigenlijk bij jouw winkel ook).
Als ik alles bij elkaar tel kom je inclusief garantie op ruim 2500 euro (zit dan wel een printertje bij). Dit was de streefprijs voor de laatste test in PC consument van deze maand. Weliswaar gaat het hier om game-machines maar ik zou toch even kijken als je persé zoveel geld uit wilt geven.
 
Geplaatst door Mike P
Er zit inderdaad al een voeding in de Chieftec. Ik heb begrepen dat er ook standaard casefans in de kast zitten, maar zijn deze niet voldoende, dwz: ik moet nog extra koeling zoeken? Wat betreft verschillende merken geheugen: ik laat het systeem bouwen, dus ik moet het doen met de onderdelen die de shop heeft. En Pasja: ik game niet zoveel, dus een 9700 lijkt mij behoorlijk overkill. :)

Dank zover.
Nogmaals kijk voor een lichtere processor die minder warmte afgeeft, en waarbij je dus minder case fans aan hoeft te zetten. Kijk ook 'ns naar die Zalman.
En waar ik stilletjes aan naar toewil: je zit toch niet gebonden aan 1 bedrijf?
 
Ik kom toch nog ff terug op je videokaart. Als je toch besluit om op het niveau van de 8500 te blijven zitten, dan denk ik dat de Geforce4 ti4200 een betere keuze is (prijsverschil valt wel mee!)
 
Ok, is het verschil met een 2.0 ghz erg groot? En die Zalman kan dan gewoon de Chieftecvoeding vervangen? Omdat ik dus 3 jaar onsite wil, vallen veel bedrijven af. SWW biedt het ook, maar die winkel is nog wat duurder. Ik ken geen andere bedrijven die ook 3 jaar onsite bieden, zijn ze er wel?
 
Pasja, ik koos voor de Radeon omdat deze een betere 2-d kwaliteit schijnt te hebben, wat voor mij erg belangrijk is. Ik had in eerste instantie een 4200 in mijn gedachten. Of is dat verschil klein volgens jou?
 
Nee, het verschil in de 2 CPU's zal pas merkbaar worden als je deze evenredig gaat belasten (videobewerking, 3D, heavy games), alleen je portomonnee merkt het...
En die Zalman betreft een CPUkoeler en geen voeding, ik zou die Chieftecvoeding gewoon laten zitten.
Voor ervaring/garantie verwijs ik je naar tweakers.net->shopsurvey
 
Antonius, ik woon in Utrecht. Paradigit valt af, vanwege de oerlelijke kasten en bovendien hebben deze alleen pick up and return garantie. Zelfde geldt voor Computerland. Maar als er bedrijven zijn die hetzelfde bieden, hoor ik het graag! Ik ben ze alleen nog niet tegen gekomen. (Dell, maar er is nogal gekloot met de TFT's daaro heb ik vernomen) De reden voor de inderdaad wat zware configuratie is dat ik met dit systeem wel een jaar of 3, 4 wil doen zonder al te veel te veranderen. Over een jaar of 1,5 misschien wel geheugen erbij, maar veel meer niet.
 
ik zat inderdaad aan Paradigit te denken met 3 jaar pick up en return voor 4 %. Dat is idd geen on site garantie maar ook bij on site gaat ie mee als het echt moeilijk wordt. Maar ja het argument lelijke kast kan ik niet weerleggen.
 
ik kan natuurlijk proberen of ze de hele zooi in een chieftec kast willen bouwen als ik die aanlever. Maar of ze daar intrappen...
 
vragen kan altijd en bij Paradigit kan nogal wat is mijn ervaring. De after sales service van die jongens is in ieder geval hier in Eindhoven fantastisch (eigen ervaring zelfs na bijna drie jaar).
 
Mailtje gestuurd, maar dit kan helaas niet, ze kunnen echt alleen in deze kasten bouwen. En Computerland krijgt nou niet bepaald gunstige beoordelingen op Tweakers, al zijn ze wel een stuk goedkoper moet ik zeggen. (en 3 jaar garantie mogelijk)

Nog maar even nadenken. :)
 
En moederbord verander ik dan in deze:

MSI 845PE MAX2 I845PE ATA133 DDR333 Audio USB 2.0. Nog iets goedkoper ook, alleen geen LAN.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan