nieuw systeem maakt raar geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantomtwister

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Iemand heeft me dit gemaild, maar ik kon er ook geen antwoord op geven.

Ik heb alles netjes geassambleerd, het enige wat effectief draait (allé ja bewéégt) is: HDD, CPU fan en PSU fan.
HDD heb ik uit de case genomen, dus die z'n geluid is zeer goed te isoleren, de PSU fan - kan ik met 99,9% zekerheid zeggen - dat het niet die is die geluid maakt en de CPU fan heb ik ff een secondje uitgetrokken en het geluid blijft.
Volgens mij zijn dat de enige dingen die geluid kunnen (mogen) maken, dus ik maak me wat ongerust.
Het gaat om een zagend, tsjirpend, 'elektrisch' geluid. Het komt niet voor als de computer gewoon draait, van het moment dat er de minste stess gezet wordt (zoals firefox openen of eender wat) begint het te sjirpen, precies een stel electronische krekels.

Tweede probleempje waar ik nie goed weg mee weet - ik weet niet als het gerelateerd is aan het eerste - is dat er geluid uit de pc komt als je scrollt of een venstergrootte aanpast. Scroll trrrr, scroll trrrr, precies mee met het scrollen. Als je vensters vergroot/verkleint 'trilt' het ook, maar intenser, zelfs als je gewoon je muispijl beweegt doet ie het, maar dan moet je al goed luisteren.

Iemand raad?
het is een Quad Core 6600 cpu

pc zelf gebouwt?? afstands busjes wel gebruikt??
lijkt er op dat de het de voeding is die dat geluid maakt ,komt door sluiting als er geen afstand busjes gebruikt zijn

Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat ik ongeveer hetzelfde heb. Bij verschillende bewerkingen die ik doe (scrollen) of iets anders komt er een geluidje over mijn boxen (5.1 surround).

Probeer eens of je het ook nog hoord als je het geluid uitschakeld.

Dag allemaal,

deze topic gaat over mijn pc, de vriendelijke man van de computerwinkel heeft dit bericht even online gezet.

Ik heb zonet nog wat verder onderzoek gedaan:

* Ik kan met 99,9% zekerheid zeggen dat het niet de PSU (fan) is, noch de CPU fan die het lawaai maakt.
* De beeldkaart heeft geen fan (én heb ik uitgehaald) en dat verandert nog steeds niets aan eht probleem.
* De ddr2 geheugenmodules heb ik een voor een getest en ook beide, weer geen verschil.

Dus volgens wat ik ervan kan maken komt het sjirpend geluid van (rond) de cpu.
Dat is het 'eerste' geluid, dit is aanwezig vanaf dat je 'iets' doet met de pc, zowel opstarten, een programma opstarten, eender... als ie gewoon idle staat te draaien is er niets te horen. Als een webpagina (met flash content bv.) gewoon openstaat dan gaan het geluid tikken.

Het 'tweede' geluid is dat geritsel, dat komt uit diezelfde regio op het moederbord. Dat geluid doet zich voor als ik bv door een webpagina scroll. Datzelfde geluid hoor ik als ik bv een programmavenster verbreed (nu iets luider), zelfs als het muispijltje bewogen wordt is het hoorbaar, maar veel minder.

"Jfris Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat ik ongeveer hetzelfde heb. Bij verschillende bewerkingen die ik doe (scrollen) of iets anders komt er een geluidje over mijn boxen (5.1 surround).
Probeer eens of je het ook nog hoord als je het geluid uitschakeld."

Het geluid komt degelijk van het mobo en niet uit de speakers.

Zeer vervelend probleem, hoop dat iemand raad weet.
Groeten en bedankt!

ja, het is echt uit de pc zelf, speakers zijn er niet aangesloten.

van die busje zal ik het moeten vragen, maar ik denk wel dat hij dat heeft gedaan.

Ik heb geluidsbestandjes gemaakt van het geluid.
Het 'gebuzz' op de achtergrond is de CPU fan die staat de draaien.

Sound 1 is het geluid dat ik krijg als de rand van een venster wordt versleept om die groter of kleiner te maken.

Sound 2 is het geluid van (rond) de cpu wanneer de cpu een taak aan het uitvoeren is, vanaf 00:45 wordt het intenser.

Gezien de max uploadgrootte heb ik ze vlug op een ftp'tje gezet, link:

http://users.pandora.be/sijoschooltoneel2007/

Thanks!

voeding ventilator is het zeker niet...

Ik geef nog ff wat specificaties van mijn systeem:

* Asus P5K-SE mobo
* 2 x 2 GB Geil DDR2 PC6400
* Q6600 Core2quad
* MSI NX8600GT-TD
* Nexus NX-8050 Modular 500Watt voeding
* NX8600GT-TD512EZ/D2 (Shader O.C.) beeldkaart

als je nou de computer opstart en dan eerst grafischekaart, daarna HDD, daarna steeds andere kaarten er uit haal.
tot je op een gegeven moment allen nog maar het moederbord en de voeding heb aangesloten, heb je dat dan maakt 1 van de 2 het geluid.

tip: zet voor dat je iets uitschakel eerst de computer uit en vervolgens de schakelaar van je voeding om, ontlaat vervolgnes jezelf en ga pas werken!!!

slimst is denk ik gewoon het voedingskabeltje er uit te halen, werken zal die niet.

als andere vinden dat het niet zo mag zeg het dan ! (leer ik ook wat van;))

Dat je via de link naar de geluidjes van TS de hele FTP server kunt zien en leeg halen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan