nieuw systeem, oude randapp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een backup op dezelfde schijf als waar Windows op staat (al zou het een andere partitie zijn) is ook niet aan te raden. Bij een defect aan de harde schijf heb je dan niets meer. Juist dáárom maak je géén backups op dezelfde schijf of schijfpartitie waarop Windows staat. (Nog een andere nuacne: de mediacenter zit niet alleen in Ultimate -zoals ik in een eerder bericht las- maar óók in Premium!)

Wat de Windows versie betreft: kijk ook hier even en constateer dat de premium ook een hele goede keuze is als je géén volledige systeembackup wil maken met de Vista buildin kopieersoftware. De andere opties van Ultimate ga jij niet nodig hebben, dat weet ik zo goed als zeker.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens qua backup. Voordat ik deze hele vraag begon vroeg ik me al af waarom ik een partitie zou nemen. (inderdaad met de reden dat als de schijf kapot is, dan dus ook je partitie nutteloos was) Wat dat betrefd ben ik het dus met je eens om een tweede harde schijf te nemen. Maar... ik denk toch dat ik ga voor (2) DVD's.. waarom 2? omdat je op 2 dvd's een backup van Vista kan maken. Ik ga dus geen backup maken van muziek/games/bestanden etc... Muziek valt opnieuw te rippen/downloaden, games opnieuw te installeren en bestanden zet ik meestal zowiezo om de zoveel tijd op cd.

Premium is inderdaad goed genoeg voor mij als ik het goed inschat. Maar de Vista buildin kopieersoftware zit daar niet bij zoals je zei. Wat is het voordeel van deze optie? en in hoeverre ga ik het (niet) nodig hebben met het maken van een backup oid.

Dit laatste begreep ik niet helemaal, wat bedoelde je hiermee?
Tot slot, 20% van 473 giga = (afgerond) 95 giga en da's voor Windows / Program Files en eventueel de swapfile, een heel net percentage.

D2Freak schrijft dat hij bij een crash liever een handmatige Vista installatie doet dan een backup terugzetten. Als jij ook die mening bent toegedaan, dan hoef je dus niet Ultimate te kopen, maar heb je aan Premium hetzelfde in huis als wat Ultimate kan (los van de 2 overige opties die jij hoogstwaarschijnlijk niet nodig zal hebben -> bitdefender / zakelijke netwerkfuncties -> zie de verschillen tussen Ultimate en Premium)

Premium kan namelijk wél een bestandsbackup voor je maken, evenals Ultimate. Binnen Ultimate wordt dat dan nog uitgebreid met de complete systeemnackup. Als jij dus bij een definitieve ramp zélf Windows wil herinstalleren dan heb je dus de systeembackupfunctie die in Ultimate zit, niet nodig en heb je met Premium allles wat je nodig hebt.

Ik kan uiteraard niet de grootte van jouw complete data overzien, dus als jij meent met 2 DVD's al je data te kunnen backuppen, is het idd. niet nodig om een 2e hdd in je systeem te hebben, zéker als je geen complete systeembackup nodig meent te hebben.

Aan de andere kant is het m.i. "niet meer van deze tijd" om een pc te kopen zonder 2e harddisk. Ik denk dat er maar weinigen zijn die vandaag de dag een pc kopen met slechts 1 hdd.

Wat ik met die laatste opmerking bedoelde (zoals jij in je bericht vraagt) is dat ik het niet helemaal met D2Freak eens ben v.w.b. het percentage van je hdd voor Windows. Ten eerste is een 500 giga schijf geen 500 giga, maar eerder iets in de orde van grootte van 470 giga. Als je dus "maar" 10% voor het OS + swapfile + eventueel program files inricht = 47 giga, dan zit je al heel snel aan je tax. Tel daarbij op dat Windows graag zo'n 15% vrije ruimte heeft om goed te kunnen defragmenteren en je zal al snel merken dat 10% voor een Vista installatie + program files + swapfile, té weinig is. (De swapfile kun je overigens forceren naar een andere schijf(partitie) ) Dáárom dus het advies: 80/20 als je tóch zou besluiten om maar 1 hdd te nemen.

Kijk ook eens hoe ik mijn systeem heb ingericht en trek daaruit de voor jou belangrijke conclusies.

Laatst bewerkt:
oke ik ben eruit.. ik neem 1 harde schijf (20-80, op de 20 Vista Ultimate/Premium)

Als laatst nog, waar moet ik rekening mee houden bij bijvoorbeeld zoals eerder gezegd de installatie disc voor Vista, of hoeft dat toch niet? (gezien backup e.d.)
En de behuizing, welke zou ik nu moeten kiezen?
De Coolermaster Centurion 5 Midi Tower of de Coolermaster Mystique 631S Midi Zwart...
het scheelt maar €10 dus..

Vóóraf op papier / de bestelbon laten vastleggen dat de Windows (OEM) disk wordt meegeleverd.

Misschien wel geen van beide. Lees vooral deze review eens en kijk wat ze schrijven over grote videokaarten. (En dan bedoel ik nog niet de airflow, want da's weer een ander hoofdstuk) Ik denk dat je bij een dikbuik als de 8800, je ernstig moet gaan denken aan een bigtower ipv een miditower. (vwb airflow)

Laatst bewerkt:
oke, even samenvattend waar ik op moet letten etc...

printer kopen
partitie (80-20)
Vista disk mee laten leveren
Ultimate -> Premium
Behuizing

Dat was het wel geloof ik...

Sorry , ik heb niet alles gelezen ( omdat ik het niet kan vinden )
Waarom 2x vista ?

Verder nog op- of aanmerkingen? Anders ga ik hem waarschijnlijk morgen bestellen :D

Gelet op de hoge temperaturen die o.a. de videokaart gaat veroorzaken, zou ik qua luchtstroom een bigtower verkiezen boven een midi................

Gelet op de hoge temperaturen die o.a. de videokaart gaat veroorzaken, zou ik qua luchtstroom een bigtower verkiezen boven een midi................

Yup, maar die staat er niet tussen bij de keuzemogelijkheid van PD. Extra fannetje misschien?

Tja, het is maar een website, wat houdt je tegen om in de winkel aan de balie het e.e.a. te veranderen?

Wat betreft windows vista ultimate kunnen we helaas heel kort zijn. Na kort onderzoek blijkt dat de beloofde extra's een beetje tegenvallen. Lees en huiver wat voor extra's er zijn bijgekomen sinds de release...
Mocht remote desktop onontbeerlijk voor je zijn, omdat je in staat wilt zijn je pc later remote over te nemen, dan ontkom je niet aan ultimate of business, maar dat is dus een persoonlijke afweging. Het scheelt 60 € tussen home premium en ultimate.

http://www.thetecharea.com/wiki/index.php?title=Vista_Ultimate_Extras

Over de schijfindeling kunnen we ook een eindeloze discussie houden maar ik wil toch graag mijn standpunt even verdedigen. Zelf maak ik gebruik van 2 schijven in stripe voor mijn OS en programmatuur. Gezamenlijke capaciteit 72 GB. Deze heb ik ook nog eens opgedeeld in 2 partities. 1 partitie van 36 GB met windows xp 32 bits en 1 partitie met ultimate vista 64 bits natuurlijk op de resterende 36 GB.

Vista Ultimate neemt 12 GB in beslag, inclusief office installatie en praktisch alle huis tuin en keukenprogramma's die er zijn.
XP neemt slechts 10 GB in gebruik. Praktijk leert uit dat bij praktisch iedereen dit ruim voldoende is.
Bij 1 schijf van 500 GB is het zaak de ruimte zo praktisch mogelijk te verdelen, indien je meerdere partities wilt, lijkt mij. Maar goed, we hebben het dan over partitionering, hoe onbelangrijk wil je het hebben. ;)

Nog 3 opmerkingen. Je kunt overwegen om een 750 of 780 chipset te nemen op je mobo. Voordelen, iets sneller, meer sata poorten en ondersteuning voor 45 nm cpu's. Kan je in de toekomst geld schelen.
Verder zag ik dat je geheugen nam van het overbekende merk elixer (wie? juist, elixer).
Dit geheugen staat niet echt bekend en ik raad je dan ook aan om hier ook nog even een over na te denken. Er zijn heel veel geheugenfabrikanten die levenslang garantie geven op hun modules.
Denk ook nog even na over een HD3870 X2, soms beter dan een 8800 Ultra, voor slechts +- 340 €. Wel jammer dat je dan een SLI bordje hebt maar goed, dat kan ook veranderd worden. ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan