nieuw systeem, oude randapp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou voor die andere kast gaan:

Coolermaster Mystique 631S

Die vind ik persoonlijk wat degelijker.
En ik was ook voor 4GB intern gegaan.

En kwa scherm? Je hebt ze inderdaad van 250 of duurder, maar natuurlijk ook voor minder, hangt er vanaf welke grootte je wilt.

Laatst bewerkt:
Aanvulling / Tip: jaren en jaren geleden kocht ik bij Paradigit een systeempje. Op de bon stond Windows XP pre-installed / recovery partition. Mijn alarmbellen gingen rinkelen en op mijn vraag of ze er geen Windows CD bij gingen leveren werd bevestigend geantwoord, er zou géén Windows CD meegeleverd worden, dat deden ze niet. Ik heb ze toen bedankt voor hun tijd en wilde de winkel verlaten zónder de order te plaatsen...............

Je voelt 'm wellicht al aankomen denk ik.............. toen ik 4,5 week later mijn pc ging ophalen wérd een Windows cd meegeleverd. ;) :D

Als je bij Paradigit wat koopt onthoud dan het volgende: in principe is alles wat bij hen te koop is, plaatsbaar / leverbaar in / bij de machines, mits het natuurlijk geen conflicterende hardware betreft. Het zijn slechts muisklikken voor de baliemedewerker.

Ik zou voor die andere kast gaan:

Coolermaster Mystique 631S

Die vind ik persoonlijk wat degelijker.
En ik was ook voor 4GB intern gegaan.

En kwa scherm? Je hebt ze inderdaad van 250 of duurder, maar natuurlijk ook voor minder, hangt er vanaf welke grootte je wilt.

Waarom is die andere kast degelijker? maakt het veel uit dan?
En 4GB RAM ja dat zou wel beter zijn, maar ik heb niet oneindig veel geld ;-) en daarbij, er was toch iets dat Vista slechts 3GB totaal kan gebruiken ofzo??

Qua scherm, ik heb nu 18" (geloof ik.. ik weet het niet meer, waar kan ik dat nakijken?) en dat bevalt me eigenlijk wel, en als ik een nieuwe koop isset waarschijnlijk toch breedbeeld dus dan word het nog iets groter toch?

Aanvulling / Tip: jaren en jaren geleden kocht ik bij Paradigit een systeempje. Op de bon stond Windows XP pre-installed / recovery partition. Mijn alarmbellen gingen rinkelen en op mijn vraag of ze er geen Windows CD bij gingen leveren werd bevestigend geantwoord, er zou géén Windows CD meegeleverd worden, dat deden ze niet. Ik heb ze toen bedankt voor hun tijd en wilde de winkel verlaten zónder de order te plaatsen...............

Je voelt 'm wellicht al aankomen denk ik.............. toen ik 4,5 week later mijn pc ging ophalen wérd een Windows cd meegeleverd. ;) :D

Als je bij Paradigit wat koopt onthoud dan het volgende: in principe is alles wat bij hen te koop is, plaatsbaar / leverbaar in / bij de machines, mits het natuurlijk geen conflicterende hardware betreft. Het zijn slechts muisklikken voor de baliemedewerker.

okee goed dat je het zegt!!! waar moet ik dan rekening mee houden precies? iig dat ze de dvd van Windows Vista meeleveren en wat nog meer?

Kast : durf ik niets over te zeggen.
4 giga, niet nodig / niet te gebruiken bij Vista / XP 32, ja, idd. 3.2 giga wordt herkend door Vista 32.

Vista32 "ziet / gebruikt" simpelweg niet meer dan 3.2 giga, ook al stop je er 8 giga in.

Vista32 "ziet / gebruikt" simpelweg niet meer dan 3.2 giga, ook al stop je er 8 giga in.

ohzo ja ik dacht ook al een keer zoiets begrepen te hebben, maar wat bedoel je met Vista32? (en dan vooral het getal :p)

Er zijn 2 vista's te koop (los natuurlijk van de inhoudelijke versies)

Vista 32 bit en Vista 64 bit.
De laatste wordt vanaf 2009 / 20010 dé standaard.

Er zijn 2 vista's te koop (los natuurlijk van de inhoudelijke versies)

Vista 32 bit en Vista 64 bit.
De laatste wordt vanaf 2009 / 20010 dé standaard.

ah oke, en ik neem dan aan dat 64 beter is, zou ik dan niet daarop moeten wachten? of maakt het niet zoveel verschil?

En om nog even terug te komen op de partitie indeling, je raadde mij aan om een gedeelte voor Vista, en een gedeelte voor de rest (documenten, muziek, games etc.)
Ik neem een harde schijf van 500GB, is het dan handig om een indeling van 20% - 80% te doen? en dan op de 20% Vista te zetten.

Ja, (20-80), maar als ik jou was, dan kocht ik voor enkele tientjes een 2e hdd en wel eentje van 100 gig en installeer je daarop Vista. Vervolgens maak je met Ultimate (!!!) dan een volledige backup van een goed werkende 100gig (bevattende Windows Vista) naar een partitie op de grote schijf, zodat je bij rampen in no time weer online bent.

Ja, (20-80), maar als ik jou was, dan kocht ik voor enkele tientjes een 2e hdd en wel eentje van 100 gig en installeer je daarop Vista. Vervolgens maak je met Ultimate (!!!) dan een volledige backup van een goed werkende 100gig (bevattende Windows Vista) naar een partitie op de grote schijf, zodat je bij rampen in no time weer online bent.

haha ik begrijp er (bijna) niks van... Ik koop een tweede harde schijf van 100GB en daarop laat ik door Paradigit Vista op installeren.
Vervolgens met Vista Ultimate een backup van die harde schijf. Deze backup zet ik op de grote harde schijf (de partitie van 20% daarvan)...
Mja oke, dan heb ik dus 2x vista toch? (althans 1x volledig en 1 back-up.. maar als ik de installatie cd van vista meekrijg is dat toch voldoende?)
en als ik een tweede harde schijf van 100GB koop, en daar enkel Vista opzet is dat toch zonde van de overige ruimte? is het dan niet beter om een kleinere 2 harde schijf te nemen?

Waarom is die andere kast degelijker? maakt het veel uit dan?
En 4GB RAM ja dat zou wel beter zijn, maar ik heb niet oneindig veel geld ;-) en daarbij, er was toch iets dat Vista slechts 3GB totaal kan gebruiken ofzo??

Qua scherm, ik heb nu 18" (geloof ik.. ik weet het niet meer, waar kan ik dat nakijken?) en dat bevalt me eigenlijk wel, en als ik een nieuwe koop isset waarschijnlijk toch breedbeeld dus dan word het nog iets groter toch?

Het hoeft niet persé breedbeeld hoor.
Je hebt ook 4:3 schermen.
Maar ik zou voor een 22inch wide gaan. Hier staan ze met beoordeling van tweakers, je kan natuurlijk ook een scherm aanschaffen wat er niet tussen staat. :)

hm, misschien spaar ik nog wel wat langer door :)

Even terug te komen op Panda, het is zowiezo een trial van 1 jaar. En zou het probleem met bsod niet opgelost moeten zijn met de 2008 versie?

@Pasja wat bedoelde je nou met een tweede harde schijf e.d.? (zie vorige reactie)

Doorsparen? Nee hoor, je hebt een leuk systeem bij elkaar. Als enthousiaste computergebruiker raad ik je wel Vista Ultimate aan. Voor de OEM versies hoef je het voor de prijs niet te laten. Wil je en remote desktop gebruiken en media center en en en dan kom je automatisch toch bij ultimate uit.

Verder kan ik je zeker adviseren geen 64 bits Vista te halen. Ten eerste worden dan alleen gecertificeerde drivers ondersteund. Oftewel, zijn er nieuwe drivers beschikbaar, maar niet gecertificeerd door Microsoft, dan kun je ze niet gebruiken. Vervelend voor hardware waar nog geen gecertificeerde drivers voor zijn.
64 bits levert momenteel als enige voordeel ondersteuning voor meer dan 3 GB geheugen.
Meer nadelen: vaak problemen met oudere software, 16 bits applicaties worden niet meer ondersteund, geen snelheidswinst (wat vaak word aangehaald als reden om wel 64 bits te halen, maar in de praktijk valt dit tegen).

De pc zoals je die in je starttopic opgeeft, is een goede keus. Als ik jou was zou ik wel de 8800 GTS vervangen voor een 8800 GT. 100 € goedkoper en qua prestaties scoort de 8800 vaak beter.

Verder is het niet handig een backup van je systeem te maken op een harde schijf. Dit kun je beter doen op dvd. Mocht er iets misgaan met je schijf, dan kun je altijd gebruik maken van de dvd's om windows weer werkend te krijgen. Zelf ga ik, na een crash, liever de moeilijke weg in door alles opnieuw te installeren en in te stellen. De windows installatie is namelijk ook een leuke test om te kijken of je pc in orde is. Word de installatie goed doorlopen, dan kun je er bijna zeker vanuitgaan dat je hardware ok is.

Panda is een niet al te beste virusscanner. Ik raad je ook de gratis avast aan. Werkt prima voor niks!

Voor vista zou ik, als je gebruik gaat maken van meerdere partities, ongeveer 50 GB vrijhouden. Dit is meer dan voldoende. Ga je uit van een 500 GB schijf, dan is dit dus 10 %.

Laatst bewerkt:
Mee eens, je hoeft niet door te sparen hoor.
Zou ook geen 64 bits nemen.
Koop lekker dat systeem met onze tips en geniet ervan.:thumb:

En wat Panda betreft dat hoeft bij jou niet zo te zijn hè !! En je kan hem er toch afhalen als hij niet bevalt. Kan je altijd nog Avast erop zetten.

Laatst bewerkt:
De pc zoals je die in je starttopic opgeeft, is een goede keus. Als ik jou was zou ik wel de 8800 GTS vervangen voor een 8800 GT. 100 € goedkoper en qua prestaties scoort de 8800 vaak beter.

Verder is het niet handig een backup van je systeem te maken op een harde schijf. Dit kun je beter doen op dvd. Mocht er iets misgaan met je schijf, dan kun je altijd gebruik maken van de dvd's om windows weer werkend te krijgen. Zelf ga ik, na een crash, liever de moeilijke weg in door alles opnieuw te installeren en in te stellen. De windows installatie is namelijk ook een leuke test om te kijken of je pc in orde is. Word de installatie goed doorlopen, dan kun je er bijna zeker vanuitgaan dat je hardware ok is.

Voor vista zou ik, als je gebruik gaat maken van meerdere partities, ongeveer 50 GB vrijhouden. Dit is meer dan voldoende. Ga je uit van een 500 GB schijf, dan is dit dus 10 %.

de 8800 GT scoort beter dan de GTS idd, maar sinds de GTS 512 er is scoort deze dan weer beter (komt dicht in de buurt bij de Ultra, of gaat daar zelfs overheen bij de benchmark bij Crysis, 1280x1024)

Ik heb er ook geen probleem mee om via de lastige weg windows opnieuw te installeren mocht dat nodig zijn... Dus gewoon 1 harde schijf met partitie indeling van 80% - 20%? En dan op de 20% Vista zetten (verder niets?) (minder dan 20% kon ik niet aanvinken op de site van PD namelijk)

Om nog even terug te komen op de behuizing, welke zou ik nu moeten kiezen?
De Coolermaster Centurion 5 Midi Tower of de Coolermaster Mystique 631S Midi Zwart...
het scheelt maar €10 dus..

En even over de installatie DVD/CD van Vista.. als ik de pc koop bij ParaDigit moet ik er dus rekening mee houden dat ze die meegeven. (Ik neem aan dat ze daar niet moeilijk over gaan doen? is toch mijn recht ofzo?)
Of is die hele dvd niet nodig als ik gelijk bij de eerste keer opstarten een backup dvd maak?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok over de videokaart kun je discussieren. Je betaald wel 130 euro meer voor weinig prestatiewinst. Mocht je dit bedrag uit willen geven wil ik je zeker nog even attenderen op een HD3870 X2 Of een 9800.

Ik zou geen 20% doen. Dat stukje schijf is eigenlijk bedoeld voor je OS, office en dat soort programma's. Dus gebruik je hier 20 % voor (100 GB) en gebruik je uiteindelijk maar 20 GB, heb je 80 GB waar je niets mee doet. Wat te doen? Even ouderwets bellen met PD kan de oplossing leveren. Ook een optie: Zelf installeren.

Ik zou geen 20% doen. Dat stukje schijf is eigenlijk bedoeld voor je OS, office en dat soort programma's. Dus gebruik je hier 20 % voor (100 GB) en gebruik je uiteindelijk maar 20 GB, heb je 80 GB waar je niets mee doet. Wat te doen? Even ouderwets bellen met PD kan de oplossing leveren. Ook een optie: Zelf installeren.

Okee, dan geef ik wel bij PD aan dat ik persee 90-10 wil.. :)

Ik wil toch een paar dingen nuanceren. Eerst maar je vraag beantwoorden wat ik bedoelde met die 2e harde schijf en tegelijk maar een reactie op de opmerking van D2Freak. Die 2e harddisk van bijvoorbeeld 200 gig is een prima medium om een backup (systeem + data) op te maken. D2Freak beveelt DVS's aan, maar met alle respect voor zijn mening, ik zou je dat ten stelligste afraden! Jij wil bijvoorbeeld een systeembackup maken met externe software of van mijn part met de buildin backupsoftware van XP. Zie jij jezelf al een backup op DVD maken van je muziek, foto's, documenten én de Windowsinstallatie? Zo'n backup is al gauw bij een gemiddelde hoeveelheid foto's / MP3tjes én een systeembackup, zo'n 100 giga groot. Ik wens je heel erg veel sterkte met een stapel van zo'n 25 DVD's, nog even los van de tijd die het kost om 25 DVD's te branden. Een backup op dezelfde schijf als waar Windows op staat (al zou het een andere partitie zijn) is ook niet aan te raden. Bij een defect aan de harde schijf heb je dan niets meer. Juist dáárom maak je géén backups op dezelfde schijf of schijfpartitie waarop Windows staat. (Nog een andere nuacne: de mediacenter zit niet alleen in Ultimate -zoals ik in een eerder bericht las- maar óók in Premium!)

Wat de Windows versie betreft: kijk ook hier even en constateer dat de premium ook een hele goede keuze is als je géén volledige systeembackup wil maken met de Vista buildin kopieersoftware. De andere opties van Ultimate ga jij niet nodig hebben, dat weet ik zo goed als zeker.

Tot slot, 20% van 473 giga = (afgerond) 95 giga en da's voor Windows / Program Files en eventueel de swapfile, een heel net percentage.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan