Nieuw systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickt

Meubilair
Lid geworden
25 mrt 2001
Ik wil een nieuw systeem samenstellen voor mijn dochter, wat natuurlijk weinig mag kosten.
Omdat ik het idee heb dat AMD prijstechnisch beter ligt dan Intel, gekozen voor AMD.

Normaal zou ik qua hardware geen advies vragen, maar gezien het feit dat ik weinig ervaring heb met het bouwen van AMD systemen, graag advies.

Budget is €250,- (verjaardags kado)
Verder maakt ze haar huiswerk op de pc, en kijkt wat filmpjes op Youtube.
Echt zwaar gamen doet ze niet. Hooguit Sims2

Hier de configuratie(de rest van de onderdelen heb ik wel.):
9vee1l.jpg

als je een nieuw systeem maakt, ga dan toch voor intel. Die ligt nu VEEEL beter op de markt dan AMD.

Probeer eens grote bedrijven op internet zoals:

www.electronicagigant.nl
www.azerty.com
www.alternate.nl

Deze bedrijven kun je afwegen met wat het goedkoopste is.
Ga voor een OP DE LANGERE TERMIJN uitbreidbare pc. Zoals socket 775 moederbord,
PC6400 geheugen, dual core...

Laatst bewerkt:
Voor 250 euro moet je een pc wel in elkaar kunnen krijgen. Dit gaat wel even wat zoekwerk worden, maar met kast en beeldscherm....
Als je extra hulp nodig hebt laat je het maar weten.

groeten,

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb goede ervaringen met coolprices.nl, dus blijf hen ook trouw.(meestal is de totaalprijs ook het goedkoopste)

Ook telt mee dat ik ook eens ervaring wil opdoen in AMD systemen.

Voor 250 euro moet je een pc wel in elkaar kunnen krijgen. Dit gaat wel even wat zoekwerk worden, maar met kast en beeldscherm....
Als je extra hulp nodig hebt laat je het maar weten.

groeten,

Toetsenbord en monitor(226BW) heeft ze.
Ik kan makkelijk een nieuw systeem uit de grabbeldoos samenstellen, maar dan is het weer een bij elkaar geraapt zooitje.

Vandaar een nieuw mobo, CPU, geheugen en PSU

Niets mis met AMD.
Momenteel loopt het iets achterwat snelheden betreft met de nieuwste processors van Intel.

Maar als je een low budget PC uit nieuwe onderdelen in elkaar wilt gaan schroeven voor max 250 euro, zou mijn keuze zeker naar AMD gaan. Prijs / kwaliteit gezien is dit de beste keuze voor zo'n low budget PC.

Voor een simpel systeem dan heb ik een kleine samenstelling:

Moederbord:
MSI K9N6PGM2-V, socket AM2, max. 4 Gigabyte, micro-ATX past in ATX kast 55 euro, onboard videokaart.
http://www.pcsforeveryone.com/Product/MSI/K9N6PGM2-V

Voeding:
Cooler Master ExtremePower 400 watt 40 euro

Processor:
AMD Athlon 64 X2 5600+ 70 a 80 euro
L2 2048 KB cache
Processors van AMD hebben niet veel cachegeheugen. Nadelig van AMD tegenoverstelling tot Intel.

Geheugen:
AM2 moederborden ondersteunen DDR2 geheugen tot 667Mhz zonder problemen.
Er gaat wel een gerucht dat 800Mhz kaartjes minder werken.
Corsair XMS2 2X1GB Kit PC2-6400 CL4-4-4-12 (TWIN2X2048-6400C4) 40 euro

Videokaart PCI-E:
Nvidia Geforce EN7300GT 256MB 35 euro
Zeker goed genoeg voor Sims2 spellen. Misschien nog wel iets betere.

Zo'n 250 euro bij elkaar. Weet niet of je ook een kast, HDD, DVD etc moet hebben zonder dan het beeldscherm en je desktopsetje (muis/toetsenbord).

Dat .com was een vergissing. Noemde ze uit me hoofd op haha.

Hoop je hiermee heb kunnen helpen.

mvg.

Je had misschien wel een betere processor uitgekozen met iets meer cache geheugen, maar als het alleen om hetgeen gaat wat je zei: youtube, spelletje, huiswerk...

liever de samenstelling van patrick dan....

1. geen kast nodig?
2. Waarom een 500W-voeding
3. Eigenlijk zou je een licht videokaartje moeten hebben: draait sims2 wat prettiger op.

1. geen kast nodig?
2. Waarom een 500W-voeding
3. Eigenlijk zou je een licht videokaartje moeten hebben: draait sims2 wat prettiger op.

1) Zoals ik al had aangegeven heb ik de rest van de onderdelen nog in de grabbeldoos.
2)Een goed systeem begint bij een ruime voeding van een A-Merk(ook voor evt. latere upgrades)
3)Videokaart zit onboard en zal voorlopig toereikend zijn voor wat zij er mee doet.

1) Zoals ik al had aangegeven heb ik de rest van de onderdelen nog in de grabbeldoos.
2)Een goed systeem begint bij een ruime voeding van een A-Merk(ook voor evt. latere upgrades)
3)Videokaart zit onboard en zal voorlopig toereikend zijn voor wat zij er mee doet.
Een 300W voldoet nu ook.
Een 500W is alleen handig als er in de toekomst een goede videokaart in gaan. Dat kan ik niet inschatten. Maar als het nu om sims 2 gaat, dan denk ik dat het wel mee valt.
Een basis videokaarttje draait ook wel op een 400W-voeding.
Wat ik wil zeggen is dat je met een 400W-voeding geld overhoudt voor een videokaartje.
Een HD4650 bijv:
http://tweakers.net/pricewatch/223302/msi-r4650-d512.html.

Dan heb je uiteindelijk een betere pc voor hetzelfde geld.
Je merkt bij Sims 2 echt wel het verschil tussen onboard en een redelijke videokaart.

Het prijsverschil onderling tussen de voedingen is niet bijster groot.
Of je moet een voeding van een B-merk nemen, en dat doe ik dus niet.
Ik bouw al mijn systemen met een Antec voeding, zo nu dus ook.:D
De voeding die ik gekozen heb, kost €48,- . De videokaart die je aangeeft €60,--

Laatst bewerkt:
Het prijsverschil onderling tussen de voedingen is niet bijster groot.
Of je moet een voeding van een B-merk nemen, en dat doe ik dus niet.
Ik bouw al mijn systemen met een Antec voeding, zo nu dus ook.:D
De voeding die ik gekozen heb, kost €48,- . De videokaart die je aangeeft €60,--
Sorry. Ik had niet naar de prijs gekeken van je voeding.

Maar goed...
http://tweakers.net/pricewatch/123128/chieftec-gps-400aa-101a-400w-(atx12v-20).html
Scheelt toch wel 10 euro. Anderzijds is het maar 10 euro.
http://tweakers.net/pricewatch/219097/cooler-master-extreme-power-plus-390w.html
20 euro (390 of 400W maakt ook niet echt veel uit)

Dan zit je al op 45 euro voor een videokaart. Je komt in de buurt.

Vandaar er qua prijs op de voeding niet veel winst te behalen valt.
En ik acht een goede voeding gewoon noodzakelijk als basis voor een goed systeem.
Ook wanneer ik in de toekomst er een videokaartje inprop, moet de voeding toereikend zijn.

Ik denk dat ik de door mij getoonde configuratie maar gewoon bestel, en het boeltje ga schroeven.

Je moet het zo zien. Waarom een 300 watt voeding...
Als je even nadenkt kom je erachter dat de computercomponentenmarkt erg snel gaat en ook de programma's en spellen die het met de tijd meebrengt. Dus dat houdt in dat je later dan alsnog over moet stappen. Ga gewoon voor een goed uitbreidbaar systeem, kan wel allemaal samenstellingen neergooien maar dat heeft geen zin als er toch niks mee gedaan wordt en het toch alleen maar afgekraakt wordt.
Dus zoek het maar uut, adios

Als je even nadenkt kom je erachter dat de computercomponentenmarkt erg snel gaat en ook de programma's en spellen die het met de tijd meebrengt. Dus dat houdt in dat je later dan alsnog over moet stappen. Ga gewoon voor een goed uitbreidbaar systeem, kan wel allemaal samenstellingen neergooien maar dat heeft geen zin als er toch niks mee gedaan wordt en het toch alleen maar afgekraakt wordt.

Een beetje normaal reageren mag ook wel hoor.
Ik vraag alleen om advies over het systeem wat IK gekozen heb. Niet dat anderen een systeem voor me gaan samenstellen.
Iemand mag advies geven(bv over de voeding), maar moet dat wel beargumenteren.
En ik geef alleen maar aan waarom ik in dat systeem een Antec 500W voeding stop.

1)Prijsverschil is minimaal met een goedkopere(mindere) voeding
2)Voedingen onder de 350W heb ik hier genoeg liggen
3)Een goed systeem begint bij een goede stabiele voeding.

En overigens, je leest totaal verkeerd.
Ik heb in mijn lijst dus de 500W voeding staan, terwijl iemand anders zegt dat een 300W voeding goed genoeg is. Dus beter lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan