• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuw veld aanmaken in draaitabel op basis een som en

Status
Niet open voor verdere reacties.

fvdgraaf

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2019
Is het mogelijk om in een draaitabel een nieuw veld te maken die het resultaat is van twee nieuw velden Som van een veld en aantal van een veld.

In het voorbeeld van het knipsel moet voor Bacteriën van de coligroep 1,34% als resultaat geven (170 (SOM overschrijdingen) van de 12.658 (aantal metingen)).

Knipsel.PNG

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor dit voorbeeld. Het probleem hier is (misschien) dat het om hetzelfde veld gaat. Met dat verschil dat een veld een "som" is van dat veld overschrijdingen en het andere een "aantal".
Kan ik die op elkaar delen met als resultaat een nieuw veld in de draaitabel?

Ik heb trouwens de bijlage toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Kan je niet het bestand plaatsen, de meeste helpers haken af als ze een voorbeeldbestand van een afbeelding moeten overtypen.

Laatst bewerkt:
Hierbij een ander voorbeeld.
In blad 1 staat het resultaat van de som van aantal gedeeld door het aantal van aantal. DIt zou in de draaitabel moeten worden verwerkt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wauw. Is het zo simpel? Het werkt inderdaad!!!
Ik ben in ieder geval geholpen.

Nu vermoed ik wel dat ik ga overvragen. Bij een deling werkt het nu. Maar als ik bijvoorbeeld de twee velden/kolommen met elkaar wil vermenigvuldigen. Heb je daar ook een oplossing voor?
Het komt nogal eens voor dat ik juist iets met de resultaten van de verschillende kolommen wil doen. Maar zoals ik zei, het zou de kers op de taart zijn. Voorlopig ben ik geholpen. Dank je!!!

Bestudeer de formule in kolom E.
Waarschijnlijk kan je daar de / om te delen, vervangen door de * om te vermenigvuldigen.
In de draaitabel moet je dan nog steeds het "gemiddelde" blijven hanteren.

Probeer maar eens in kolom F een formule te maken, de tabel maakt dan automatisch een header/kopregel.

Sorry, ik zie nu inderdaad pas dat je een tussenkolom hebt gebruikt in de oorspronkelijke tabel. Je hebt er een tabel van gemaakt. Het toeval was dat het gemiddelde in de draaitabel ook werkt in dit voorbeeld maar ook in mijn bestand.
Jouw voorstel met de formule is een goed alternatief. Het enige nadeel is dat deze formule (vooral de functie aantal.als) bij 350.000 records het berekenen wat traag maakt. Maar die zet ik daarom vaak op "handmatig".

Ik heb inmiddels een functie ingebouwd. Maar hij loopt inderdaad vast bij zoveel records.

Dank je wel Alphamax. Je hebt me heel goed geholpen. Ik neem voorlopig het gemiddelde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan