Nieuwe 1TB Harddisk: Problemen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartijnvBerkel

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2009
Vandaag is mijn Hitachi HDT721010SLA360 (Bulk, Deskstar 7K1000.B) aangekomen en ik heb deze direct aangesloten. Alleen nu volgen er problemen...

Hij wordt niet herkent in Windows XP setup en in het BIOS wordt hij weergegeven als 136 GB.

Ik denk dat ik een BIOS update moet doen, maar ik kan niets vinden.

BIOS-ID: 6A79AM4KC-00
BIOS Type: AwardBIOS v6.00PG V2.3
BIOS Date: 12/29/2003
CHIPSET ID: Springdale-G
OEM INFO: W6763IP2 V2.3 122903 17:22:20

In Partition Magic (opgestart van andere schijf), zie ik wel dat de schijf herkent wordt met volledige grootte.
Als ik hem wil partitioneren, moet ik een keuze maken tussen Logische of Primaire partitie, maar wat het verschil hiertussen is, wordt niet uitgelegd.

Dit is het plan:

# Grootte Doeleinde Bestandsindeling
1 100 GB Windows 7 NTFS
2 50 GB Windows XP NTFS
3 100 GB Mac OS X Mac OS Extended Journaled
4 4 GB Wisselpartitie voor bestanden Windows/Mac FAT32
5 746 GB (rest) Gegevens, downloads, games, programma's, etc. NTFS

Systeemspecificaties:

computer.gif
Computer
  • Fabrikant: NEC Computers International
  • Computermodel: POWERMATE ML6
  • Computernaam: MARTIJN
  • Systeemtype: x86 (32-bits) systeem
motherboard.gif
Moederbord
  • Fabrikant: NEC COMPUTERS INTERNATIONAL
  • Model: PALOMAR (MS-6763)
  • BIOS Fabrikant: Phoenix Technologies, LTD
  • BIOS Model: AwardBIOS v6.00PG, versie V2.3
  • Aansluitingen: PCI1 (Vrij), PCI2 (Gebruikt), PCI3 (Vrij), AGP 1 (Gebruikt)
  • Poorten: IDE 1 (Geen), IDE 2 (Geen), FDD 1 (Diskettestation), COM1 (Serieel), COM2 (Serieel), LPT1 (Parallel), PS/2 Keyboard (Toetsenbord), PS/2 Mouse (Muis), USB0 (USB), USB1 (USB), USB2 (USB), USB3 (USB), USB4 (USB), USB5 (USB), USB6 (USB), USB7 (USB), VIDEO (Video), (Audio), (Audio), CDIN1 M/B (Audio), (Audio), (Audio), (Audio), (Audio), ETHERNET (Netwerk)
processor.gif
Processor
  • Model: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
  • Kloksnelheid: 2800MHz
  • Socket: Socket 478
memory.gif
Geheugen
  • Grootte: 2559MB RAM
  • Type(s): 1024MB RAM (SDRAM, DIMM), 256MB RAM (SDRAM, DIMM), 1024MB RAM (SDRAM, DIMM), 256MB RAM (SDRAM, DIMM)
harddisk.gif
Hardeschijf
  • Bestandstype(s): NTFS (C:)
  • Grootte: 38,28GB (38,28GB (C:) )
  • Vrije ruimte: 15,69GB (15,69GB (C:) )
drives.gif
Stations
  • Type(s): A: 3,5-inch diskettestation, C: Lokale vaste schijf, D: CD- of DVD-ROM station
  • Model(len): A: Onbekend, C: Maxtor 6E040L0 IDE, D: PIONEER DVD-RW DVR-112D
soundcard.gif
Geluidskaart
  • Fabrikant: Analog Devices, Inc.
  • Model: SoundMAX Integrated Digital Audio
videocard.gif
Videokaart
  • Model: Radeon X1650 Series
  • Beeldprocessor: ATI Radeon Graphics Processor AGP (0x71C7)
  • Geheugengrootte: 512MB VRAM
  • Stuurprogramma: ati2dvag.dll, versie 6.14.10.6925
display.gif
Beeldscherm
  • Fabrikant: COMPAQ
  • Model: COMPAQ S710 CRT Monitor
  • Schermresolutie: 1152x864
  • Kleurdiepte: 32-bits
  • Frequentie: 75Hz
mouse.gif
Muis
  • Fabrikant: (Standaard-systeemapparaten)
  • Model: USB-HID
  • Aantal knoppen: 5
  • Aansluiting: USB
keyboard.gif
Toetsenbord
  • Model: Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
  • Type: Uitgebreid (101 of 102 toetsen)
  • Functietoetsen: 12
networkcard.gif
Netwerkkaart
  • Model(len): Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection (Ethernet 802.3), Bluetooth PAN Network Adapter (Ethernet 802.3), VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet1 (Ethernet 802.3), VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet8 (Ethernet 802.3)
  • Adressen: IP: 10.0.0.3, MAC: 00:0C:76:A2:AF:EC, DHCP: 10.0.0.138 & IP: 0.0.0.0, MAC: 00:1F:81:00:02:50, DHCP: & IP: 192.168.116.1, MAC: 00:50:56:C0:00:01, DHCP: & IP: 192.168.88.1, MAC: 00:50:56:C0:00:08, DHCP:
directx.gif
DirectX
  • Versie: 9.0c
operatingsystem.gif
Besturingssysteem
  • Naam: Microsoft Windows XP Professional
  • Versie: 5.1.2600
  • Service Pack: Service Pack 3

info.gif
Gegenereerd door
fkinfotl.gif
Flitskikker InfoTool (Versie 2.5.0.60)

Dus de 2 vragen:

1. Waar kan ik een BIOS update vinden?
2. Hoe moet ik mijn schijf partitioneren, welke soort partities?

Alvast super bedankt!

Mvg,
Martijn

Wel netjes je xp geupdate naar SP3?

Ik heb XP SP3 op mijn huidige schijf ja (zie Systeemoverzicht).

Op mijn nieuwe schijf probeerde ik ook XP SP3 te installeren, maar de Setup herkent de schijf niet ("Setup heeft geen vasteschijfstations gevonden. Druk op F3 om af te sluiten").
Ook Mac OS X iDeneb Setup ziet de schijf niet.
Het BIOS ziet hem wel, maar dan met een grootte van 136 GB ipv 930 GB. :shocked:

Het is een SATA2 300 schijf, mijn moederbord ondersteunt alleen 150. Er zitten geen jumpers op de schijf om dit te veranderen, maar er is mij vertelt dat de schijf gewoon op een SATA-150 moederbord zou werken.

De schijf is gekocht bij Alternate, zou de service zo goed zijn dat ze hem laten omruilen met een ander merk? Alleen als ik deze niet aan de praat krijg.

Fijn zo'n verjaardagcadeau. :(

Mvg,
Martijn

SATA drivers zijn waarschijnlijk niet op de installate CD aanwezig.
In dit forum zijn diverse mogelijkheden beschreven om die drivers de intergreren in de install CD (slipstreamen).

Op een schijf kunnen maximaal 4 primaire partities worden aangemaakt.

Als ik jouw indeling zie moet er dus een "extended" partitie worden aangemaakt.
Dit kan trouwens ook worden gedaan na de installatie van Windows op de eerste primaire partitie.

Laatst bewerkt:
Ah, ja zie het staan inderdaad. Overheen gelezen.

Maar dan moet ik helaas opgeven, geen idee wat het probleem kan zijn naast wat je zelf al aandraagd.

Herkent een andere pc de schijf wel? Zo niet, zou de fout ook bij de schijf zelf kunnen liggen.

Ja, het is dus een SATA schijf. M'n eerste SATA schijf, heb er verder nooit een gehad.
Mijn huidige is een IDE.

Waarschijnlijk toch een BIOS update, maar die kan ik niet vinden...

Ik zal hem eens in een andere PC steken.

Kan het zijn dat je eerst drivers dient te installeren voor de sata schijf? Aangezien je xp gebruikt en die heeft standaard geen sata drivers aan boord.

BTW, welke ML6 heb je? Slim, micro, convertible?

Laatst bewerkt:
Als ik geen SATA drivers zou hebben, zou hij toch wel met normale grootte in het BIOS moeten staan?
In schijfbeheer staat hij wel goed, met de goede grootte e.d., alleen niet bruikbaar omdat er geen partities op staan.
Daarnaast wordt vreemd genoeg de schijf in het BIOS aangegeven met IDE Channel 2 Master, maar het is helemaal geen IDE.
Verder vind ik geen SATA opties in het BIOS, dus ik denk dat er wel een update nodig is, misschien dat jullie die kunnen vinden? Gegevens staan in de hoofdpost.

Mijn ML6 is een normale desktop, met uATX moederbord die er precies in past. Deze:
87552-7117.jpg

Mvg,
Martijn

Laatst bewerkt:
iDeneb ziet hem ook niet, maargoed, ik ga het even met Windows 7 proberen.
Ik denk toch dat het niet gaat werken.

EDIT: Als ik mijn schijf nu wil partitioneren met PartitionMagic als volgt:

1 100 GB Windows 7 NTFS - Primair
2 50 GB Windows XP NTFS - Primair
3 100 GB Mac OS X Mac OS Extended Journaled - Primair
4 4 GB Wisselpartitie voor bestanden Windows/Mac FAT32 - Logisch
5 746 GB (rest) Gegevens, downloads, games, programma's, etc. NTFS - Logisch

Krijg ik melden dan mijn Primaire partities niet bootable zullen zijn, maar ik wil er wel een OS op draaien.
Doe ik iets verkeerd?

EDIT2: @Hierboven: Ja, dan zal het de Micro zijn.

Mvg,
Martijn

Laatst bewerkt:
Daar durf ik helaas geen antwoord op te geven. Heb zelf nooit met dual boots en dergelijke gewerkt.

Inderdaad,ja
Als de bios de schijf niet ziet in de juiste grootte,dan kan geeneen besturings systeem de schijf zien in de juiste grootte.
een bios update zou kunnen helpen,maar ik denk een nieuwere computer zou beter helpen.

Zou ik dan wel een IDE schijf kunnen gebruiken die groter is dan 136 GB?
Ik hoop toch dat deze nog aan de praat gaat.

Potverdikkeme, nu staat hij helemaal niet meer in BIOS! Ik word wel een beetje ziek van deze troep hoor, nóóit werkt eens wat in 1 keer.

BIOS update kan ik ook niet vinden, kom ik terecht op zo'n site waar je weer moet betalen... :mad:

Op de site van de fabrikant? Die drivers en updates zijn gratis.

In de link die ik gaf naar je micro staat ook het kopje downloads. Kijk daar eens.

Ding werkt nu inmiddels, alleen soms wel en soms niet zie ik hem bij opstartapparaten, dus moet ik steeds de pc een aantal keren opnieuw opstarten totdat hij er weer is. Waarschijnlijk voedingskabeladaptertje (Molex > Sata) kapot. Nouja, zo moet het maar. :confused:

Zie nu de ruimte. :D

harddisk.gif
Hardeschijf
  • Bestandstype(s): NTFS (C:), NTFS (E:), NTFS (F:), NTFS (G:)
  • Grootte: 1123,17*GB (97,66*GB (C:) + 833,85*GB (E:) + 38,28*GB (F:) + 153,38*GB (G:) )
  • Vrije ruimte: 992,47*GB (82,17*GB (C:) + 833,63*GB (E:) + 15,59*GB (F:) + 61,08*GB (G:) )
drives.gif
Stations
  • Type(s): A: 3,5-inch diskettestation, C: Lokale harde schijf, D: Onbekend, E: Lokale harde schijf, F: Lokale harde schijf, G: Lokale harde schijf, H: Verwisselbare schijf
  • Model(len): A: Onbekend, C: Hitachi HDT721010SLA360 ATA Device IDE, D: PIONEER DVD-RW DVR-112D ATA Device, E: Maxtor 6E040L0 ATA Device IDE, F: HDT72251 6DLAT80 USB Device USB, G: SanDisk Cruzer USB Device USB, H: Onbekend

Gegenereerd door*
fkinfotl.gif
Flitskikker InfoTool (Versie 2.5.0.60)

Iedereen super bedankt voor de hulp! :o

Mvg,
Martijn

Misschien handig als je ook even verteld hoe je nou hebt opgelost. Misschien heeft iemand anders er nog iets aan.

Ja, het is dus een SATA schijf. M'n eerste SATA schijf, heb er verder nooit een gehad.
Mijn huidige is een IDE.

Waarschijnlijk toch een BIOS update, maar die kan ik niet vinden...

Ik zal hem eens in een andere PC steken.

haha 40Gb vergeleken met een 1TB schijf van hitachi best maar 40Gb van welk merk ????ik heb er eentje in 40Gb van maxtor buitengebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan