Nieuwe acer desktop pc maakt brommig geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

rms90

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2012
Hallo,

Na eerdere problemen met me vorige pc heb ik
sinds een week een hele nieuwe acer pc.
Sinds de eerste opstart hoor ik constant zonder onderbreking een brommig geluid van een ventilator.

Ik een dag later de pc i.o.m . de klantenservice van acer terug sturen naar hun servicecentrum.
Nu heb ik vandaag de pc teruggekregen en hoor ik nog steeds hetzelfde brommige geluid.

Op het serviceformulier stond het volgende:

Problemen gevonden met de grafische kaart --> nieuwe kaart erin gezet.
Geluid van de pc is verder normaal na diverse testen.

Nu is mijn vraag, is een brommig geluid normaal van een (bedrijfs)pc?
Wanneer er muziek zachtjes aanstaat hoor je het niet, maar wanneer het helemaal stil in huis is hoor je de fan draaien.
Ook verderop in de woonkamer.

Een nieuwe pc hoort toch helemaal stil te zijn?

Het betreft de volgende pc:
http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/model/DT.VCCEH.005

Alvast bedankt voor de reacties

Helemaal stil istie nooit.
Er zitten minstens 3 ventilators in,en die zijn nooit helemaal stil.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vorige acer pc (andere serie/type) welke acer zelf defect gemaakt heeft was helemaal stil waarin dezelfde processor zat.
Daar hoorde ik nooit wat van.

Zelfs wanneer de pc aanstaat en ik doe er niks op hoor ik hem aan de eethoek ca 5 meter verderop wanneer het stil in huis is.
Hieruit moet ik dus opmaken dat dit normaal is?

Het type wat je nu hebt heeft duidelijk meer ventilators.
Het kan best zijn dat je vorige type bv een onboard video kaart had en die je nu hebt een videokaart met ventilator.
Inbouwen in een kast???

Het ligt ook soms per type, de ene pc is meer stiller dan de andere.

Wat je kan doen is luisteren waar dat gebrom exact vandaan komt; is het de CPU fan, 1 van de case-fans, of de fan van de voeding ? Dan kan je acer eventueel vragen of ze de desbetreffende fan willen vervangen voor een andere ( ik zeg erbij om het acer te laten doen, i.v.m garantie ).

Ook het feit dat je altijd een stillere pc gewend bent, en ineens een andere hebt die wat meer geluid maakt, zal het misschien ook een kwestie van wennen zijn. Had zelf ooit een extreem stille HP computer. later toen ik een andere pc kocht ( ook Acer, waar ik nu op werk ) maakte deze kwa koeling ook iets meer geluid, wat wel opviel, maar niet hinderlijk was, en later hoor je het al niet meer.

Meerdere berichten in topic aangepast. Voegden niets toe aan de vraagstelling van de TS'r.;)

@rms90: Welkom nog op Helpmij:thumb:

Heb deze pc van acer gekregen nadat hun mijn vorige pc tijdens reparatie naar de kl.te geholpen hebben.
Dit was mijn vorige pc:
http://www.computerstore.nl/product/149245/acer-aspire-m3970-6-gb.html

Deze nieuwe pc heeft o.a. meer werkgeheugen en meer videogeheugen
Enkel ook een veel luidigere ventilator...

Zal eerdaags even luisteren waar het geluid vandaan komt, alleen om de kast open te maken zal ik dus garantiezegels open moeten maken?

Heb trouwens ook gelezen dat de snelheid van ventilatoren te beinvloeden is met programma's, heeft iemand hier ervaring mee en zou dit kunnen helpen?

Laatst bewerkt:
nee, je hoeft hem niet open te maken, gewoon je oor dicht op de kast houden. De positie waar het geluid het "sterkst " is, kun je ongeveer wel afleiden welke fan het zou kunnen zijn. Bij het openen verlies je de garantie, dus gewoon dichtlaten :).

Er zijn wat programma's om fans te beinvloeden, maar persoonlijk heb ik het er niet zo op om daarmee te gaan klooien. 1 Van die programma's is speedfan wat redelijk simpel is. De meningen over dit programma zijn hier nogal verdeeld, dus misschien heeft iemand anders een beter progje :). Ik gebruik het zelf enkel om de temperaturen af te lezen.

Laatst bewerkt:
Misschien een wat voor de hand liggende vraag, maar raakt de kast soms ergens iets dat hierdoor gaat resoneren o.i.d.?
Een andere mogelijkheid, en die is ook niet zo fijn, is dat de constructie van de kast niet optimaal is.

heb je de drivers van de onderdelen erbij gekregen?
bij nieuwe pc's zit er regelmatig een fancontroltool op de driver dvd.
bij mijn moederbord zit bijvoorbeeld op de dvd het programma asus fanxpert.waarbij je per fan de snelheid kan instellen.
heb je trouwens ook al in je bios gekeken?
daarin kan je zien(ik weet niet welk tabblad,is per bios verschillen) welke fans er draaien en op welk rpm. hoger rpm=meer geluid.
dan hoef je de kast niet open te trekken en kan je het zo zien welke fan het hoogst draait.
als je daarvan een foto kan maken,kan je de foto naar het bedrijf mailen.zodat je kan onderbouwen welke fan het is.zodat ze niet weer je systeem over de zeik maken.

als je daarvan een foto kan maken,kan je de foto naar het bedrijf mailen.zodat je kan onderbouwen welke fan het is

Of hier in deze thread plaatsen :d

Het brommige geluid komt vlakbij de powerknop (aanknop) maar dan aan de zijkant vandaan.
De kast staat verder nergens tegen aan, staat gewoon op de grond en heeft dus alle ruimte om te ademen.

Acer leverd nooit, althans dit is mijn 5e pc/laptop welke ik van het merk acer heb en die leveren dus nooit software op dvd's.
Op de pc zit wel een programma van nvidea geinstalleerd alleen daar staat niks bij over een ventilator, enkel maar beeldinstellingen e.d.

Zal morgen in de bios kijken of ik het daar kan achterhalen.
Ben niet zo'n computer expert maar dat zal wel moeten lukken om dat te kunnen vinden.
Zal dan een foto maken en hier plaatsen.

Hierbij de foto van de bios met RPM en temperatuur.
Toen ik net in de bios was stond de cpu rpm op 1660 en na 20 sec begon die zelfs te stijgen tot 2014 rpm.
De fan ging ook steeds harder brommen.

DSC_0112.jpg

Zijn dit normale waardes?

Laatst bewerkt:
Een stijging terwijl je in het BIOS zit. Dat lijkt me zelf niet helemaal normaal. De temperatuur is zeker niet extreem hoog en je hebt een smart fan.
Heb je alle processen op je comp al eens nader bekeken? Gescanned met diverse bestrijders van ongedierte?

Ja snap er zelf ook niks van.
Ja heb een goede virusscanner, computer is virusvrij.
Er is ook bijna nog niks met de pc gedaan aangezien hij al op dag 2 retour naar acer ging voor ''geluidsoverlast''
En van de week pas weer retour gekregen, en geen vermindering van het geluid.

Maar het is dus de cpu fan van de processor?
Die heeft meer RPM dan de overige fans.

Denk dat de enigste optie is dat ik nogmaals contact met Acer volgende week op moet nemen en
hun zover zien te krijgen dat er een andere fan in gaat.

Dan moet men in het laatste geval toch zeker meer klachten/signalen hebben gekregen, lijkt me.
Mogelijk zal iemand met diepgaand verstand van zaken in dit geval toch kunnen vaststellen dat het niet zo hoort.
Lijkt me een strak plan om ACER hiermee te blijven confronteren. Het is een nieuwe computer (niet de goedkoopste!) en die moet gewoon goed zijn.

Ja zal maandag de contactpersoon van acer welke mij deze pc heeft aangeboden een mail sturen met mijn klacht.
Hoop dat hij het op gaat pakken.
Zeker omdat mijn vorige acer pc wel gewoon stil was en nu deze acer welke hij mij heeft aangeboden niet naar mijn verwachting werkt.

Snap uberhaupt niet dat een repateur kan zeggen dat een brommig geluid normaal is, ja mischien bij een low budget pc maar met een pc welke zo'n waarde vertegenwoordigd verwacht je toch dat er degelijke goed werkende producten inzitten?

Acer zal wel bezuinigd hebben op de ventilator en er een goedkope ingestopt hebben.
Zat al op Alternate te kijken en ventilatoren met weinig DB zijn niet eens duur.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan