nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.scheurwater2

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2005
Ik heb een brandende vraag!

Doordat mijn oude computer lichtelijk aan het overlijden was zag ik mij genoodzaakt om een nieuwe computer te kopen, tot zover geen problemen, de computer staat er.
Maar nu het volgende, doordat alletwee mijn branders het hebben opgegeven, kan ik de info van mijn oude computer niet meer branden en moest ik er dus een router tussen zetten.
Maar mijn provider zorgt ervoor dat er maar 1 computer op internet kan, zodat mijn oude computer uit het systeem is gegooid en mijn nieuwe computer nu een IP adres heeft. Nu heb ik wel 2 werkende computers op de router, maar mijn oude computer weigert voor alsnog in alle toonaarden om op de router te komen.
Deze beweert bij hoog en bij laag, dat de computer beperkt tot geen toegang heeft tot het netwerk en ik krijg het ook niet voor elkaar.

Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen?

Mag ik vragen welke provider dit doet?
Dan kan toch niemand een netwerk aanleggen?
Dat zou te gek zijn.
Zowat iedereen heeft er meerdere in huis staan.

Weet je zeker dat dit zo is.
Een router geeft n.l. ook steeds een ander ipadres.
Dat heeft niets met je provider te maken.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je netwerk niet goed in elkaar zit.

Wil je geen al te grote problemen dan doe je het volgende:

Heb je soms Total Commander in huis?
Dit progr. zet je op beide pc's direct onder de C:\
Dan zou je n.l. met een dikke kabel (weet niet hoe het heet) je gegevens over kunnen zetten.
SCSI of zo? Het lijkt op een printerkabel of is het.
Zo heb ik ook eens heel veel gered.
Gaat niet snel maar wel zeker ;)

De proivider kan wel zien of er een router tussen hangt, maar ik dacht dat ze daar geen problemen meer over maakte om dat je anders weg loopt, bijna iedereen heeft er een router tussen zitten.

Laatst bewerkt:
Ja, dat kan gewoon niet anders in deze tijd.
Ik vraag me af r.scheurwater2 of je je niet vergist tussen het IP-nummer dat je van de provider hebt gekregen en de ip-nummers die de router aan je pc's worden toegewezen. Die kunnen n.l. wisselen. Dat heeft echter niets met je provider te maken.
Wat wel zo is.......de pc's behoren elkaar nog steeds te vinden en het net opgaan . :confused:

Wil je ook zeggen welke router je hebt?

Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens, als ik chello bel en ik geeft het ip nr. op dan zeggen ze jdat er een router tussen hangt, en dan moet ik de kabel uit mijn router hallen en in de netwerk kaart steken en dan kontrolleren of de verbinding er is.

Voor zover ik het begrijp wil je je gegevens van je oude computer overzetten naar je nieuwe computer.
Dat heeft niets met toegang tot internet te maken, je moet gewoon je netwerk op orde brengen.
Helaas heb je niet verteld wat voor besturingssystemen er op je computers staan, dat maakt het moeilijk om precies te vertellen waar bepaalde instellingen gedaan moeten worden.

Hier even kort de zaken die je geregeld moet hebben op beide computers.

Allebei de computers moeten een unieke naam hebben.
Allebei de computers moeten in dezelfde werkgroep zitten.
Op allebei de computers moet minimaal 1 map gedeeld zijn.
Het handigst is als allebei de computers hun IP adres van de DHCP server in router krijgen, maar vaste IP adressen werkt ook goed, mits ze goed ingesteld zijn.
Een firewall kan de boel aardig frustreren als deze niet goed ingesteld is, zet die dus even op beide computers uit als het niet lukt als aan bovenstaande voorwaarden voldaan is.

Hartelijk dank voor alle reacties!

Voor alle duidelijkheid...Het was nogal laat vannacht..Hier de gevraagde info.

-Beide computers draaien onder Windows XP
-Provider is Chello
-Router is geen probleem, maar eerst moet er rechtstreeks verbinding gemaakt worden, daarna moet de router het IP-adres klonen. Er hangen nu al 2 computers aan, dus het werkt in ieder geval, ik krijg alleen mijn ouwe computer niet op die router.
-de firewall staat uitgeschakeld, dus die kan ook niet in de weg zitten.
-de router is een Belkin 4-way ADSL/Kabel gateway router.
-Minstens 1 bestand is gedeeld.
-Ik heb Total commander, maar deze ziet hem niet.
-alle computers hebben een unieke naam.

Beginnen bij die bodem.

Kunnen de computers elkaar pingen?
Je kunt het ip adres van een computer achterhalen door in een dosboxje (STARTknop, Uitvoeren, cmd, ENTER) het commando IPCONFIG te geven.

Vervolgens vanaf een andere computer ping IPnummer, waarbij IPnummer het IP nummer van een van de andere computers is.
Het is met name interessant om te weten of de computer die niet zichtbaar is op het netwerk wel te pingen is vanaf de andere computers.

Heb je op die pc gekeken of alle services wel lopen die nodig zijn? Er zijn er een paar die op het netwerk slaan.
Start/config.scherm/systeembeheer/comp.beheer/component services/services

We horen niets meer. Gaat het nog wel goed daar?:eek:

sorry, ik was er niet

Sorry dat jullie niets meer gehoord hebben, maar ik moest onverwacht een paar dagen weg.
Ik ga het nu proberen of jullie (mogelijke) oplossingen werken.

hardware probleem?

Mogelijk is het een hardwarematig probleem.
Hij beweert dat hij geen ethernet kaart heeft-deze heeft het wel altijd gedaan- en ik heb geen gateway adres.

nou moe

Nou wil de computer helemaal niet meer opstarten, nu ik er een nieuwe ethernet kaart in heb gestopt!

Wat nu?

Kijken of je de kaart wel goed in de gleuf hebt gestopt.
Vanavond had ik hetzelfde. Kaart er uit. Pc loopt.

Weet je zeker dat je dezelfde kaart hebt gekocht?

Of een ander pci slot proberen.

-Ik heb inderdaad geprobeerd om het in een ander pci slot te duwen....Geen verandering/verbetering.

-Het is dezelfde ethernetkaart, alleen een ander merk: Belkin.

Mijn ideeën beginnen een beetje op te raken eigenlijk. Ik weet het momenteel ook niet meer.:evil:

Maar we gaan gewoon door met proberen, deze computer heeft al genoeg meegemaakt en is er steeds weer bovenop gekomen en aan de praat gekregen!

Tsja, als het alleen gaat om gegevens over te krijgen op de nieuwe pc, kan je natuurlijk ook de harddisk uit de oude pc halen en deze als slave tijdelijk in de nieuwe pc hangen.

Daar heb ik uiteraard aan zitten denken. Maar ik dacht zo, dit is een spiksplinternieuwe computer en ik weet niet hoe dat dan is geregeld met de garantie enzo als ik er nu al aan ga sleutelen.

En bijkomend probleem is dat de harde schijf nu in een Dell kast hangt en ik het niet zo vertrouw om hem in mijn nieuwe computer te hangen.

En tot slot, die oude computer heeft altijd op internet gedraaid. Dit probleem doet zich pas voor sinds ik UPC heb geïnformeerd dat ik een nieuwe computer had die ik niet zo op internet kreeg.
Je krijgt namelijk maar een uniek adres voor 1 computer, als je een andere koopt, moet je eerst UPC bellen om de oude eruit te gooien en de nieuwe een IP-adres te geven.

Maar ik sta open voor alles, ik wil die gegevens gewoon bewaren!

Het IP adres (mac adres) moet je klonen naar je router, hierna zal je het IP adres van de nieuwe pc moeten wijzigen of op DHCP zetten (afhankelijk of je de router ook op DHCP gezet hebt).

Dell harddisken zijn gewone harddisken en passen in iedere willekeurige andere pc. Bovendien, als bij de nieuwe pc niet uitdrukkelijk vermeld staat dat de garantie vervalt als je kast opent, mag jij die gewoon open maken. Is de nieuwe pc ook een 'merk' pc??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan