Nieuwe CPU koeler

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepvdz

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2006
Hi,

Mijn huidige CPU koeler maakt heel veel lawaai, dat is al vanaf het moment dat ik deze PC gekocht heb. Nu wil ik graag een nieuwe CPU koeler kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet dat ik een koeler nodig heb voor een 775 socket.

Waarom is deze nou zo goedkoop: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/81/9992/quadroflow-vi.html

En deze zo duur?:
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/81/3802/cnps9500-led.html

Behalve dat de een van alimunium is en de ander van koper, als ik de info mag geloven is van die €2,38 zelfs nog stiller!

Maakt de maximum rotatiesnelheid wat uit? Hebben jullie misschien nog goede aanraders?

Belangrijk is te weten WAT er in die socket staat..... een Celeron zul je met dat ding van een paar euro wel gekoeld krijgen maar als je bijv. een P4 Prescot hebt, schieten zelfs een aantal dure Zalmans tekort....
Die Zalman is vooral door het gebruik van [veel] koper zo duur.....

Laatst bewerkt:
Maar met die Arctic Freezer Pro van een paar euro lukt dat toch echt prima!!

Belangrijk is te weten WAT er in die socket staat..... een Celeron zul je met dat ding van een paar euro wel gekoeld krijgen maar als je bijv. een P4 Prescot hebt, schieten zelfs een aantal dure Zalmans tekort....
Die Zalman is vooral door het gebruik van [veel] koper zo duur.....

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, mijn CPU: Intel Pentium 4 540J, 3200 MHz (16 x 200)

Iemand had mij verteld dat ik een 775 socket heb, ik zou niet weten hoe ik dat kan zien?

de prijs van een koeler heeft te maken met het ontwerp wie het heeft gemaakt en uit welk materiaal het bestaat.

Zoals je kan zien is de zalman heel anders ontworpen. Hier zit de ventilator als ware in terwijl die bij de andere er gewoon bovenop zit geschoeft.

de rotatie snelheid heeft er ook mee te maken. Hoe sneller de ventilator draait hoe meer lucht die kan verzetten en dus meer warmte afgeven.

De zalman maakt als die op zijn allerlaagst staat minder lawaai dan die andere en die andere kun je hoogstwaarschijnlijk niet stellen en draait op een constante snelheid.

Maarja je betaald er natuurlijk ook voor dat het een zalman is.

Die Arctic Freezer 7 Pro is inderdaad keurig stil en koelt goed.... ik gebruik hem hier op een P4 3,4 Prescot..... deze koeler draait op variabele snelheid [gewoon gestuurd door mobo]

Laatst bewerkt:
Oke bedankt voor alle reacties, klopt het dat ik mijn moederbord er uit moet halen om mijn huidige koeler te verwijderen en de nieuwe koeler te installeren? Mocht dat het geval zijn bestaat er dan ergens een soort tutorial hoe je alles uit je PC moet halen(ik heb nog iets verwijdert/er in gezet) aangezien mijn moederbord helemaal achter aan staat.

Oke bedankt voor alle reacties, klopt het dat ik mijn moederbord er uit moet halen om mijn huidige koeler te verwijderen en de nieuwe koeler te installeren? Mocht dat het geval zijn bestaat er dan ergens een soort tutorial hoe je alles uit je PC moet halen(ik heb nog iets verwijdert/er in gezet) aangezien mijn moederbord helemaal achter aan staat.

NEE, als je er toch een nieuwe koeler inzet, hoef je het moederboard niet te verwijderen... je moet de pootjes die door het moederboard steken goed "vrij" maken [kwart slag draaien] en indien ze dan nog blijven zitten, iets harder trekken [dan breekt de "V" aan de onderzijde af, maar die schud je er wel weer uit], dan de nieuwe pootjes erin steken en borgen [kwart slag draaien]

Toch lees ik bij veel reviews dat de koeler redelijk wat lawaai maakt op full speed? Iemand ervaringen hier mee?

Ja, bij full speed hoor je 'm suizen, maar wanneer draait het ding full speed, het was bij mij een verademing ten opzichte van de "Boeing" die ik er eerst in had zitten... [ik had tussentijds een Zalman... die was nog stiller, maar die kreeg de koelklus niet geklaard]

@mrmusic
Koste lomp veel meer... maar hijzag er zo super solide uit, met al dat koper, en was loeizwaar.... maar de Prescot won........

Oke help! Ik ben ondertussen al een uur bezig geweest maar het lukt mij echt niet. Mijn oude koeler heb ik zonder problemen verwijdert maar de nieuwe bevestigen lukt niet. Wat ik al raar vind is dat hij niet naar voren blaast, de kast uit maar opzij, de kast in.

Maar goed misschien hoort dit zo, het leek mij het handigst om hem naar achteren te laten blazen zodat hij niet tegen kabels oid aanblaast. Nu heb ik dat zwarte gedeelte met die ventilator er af gehaald zodat je alleen het ijzeren component over houdt. Deze heb ik proberen te bevestigen op de manier van foto 1. Dit lukt niet.

Nu heb ik hem zo geprobeerd te bevestigen:

Dan blaast hij naar beneden, zo kan ik hem wel bevestigen maar ik weet niet of dat de bedoeling is. oftewel, welke kant moet hij opblazen?

Ik zit nu ook opeens met een los kabeltje(die voor de CPU hangt), volgens mij is die bij het bevestigen van mijn koeler los geschoten maar ik heb geen idee waarvan die kan zijn, iemand enig idee?(er staat P6 op)

Laatst bewerkt:
Is dit een Medion PC?
Zet de koeler er zo in dat de ventilator aan de kant van de diskdrives zit, de luchtstroom blaast dan naar achter en wordt via de ventilator in de voeding naar buiten geblazen... mogelijk moet je de schroefjes waarmee de voeding aan de kast vastzit even losnemen om er met je vingers langs te kunnen....

Is dit een Medion PC?
Zet de koeler er zo in dat de ventilator aan de kant van de diskdrives zit, de luchtstroom blaast dan naar achter en wordt via de ventilator in de voeding naar buiten geblazen... mogelijk moet je de schroefjes waarmee de voeding aan de kast vastzit even losnemen om er met je vingers langs te kunnen....

Ja het is een medion PC. Ik moet de koeler dus bevestigen zoals op de eerste foto?

Weet jij trouwens waar dat losse kabeltje van kan zijn?

Dat P6 kabeltje, is dat dat witte stekkertje met een geel en zwarte draad?.... indien ja, dat is nergens van... dat is een extra voedigskabel voor accessoires....

Dat P6 kabeltje, is dat dat witte stekkertje met een geel en zwarte draad?.... indien ja, dat is nergens van... dat is een extra voedigskabel voor accessoires....

Ja, alleen er zit nog een rode draad bij. Ik heb nog zo'n stekertje over, rood/zwart/geel en daar staat P7 op. Maar die zit netjes vastgebonden met andere stekertjes die over zijn. Deze hangt los.

Nee, precies anders om..... de ventilator aan de kant van de drive... deze zuigt dan lucht aan de voorzijde aan en blaast die door de koeler.... op een of andere manier krijg ik het gevoel dat je ventilator achterstevoren op het koelblok zit...... hij moet de lucht door het koelblok heen BLAZEN, dus niet zuigen......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan