Nieuwe CPU -> PC Crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Virus

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2003
Berichten
30
Ik heb hier een probleem met mijn voor mij nieuwe (eigenlijk tweedehands) CPU. Als ik de nieuwe in de computer heb zitten met bijbehorende koeler, dan start hij meestal normaal op. Want hij blijft ook wel eens bij opstarten hangen. Maar de meeste keren crasht de computer als ik in windows een programma start of al aan het draaien ben. De nieuwe CPU is een AMD Athlon Thunderbird, 200 Mhz FSB op 1,1 Ghz (niet overgeclocked). Mijn oude, wel werkende processor is hetzelfde, alleen draait die op 900 Mhz.
Op het moment dat ik dit schrijf, zit mijn 900 Mhz erin, omdat de andere dus hier al zou crashen. Het probleem zit hem niet in de koeling, want ik draai nu met de nieuwe, krachtigere koeling, dan die ik had. De eerste keer dat ik de PC opstartte, draaide hij wel een tijdje (20 min. ofzo). Maar nu stopt hij gelijk al bij een opdracht. Opstarten naar windows in geen probleem, daar blijft hij wel een tijdje draaien. Maar wat heb ik aan een PC die nix kan?!
Mijn bios-instellingen heb ik teruggezet op Fail\Safe, dus een soort veilige modus. Mijn moederbord is een MSI K7T Pro2 die tot 1400Mhz aankan.
hier wat over dat mobo:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=98

CPU-support:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_cpu_support_detail.php?UID=98

De CPU is natuurlijk ook op 200 Mhz FSB.

RARA wat is mijn probleem?
 
Ik denk dat de processor dan door de vorige eigenaar teveel is overgeklokt is of gewoon een beetje kappot.
 
Heb je er wel koelerpasta tussen zitten?

Greetz Patrick
 
Ja er zit koelerpasta tussen, net nieuwe. De temp. is wel minstens 10 graden hoger dan de vorige, maar hij komt niet boven het afsluitniveau (80 Graden). Nog even dit: De computer blijft volledig hangen, het 'laadlampje' brandt de hele tijd en het lampje van mijn brander gaat ook aan! Ook al is de lade open!

help plz!
 
Ik denk dat we Megabit gelijk moeten gaan geven.
Gewoon terugbrengen die hap.

Greetz Patrick
 
Nee, terugbrengen of een andere kopen.
 
Das balen, want hijs tweede hands. moet maar kijken of dat geaccepteerd wordt. Weten jullie waar je misschien nieuwe amd's van dit soort kunnen kopen? (dus 1100Mhz of hoger)
 
Wanneer hij met je oude processor wel goed loopt, en met je nieuwe niet, blijft er weinig keus.

Hoe staat je multiplier?
 
Geplaatst door patrickt
Wanneer hij met je oude processor wel goed loopt, en met je nieuwe niet, blijft er weinig keus.

Hoe staat je multiplier?

Wat is een multiplier en wat zou die moeten veranderen dan? PC zegt trouwens wel dat er een 1100Mhz CPU in zit.
 
De multiplier zijn de jumpers op je mobo.

Je hebt een 200 MHZ frontside bus.
Een 1.1 GHZ processor.

Dan zet je je multiplier op 5,5

5,5x200=1100 MHZ

Duidelijk?

Greetz Patrick
 
Geplaatst door patrickt
De multiplier zijn de jumpers op je mobo.

Je hebt een 200 MHZ frontside bus.
Een 1.1 GHZ processor.

Dan zet je je multiplier op 5,5

5,5x200=1100 MHZ

Duidelijk?

Greetz Patrick

Niet helemaal, want wat zijn jumpers (ben nog nie zo thuis in PC's)? Deze instellingen kan ik wel in het bios opgeven, maar daar staat ie op default, geeft automatisch aan dat er een 1100Mhz CPU inzit. Moet ik die soms handmatig instellen?
 
P.s. kan je een processor ook underclocken, waardoor hij misschien beter loopt, dus dat met die multiplier lager zetten dan hij in werkelijkheid hoort te zijn?
 
Geplaatst door The Virus


Niet helemaal, want wat zijn jumpers (ben nog nie zo thuis in PC's)? Deze instellingen kan ik wel in het bios opgeven, maar daar staat ie op default, geeft automatisch aan dat er een 1100Mhz CPU inzit. Moet ik die soms handmatig instellen?

Defaults moet zoiezo goed zijn.
 
Mij werd gezegd mn BIOS te updaten. De CPU is zeker niet overgeclocked of beschadigd. Dat zal mijn laatste kans zijn. Allemaal programma's zoals AIDA32 en SiSoft Sandra zeiden ook dat eens mijn bios moet updaten. Ik ga het zelf niet doen omdat ik niet zou weten wat ik moet doen, maar zal het laten doen.
 
Ik denk niet dat je BIOS opdaten help aangezien de processor wel goed herkend wordt. En ben je er echt zeker van dat de processor niet overgeklockt/beschadigd is? Onthoud ook dat het BIOS upgraden een riskante operatie is.
 
Ik zou het hele verhaal van deze processor vergeten.
Gewoon terugbrengen.

Aangezien je oude processor nog gewoon werkt. En wat is de winst die je behaald om van 900 MHZ naar 1,1 GHZ te gaan?

Ik hoop ook dat je niet teveel voor die processor hebt hoeven te betalen.

Greetz Patrick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan