Nieuwe CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paranoid

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jan 2010
Ik wil ooit een nieuwe CPU kopen. (Ik weet het, het klinkt slap. Had er ook neer kunnen zetten binnen een jaar) Maar ik zat toch met een vraag, ik heb het M3A78-EM moederbord van Asus en het ondersteunt 1066Mhz DDR2 RAM en AM3 processoren. Mijn vraag is nu: Ik heb er nu 667Mhz RAM in zitten, als ik dit zou upgraden naar 1066Mhz zou dit een groot snelheidsverschil met de nieuwe AM3 processor teweeg brengen omdat de processor DDR3 ondersteunt?

En als ik me geheugen dan upgrade naar 5GB (Ik heb nu 2x 512 en 1x 2GB) zodat ik dual channel heb, moet ik dan het slome 667Mhz kopen of kan ik dan gewoon 800Mhz kopen dat zich terugklokt en alsnog dual channel behouden?

Laatst bewerkt:
Bij normaal gebruik merk je het snelheids verschil van het geheugen amper.

Als je ooit een andere cpu gaat kopen (socket AM3) zou ik gelijk een ander mobootje/geheugen mee pakken.
Ik weet dat am3 cpu's ook kunnen draaien op am2+, maar had vernomen dat dit toch wel prestatie verlies had.

ik zou momenteel er geen geheugen bij prikken als je toch over wilt schakelen.
DDR2 past niet op DDR3 mobo's

Dat weet ik, maar ik heb 2 maanden terug een nieuw mobo gekocht aangezien mijn oude kapot was. Deze heb ik speciaal gekozen vanwege zijn AM3 compatibiliteit en er paste mijn oude processor op.

Dus gewoon 667Mhz houden, een nieuwe processor kopen, kijken hoe het gaat en anders een nieuw mobo kopen?

En dual channel werkt toch alleen met bijv. 2x2GB en 2x512MB? Mijn broer gaat misschien upgraden en heeft dan een 1GB plankje over.

Laatst bewerkt:
Je kunt kijken of het goed draait.
Draait het goed kun je bv een ddr2 4GB kitje aanschaffen en erbij prikken.
Draait het niet goed, moet je geen geld in extrs ddr2 geheugen steken.

Een ander moederbord aanschaffen kan altijd nog.

Nee, dat dacht ik ook al ;) Het is alleen dat ik pas een nieuw moederbord heb en dat ik van mijn ouders niet zomaar nog een keer een nieuwe mag kopen.

http://www.tweaktown.com/articles/1124/ddr_3_gaming_performance_analysis/index5.html

Volgens dat is er weinig verschil, desondanks ben ik het met je eens hoor.

En als ik nou goedkoop ergens 2GB DDR2-800 kan vinden en die prik ik er bij, behoud ik dan Dual Channel?

(1A: 512 (667MHZ) | 1B: 512 (667Mhz) | 2A: 2GB (667Mhz) | 2B: 2GB (800Mhz))

Laatst bewerkt:
@ phreak dat geeft de TS zelf ook al aan in z'n begint post. :)
DDR 2 800 is goedkoper en klokt zichzelf toch terug.

Maar on topic"

Volgens mij werkt het zo wel in dual mode:
(1A: 512 (667MHZ) | 1B: 512 (667Mhz) | 2A: 2GB (667Mhz) | 2B: 2GB (800Mhz))

Channel A heeft de zelfde rams en ze;fde capaciteit en channel B ook.
HERSTEL Channel 1 heeft de zelfde rams en zefde capaciteit en channel 2 ook

Hier een uitleg:
Het gaat om het derde plaatje: Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Four DIMMs

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-011965.htm

quote uit het stukje:
Rules to Enable Dual Channel Mode
To achieve Dual Channel mode, the following conditions must be met:

Matched DIMM configuration in each channel
Same Density (128MB, 256MB, 512MB, etc.)
Matched in both Channel A and Channel B memory channels
Populate symmetrical memory slots (Slot 0 or Slot 1)
Configurations that do not match the above conditions will revert to Single Channel mode.

The following conditions do not need to be met:
Same brand
Same timing specifications
Same DDR speed

In het dik gedeelte staat dat het niets uitmaakt wat je timings / snelheid van je RAM is.
De langzaamste RAM is primair, dus de 800MHZ gaat het zelfde draaien als de 667

Edit:
Ik had dit even opgezocht, omdat ik zelf altijd dacht dat het in dual mode bleef draaien.
Nu was ik aan het twijfelen :) en daar is google goed voor ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt mukkel, dit heeft me veel geholpen. Dus ik kan nu dus gewoon 1066/800 Mhz RAM kopen dat zich dan weliswaar terugklokt, maar wat wel beter is voor de toekomst? Dat van dat terugklokken wist ik zelf ook wel, maar het ging me er om dat ik nu niet meer langzaam RAM geheugen hoefde te kopen terwijl dat de nieuwe processor niet goed doet.

Ik zou gewoon 800mhz pakken, 1066 is zonde. Kost een stuk meer en het gaat toch maar draaien op 667.

Bij een eventuele mobo upgrade, heb je waarschijnlijk DDR3 nodig

Oke, maar wat is dan slimmer. Via tweakers.net of Marktplaats of gewoon compleet nieuw? (DDR2 is duurder als DDR3)

2de hands kan ook, kan weinig kappot aan gaan.
Je hebt ddr2 nodig, ddr3 past niet.

Ja dat weet ik, maar ik bedoel er mee dat DDR2 in de winkels nu zelfs duurder is als DDR3 en dat het daarom misschien voordeliger is om via bijv. Tweakers.net te kopen.

@ phreak dat geeft de TS zelf ook al aan in z'n begint post. :)
DDR 2 800 is goedkoper en klokt zichzelf toch terug.

Je kan die 667 dimms ook clocken op 800 Mhz. Dat geeft geen enkel proleem, mits je een goede airflow in je systeemkast hebt ;)

Suc6! :thumb:

Het is Kingston ValueRAM, dus dat gaat hem niet worden. Wil dit risico ook niet lopen, heb wel zat ventilatoren, daar niet van. Een kleine aan de zijkant, eentje voor en achter en een Arctic Cooling Freezer 64 Pro bij de processor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan