• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuwe database, nieuwe vragen :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bekijk bijlage test23012013LV.xls

:-) Mooi compliment.... Ik vind alles wat jullie hier op dit forum doen FANTASTISCH! Ik ken er namelijk helemaal niks van........

Jean-Paul, ik heb nog een kleine request, kwestie dat het makkelijker is om de stalen op deze manier te selecteren.

In de bijgevoegde file zie je dat ik in de plaats van de opsomming van de dozen en de plaatsen in 1 vak, de dozen en plaatsen in aparte kolommen wil zetten PLUS de overeenkomstige datum die bij dat staal hoort. Is dat mogelijk denk je?
Ik heb alvast een (handmatig) voorbeeld aangegeven in het groen.

Ik heb hem nu "clean" doorgestuurd, omdat ik het zelf nog wat wilde uitzoeken, maar dan kun jij intussen alvast je eigen voorstellen uitproberen?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

Dit kan je doen met een index formule, het vorige bestand was een eigen gemaakte functie.
Hou er rekening mee wanneer je de formules gaat kopieren naar de andere tabbladen, dat er een kleine aanpassing is in rij 2.
ook hoop ik dat dit is wat je zoekt.

Bijlagen

Hey Jean-Paul,

Op eerste zicht lijkt dit precies wat ik bedoelde!
Maar wat bedoel je precies met die wijziging in rij 2? Ik zie het niet onmiddellijk.....

Alvast bedankt!!!

Groetjes,
Laura.

Ah!! Ik zie het al! Prima! Ik probeer het uit en laat je weten of het gelukt is!:-)

Groetjes

Bekijk bijlage test2.xlsx

Dag Jean-Paul,

Zoals je ziet, helemaal af krijg ik mn databank precies niet. Ik leg even uit, dat wat je daarstraks allemaal gedaan hebt is prima, dat is perfect! Maar dat was een databank van stalen voor juli 2012, nu heb ik ook nog een databank waar stalen in staan van na juli 2012. Nu wilde ik eigenlijk op de plaatsen waar een 0 stond bij het aantal wissers (handmatig) een nieuwe formule invoegen, zodat de selectie nu gebeurde vanuit de andere databank: tabblad "SampleID". Zoals je ziet in de dik-omkaderde selectie (omdat daar ook werkelijk een overeenkomst is), heb ik al eens een poging gedaan, maar het lukt nog niet helemaal precies. De bedoeling is dat ik voor deze data, niet de doos, de positie en de datum voor elke patientenstaal aangeef, maar het sampleID en de collection date. Voor de sampleID ben ik er precies wel in geslaagd, maar voor de collectiondate lukt het precies niet.

Een zeer uitgebreide formule waarbij je in de hele sheet alles ineens kunt klaarkrijgen (zonder dat ik voor elke lege cel opnieuw handmatig een andere formule moet ingeven), dat zou welkom zijn. En dan bedoel ik met andere (misschien niet zo duidelijke) woorden:

Als het patiëntnummer in het ene tabblad (Alle dozen) niet terug te vinden is, zoek dan in het andere tabblad (SampleID) en geef het overeenkomstige SampleID enerzijds (in 1 kolom) en de overeenkomstige collectiondate (in de volgende kolom). Bij de vorige formules hadden we namelijk al het commando dat als het patiëntnummer van "DNA na...." overeenkomt met het nummer in "Alle dozen", dat er dan het aantal wissers berekend werd, de doos, de positie en de datum van de wisser werd weergegeven.

Voor het andere tabblad (SampleID) kunnen er anderszijds ook wel meerdere stalen aanwezig zijn voor eenzelfde patiëntnummer, daarom mag er ook de optie zijn dat er 4 samplenummers per patiënt kunnen zijn (zoals bij de vorige formules).

Hopelijk snap je mijn chinees en weet je dit op te lossen.

De file (verkort) is alleszins bijgevoegd in de bijlage.

THANK YOU VERY MUCH!

Groetjes,
Laura.

Laura

In je laatste bestand krijg ik telkens de vraag naar een bestand die bij jou op de computer staat,bij wijziging van een formule, nu kan ik niet verder.
Een mogelijke oplossing gebruik je laatst goed werkende progje en kopieer die kolommen die je nodig heb in tabblad Alle dozen met copy/plakkenspeciaal/waarden.

Bekijk bijlage test3.xlsx

Dag Jean-Paul,

Alle data staat in de file. Alleen verwijst hij waarschijnlijk naar een andere file op mn computer. Maar het is dezelfde data als die wat ik in de file (test2) heb toegevoegd. Nu probeerde ik dit gewoon aan te passen in de formule, en dan lukt dat niet? Zie test3.xlsx. Ik snap er niets van..... Ook zeker omdat ik dit nu even tussendoor aan het doen ben en er me niet de tijd voor kan nemen, maar ik hoop dat jij weer weet wat ik fout doe.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laura.

Laura

Met een wisselknop in de linker hoek, voor te wisselen van tabblad Alle dozen naar SampleID tabblad.
Moest er iets niet juist weergegeven zijn dan hoor ik het wel.

Bijlagen

Dag Jean-Paul,

Nu geeft die wel niet de data die in het tabblad "SampleID" staat? Want bijvoorbeeld 101598 staat niet in "Alle dozen", maar wel in "SampleID" en ik zou dan willen dat als de data niet in "Alle dozen staat" dat de data uit "SampleID" verschijnt. Lukt dat denk je? Of kan ik dat best handmatig ingeven?

Alvast bedankt

Groetjes

Ahaaa! Ok, ik zie net iets wat ik eerste niet zag (ondanks dat ik je reactie goed had gelezen). Maar ik had die knop niet onmiddellijk gezien.
Dit is natuurlijk al enorm prima. Alleen is het de bedoeling dat ik de data uit de file kan kopieren. En in dit geval kan ik enkel beide resultaten apart kopieren en plakken, maar niet samen.....
Snap je wat ik bedoel? Op zich bespaart het me zo ook al wel werk, maar als alles op 1 tabblad zou staan, zou dit nog gemakkelijker zijn. Ik weet natuurlijk niet of dat haalbaar is?

Zie maar of je tijd hebt hoor :-) Ocharm, je hebt me al zoveel geholpen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

Nee ik snap niet goed wat je bedoeld, het zijn 2 verschillende databanken, vandaar de verschillende formules

Ja ik heb een telefoon, maar mijn hulp die ik hier aanbied is vrijblijvend, mijn prive wil ik langs deze zijde niet vrijgeven

Bekijk bijlage test3.xlsx

Dat begrijp ik..... Ik wilde alleen een heel omslachtige (geschreven) uitleg vermijden.

Ik zal het proberen uit te leggen.
Mijn idee was: als ik een filter instel, dan kan ik alle lege cellen in kolom D selecteren (dit zijn die waarvan er geen overeenkomstig nummer aanwezig is in "Alle dozen").
Vervolgens kan ik op basis van een formule een nieuwe zoekactie doen voor die stalen, maar dan in "SampleID". Bijgevolg zal alles in eenzelfde sheet staan, waardoor ik de data gemakkelijk kan kopieren.

Concreet vraag ik dus een formule om het volgende te doen:

- Als het patiËntennummer (in DNA jongeren******) overeenkomt met het subjectPID (in alle dozen), geef dan:
1e formule in kolom D: het aantal keren dat dit nummer terugkomt in 'SampleID"
2e formule in kolom E: het sampleID dat overeekomt met deze query
3e formule in kolom G: de datum waarop het staal werd afgenomen,nl de collection date

Begrijp je wat ik bedoel? Ik had al eens geprobeerd met dezelfde formule als ervoor (zie bijgevoegde file), maar dit lukt niet.

Groetjes en alvast bedankt!

Je bedoelt als erin kolom D een 0 staat, dan zijn er geen nummers te vinden in tabblad alle dozen, dan moet hij zoeken in tabblad samplID.
En wat als er in bijde tabbladen wel een nummer is !!!!

Inderdaad, dat bedoel ik...

Het kan inderdad dat er in beide tabbladen hetzelfde nummer staat, maar dan zou ik ook gewoon de lege cellen van elke 3e en 4e kolom (plaats 3, en plaats 4) een formule inplakken....
Ik zou eigenlijk gewoon in alle lege cellen een formule willen zetten van, ah kijk, je hebt niks gevonden in "alle dozen", zoek dan voor alle zekerheid nog eens in "SampleID".

Het is je misschien niet helemaal duidelijk, maar plaats 1, 2, 3 en 4 wil zeggen dat de stalen op plaats 3 of 4 follow-up stalen zijn van dezelfde patiënt. En ik vermoed dat als alle 4 de plaatsen ingenomen zijn door in "Alle dozen" te zoeken, dan zou er normaal ook geen stalen meer in "SampleID" moeten zijn voor dat patiËntnummer. Dat kan altijd, maar ik vermoed van niet.

DEnk je dat het zo moet lukken?

Weeet alvast dat ik je enormmmmmm dankbaar ben! Zonder jou zou ik dit zeker niet kunnen?

Groetjes,

Dag Jean-Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik bekijk het zo snel mogelijk.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laura

Dat is het gewoon Jean-Paul! Exact wat ik bedoelde!

Dit is super! Ik heb zoveel bewondering voor jullie kunnen. Als ik ooit (biomedisch) wetenschappelijke gezien iets voor u kan betekenen, let me know :-)

Alvast enorm bedankt voor alle moeite.

Groetjes,
Laura.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan