Nieuwe Dell PC: Lawaai!

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugensjr

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2002
Hallo,

Enkele maanden geleden voor een tante een Dell Inspiron 531 met AMD X2 Processor 3800 (2.0GHz) gekocht. Fantastische machine, loopt prima op Vista en de pc is muisstil.

Op basis van deze ervaringen twee weken geleden een Dell Inspiron 530 (Pentium Dual Core 1,6GHz/800FSB, 2 Gb DDR2 RAM) voor mijn schoonvader gekocht. Soortgelijk systeem, maar dan Intel ipv AMD.

Die ben ik nu voor hem aan 't configureren, maar ik schrik me helemaal gek. Dat ding maakt een lawaai!!!! Echt niet normaal en veruit de meest lawaaïge pc die ik ooit heb gehad. Volgens mij is dit ook niet goed! Normaal gesproken start de pc op en draait alles even voluit en valt daarna terug naar een 'nominaal' toerental.

Ik heb de kast opengamaakt en op het Foxconn G33M02 moederbord zit een grote enigszins schuin geplaatste ventilator op het processor koelblok. Die maakt de meeste herrie. Deze blaast zijn lucht weer naar een andere (even grote) ventilaor die aan de PC-kast zit.

Ik heb het idee dat in elk geval de CPU ventilator op volle toeren draait terwijl dit niet nodig is (omgevingstemp. 20 gr.), en dat de fan eigenlijk 10xlangzamer kan draaien en ook 10 x minder lawaait maakt.

Heeft iemand tips voor me waarmee ik kan uitzoeken of dit allemaal wel goed is zoals het nu werkt?? Volgens mij koelt deze fan ook de on board videokaart. Heb ik onder Vista soms zware grafische modus aan staan. Heb al geprobeerd om Vista als 'classic' te laten draaien maar dat maakte niets uit.

Is er iets anders aan de hand?

Iedere vorm van hulp is welkom! En alhoewel 'lawaai' een subjectief begrip is, durf ik de wedden dat ieder van jullie lezers dit niet normaal zou vinden..... Het lijkt wel een wasdroger... Sta eigenlijk op het punt om Dell 'm om te laten ruilen, maar ja da's ook weer zo'n gedoe...

Groeten,
Patrick

als hij er schuin op zit kan het zijn dat hij tegen het koelblok aangaat, kij of hij er tegen aan gaat.
ja? dan plaats je hem recht.
nee? dan weet ik het niet.

Neus ff in het bios rond. Misschien vind je daar iets met betrekking op de cpu koeler. Je hebt kans dat dat nog op altijd aan staat.

Heb ik hier ook wel eens met een computer gehad.
In de bios stond de snelheid van de ventilator op z'n snelst i.p.v. dat hij naar omstandigheden keek...:confused:

Uhm weet je ook zeker dat de fan van het koelblok af blaast en niet ernaar toe?

Standaard is namelijk dattie op het koelblok blaast voor betere koeling
(theorie erachter zou de fan er vanaf blazen creeer je een onderdruk op het koelbloek waardoor er minder lucht is waar het blok zijn warmte aan kan afdragen dus blijfttie warmer.)
Ik weet niet of dat de verklaring is waarom hij op topsnelheid draait maar hij hoort niet continu op topsnelheid te draaien.

Bij de optiplex serie van dell heeft dat vaak te maken met een verkeerde hoeveelheid koelpasta of defecte mobo sensoren of dat ook bij de inspirions zo is.......

Bedankt voor jullie hulp!

Heb vandaag gebeld met de helpdesk van Dell. Het bleek een bekend probleem te zijn. Een update van het BIOS (te downloaden van de Dell website) was de oplossing. De rust is wedergekeerd!

Nogmaals dank!
Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan