nieuwe desktop aanschaffen, welke is de betere keuze?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJBaksteen

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2007
zoals in de titel al staat, welke is de betere keuze, want de beste keuze zal buiten mijn budget vallen.... :evil:

Momenteel heb ik een Fujitsu Siemens uit 2004 (nee, deze hoeft niet aangezwengeld te worden) met een Pentium 4 processor. Hierbij staat CPU 2.8 GHz, kloksnelheid 2.8 GHz / 245MB.

Ik overweeg een aantal opties, nl:

HP G5350NL-LL268EA met Windows 7 Premium 64bit € 500,- (excl. beeldscherm)
HP G5345NL-LF947EA met Windows 7 Premium € 405,- (excl. beeldscherm)
HP G5220NL-XS304EA met Windows 7 Premium 64bit € 505,- (excl. beeldscherm, nieuw beeldscherm is +€ 85)

Wat is de betere keuze, ik hoef niet het nieuwste en allerbeste, maar wil wel een hoop vooruitgang met mijn huidige computer. in hoeverre is de nieuwe computer sneller/beter dan mijn huidige, is zoiets in procenten aan te geven?

Ik gebruik het meeste surfen op internet, redelijk intensief mailen, microsoft Office programma's, klein 'voorraadprogrammaatje' (backup past op 2 diskettes) mogelijk ook een fotobewerkingsprogramma.

ik zag ook iets staan over Videokaart shared, of videokaart met geheugen, wat is het verschil?

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, als je meer wilt weten, zal ik de vragen proberen te beantwoorden.

alvast ontzettend merci!
JOOST

de keuzens hebben verouderde hardware en is niet echt wat je noemt future proof
ik heb een pc voor je samengesteld hij's een stukie sneller dan de drie waar jij uit wilt gaan kiezen

klikederklik
Socket 1155 Core I3 2100 (gelijkwaardig aan een core 2 duo E8400)
4GB DDR3
1TB HDD Samsung spinpoint F3
460Watt Coolermaster voeding
Windows 7 64BIT
DVD brander/lezer

4launch doet de hardware assemblage je krijgt hierbij 2 jaar garantie
windows 7 moet zelf installeren maar dat is heel makkelijk

^dit is beter dan alle drie de keuzens

Laatst bewerkt:
Firestorm, goede samenstelling, maar is een AMD Phenom II X4 955 niet een iets betere keuze? Die presteert beter dan een Intel i3 en is praktisch dezelfde prijs...

dat gaat nie werke ronald tis een minitower past alleen Micro-atx in

Is praktisch hetzelfde als mijne. Ik heb m'n oorspronkelijke bericht aangepast :p

ow ja,.. klopt
dan in ieder geval kun je de kast wel gebruiken :)
(als je hem mooi vindt naturlijk)

duur?
80 euro is een normale prijs voor een atx mobo
voor een micro atx is 50 euro een goede prijs (socket 1155 is standaard wat duurder het blijft intel :P)

de beste keuze zal buiten mijn budget vallen....

wil wel een hoop vooruitgang met mijn huidige computer. in hoeverre is de nieuwe computer sneller/beter dan mijn huidige, is zoiets in procenten aan te geven?

ik zag ook iets staan over Videokaart shared, of videokaart met geheugen, wat is het verschil?

Kunnen jullie ook iets specifieker antwoord geven op bovenstaande vragen?

Dat kan, maar het is zinloos. Jouw huidige processor is een oude single-core op waarschijnlijk een 90 nanometer productieproces met alleen 512 KB L2 cachegeheugen. Nieuwe processors zijn op zijn minst dual-cores op een 45nm of 32nm productieproces met een paar MB L2 en L3 cachegeheugen.
Maar goed, een nieuwe processor is minstens 400% beter dan je huidige, maar die vergelijking wordt compleet scheefgetrokken omdat een single-core processor uit 2003 niet te vergelijken is met een quad-core processor uit 2010, en omdat de snelheid van een processor niet alleen bepaald wordt door het aantal MHz.

En het verschil tussen een videokaart met eigen geheugen en shared geheugen: een videokaart met eigen geheugen is dus een chip die de grafische effecten berekent, met een eigen geheugenchip (zoals 256 MB, 512 MB, 1 GB etc.) om het weer te geven.
Een videokaart met shared geheugen heeft alleen een chip om alles te berekenen, en snoept ruimte van je werkgeheugen af om alles weer te geven.
Zoals je wellicht begrijpt is een videokaart met eigen geheugen de betere optie.

Laatst bewerkt:
Dat kan, maar het is zinloos. Jouw huidige processor is een oude single-core op waarschijnlijk een 90 nanometer productieproces met alleen 512 KB L2 cachegeheugen. Nieuwe processors zijn op zijn minst dual-cores op een 45nm of 32nm productieproces met een paar MB L2 en L3 cachegeheugen.
Maar goed, een nieuwe processor is minstens 400% beter dan je huidige, maar die vergelijking wordt compleet scheefgetrokken omdat een single-core processor uit 2003 niet te vergelijken is met een quad-core processor uit 2010, en omdat de snelheid van een processor niet alleen bepaald wordt door het aantal MHz.

En het verschil tussen een videokaart met eigen geheugen en shared geheugen: een videokaart met eigen geheugen is dus een chip die de grafische effecten berekent, met een eigen geheugenchip (zoals 256 MB, 512 MB, 1 GB etc.) om het weer te geven.
Een videokaart met shared geheugen heeft alleen een chip om alles te berekenen, en snoept ruimte van je werkgeheugen af om alles weer te geven.
Zoals je wellicht begrijpt is een videokaart met eigen geheugen de betere optie.

Hoi Ronald,
Als ik er maar op vooruitga, haha
Helder antwoord en van de videokaart had ik wel een idee, maar liever een bevestiging.
bedankt!

CASE CLOSED

Geen dank voor de hulp.
Heb je al een keuze kunnen maken tussen de systemen? Zo ja, welke gaat het worden?
Zo nee, wat is er nog onduidelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan