nieuwe FF en windows 7: telkens 30 sec bevriezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Triple20

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2000
Hallo,

Ik heb twee verschillende laptops voorzien van win7 (voorheen vista) en de laatste versie van FF. Op allebei de laptops ervaar ik hetzelfde fenomeen. Tijdens het browsen stokt FF gedurende 20-30 seconden, om daarna weer verder te gaan. Ik kan stellen dat het om nog schone installaties gaat. Ik vind het bijzonder dat het op twee laptops precies hetzelfde gebeurt.

Is het iets met firefox? Is het iets met Win7, of is het een interactie? En hoe pak ik dit aan...

Probeer eens een andere browser en kijk dan of daarbij hetzelfde gebeurt. Als het dan ook gebeurt zit het i.i.g. niet in FF.

Dat ga ik doen. Maar het is niet Win7 die bevriest (alle andere handelingen kan ik gewoon verrichten) maar echt FF. maar om het te bevestigen/uit te sluiten zal ik eens met IE aan de gang gaan.

Okee, ik heb een tijdje aangekeken hoe het ging zonder FF. Nu had ik de "freeze" ook in outlook, dus we kunnen wel uitsluiten dat het ligt aan FF. Ergens is een proces verantwoordelijk voor de freeze. Waar moet ik zoeken? Als de freeze optreedt, kan ik niet in de taskmanager kijken welk proces actief is. Ik ben niet vies van een beetje uitzoekwerk, maar ik weet nu niet waar ik moet beginnen (het is een te vage klacht).

Tips zijn welkom.

Dat wijst er toch op dat het een service (of een ander stukje software) is.
Zet Taakbeheer eens aan als de "freeze" nog niet optreedt en dan op de setting "processen". Druk dan eerst even op "processor"om te sorteren op processor-gebruik, zodat de % gebruik bovenin staan (en daardoor te zien zijn). En dan maar wachten tot het weer gebeurt en kijken welk process/service dat is die dat doet.

Als ik taakbeheer openzet, op het tabblad processen, en ik laat de processen van alle gebruikers zien, dan geeft dat geen raar beeld op het moment dat in de browser een freeze optreedt. taskmgr en dwm.exe gebruiken 0, 1 of 2 procent processorcapaciteit. Het lijkt wel alsof het systeem ergens op wacht. Een time out neemt ergens voor.

Kijk dan eens in Apparaat beheer of er ergens vraagtekens of uitroeptekens staan bij een apparaat.
Als dat niet zo is, probeer dan eens het volgende:
- schakel de WLAN uit (zet zowel hardware matig, als dat nodig is als softwarematig de WLAN uit) en sluit aan op een LAN-kabel
- herstart de PC. Als nu de WLAN weer automatisch wordt hersteld is ie dus niet echt uitgezet, c.q. verwijderd.
- kijk nu af de vertraging nog steeds opteedt. Zo ja, dan zit er een probleem in de WLAN hardware of software.. Meestal is het de driver. Verwijder dan de oude driver, download de nieuwste van de web site van de leverancier, installeer deze en herstart de PC/laptop.

Ik heb in apparaatbeheer drie uitroeptekens. Waar de apparaten voor zijn: geen idee. Het gaat om:

Overige apparaten
Base System-apparaat
Base System-apparaat
Onbekend apparaat

Dat zou heel goed het probleem kunnen veroorzaken. Wat windows dan doet is in een nobele poging de fout te tackelen worden een aantal checks uitgevoerd en dan staat het systeem helemaal stil tijdens die checks.
Dus grote kans dat als de drivers die hier ontbreken geinstalleerd worden, dat dan het probleem weg is.

Met behulp van de hardware ID's, Google en de Acer-support website heb ik de juiste drivers kunnen installeren. Het gaat om de Ricoh cardreader en de infrarood-poort. Nu heb ik geen uitroeptekens meer. De komende periode zal uitwijzen of ik nu verschoond blijf van de haperingen. Alsvast bedankt voor de hulp! Ik laat nog wel even weten wat het resultaat is.

Helaas, de freeze is er nog steeds. In 9 van de 10 gevallen is er tijdens de freeze ook veel harddisk-activiteit. Ik heb de indexering al uitgezet, maar het probleem blijft.

Ook al de "search"service uitgezet? (die doet de indexing)
Ook de "defrag"service uitzetten en niet vergeten eventueel geplande defrag-run's uitzetten (Systeembeheer-Taakplanner-Bibliotheek voor Taakplanner-Microsft-Windows-Defrag). Ook die kunnen deze vertraging veroorzaken.
Dan is er ook nog de geplande AV-scan. Kijk een sof die toevallig aan staat.

Al dit soort zaken zet ik altijd de automatische uitgave uit want die gaan altijd aan de slag als je het net niet kan gebruiken. Ik start dit soort acties leiver zelf, wanneer het mij goed uitkomt.

Hallo,

Bedankt weer voor je reactie.

Welke service is de search service dan? Welke naam heeft deze?

Defrag staat ingesteld op wekelijks. Aangezien de freeze meerdere keren per dag plaats vindt lijkt me hiertussen geen verband te zijn.

De AV staat uit. Die start ik handmatig op voor een volledige scan.

Ondertussen heb ik ook de BIOS een update gegeven. Van 1.43 naar 1.45. Ik kan geen changelog vinden, dus ik weet niet precies wat ermee is gewijzigd. Het lijkt me een kleine aanpassing trouwens.

de search service heet "Windows search".

Kijk ook eens of er nog voldoende ruimte is op de C-partitie. Als daar minder dan 15 GB vrije ruimte is bestaat de kans dat Windows vreemd gedrag gaat vertonen.

Windows search heb ik uitgezet. Op de c: partitie heb ik volop ruimte. Ik heb kort geleden windows 7 geinstalleerd ipv Vista, waardoor ik een mooie gelegenheid had om de ruimte op c: te vergroten (100 gig, waarvan nu 27 gig in gebruik). Ik meld me weer met meer informatie.

Ik kwam er niet achter met DKHarddrive. Wel ben ik op zoek gegaan naar de grafische kaart die in de laptop zit (Nvidia). Hiervoor werd op de site van Acer (fabrikant laptop) geen nieuwere driver aangeboden (zou allemaal in Win7 moeten zitten), maar via de supportsite van Nvidia kwam ik er achter dat er vele nieuwere versies zijn gepubliceerd. De meest recente heb ik geinstalleerd en sindsdien draait mijn ene laptop als een zonnetje.

Helaas zit in mijn andere laptop een ATI Radeon Mobile 2300-kaart, die door AMD wordt gemaakt. Zij hebben geen WIN& driver beschikbaar. Helaas krijg ik mijn probleem met de andere laptop dus niet opgelost. Kan ik daarmee nog wat proberen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan