Mac Finder werkt niet meer

Mammadenise

Verenigingslid
Lid geworden
5 nov 2006
Berichten
135
Beste Lezer,

Als ik in Finder wil zoeken, krijg ik geen resultaat meer.
Ook het venster Recent is leeg.

Is daar een fix voor?

Dit zijn de specificaties:
iMac - Retina 4K, 21.5-inch, 2017
Processor: 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i5
Videokaart: Radeon Pro 560 4 GB
Geheugen: 16 GB 2400 MHz DDR4
macOS: Ventura 13.7.8 (22H730) en up to date.

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,
Denise
 
Druk op ⌘ + spatie en zoek een bekend bestand. Lukt dat?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 13.28.59.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 13.28.59.jpg
    84 KB · Weergaven: 5
Hallo Aar,
Als ik zoek via Spotlight krijg ik alleen bestanden, maar niet de documenten uit Finder, zie afbeelding.
Bericht automatisch samengevoegd:
.
Snap niet helemaal wat je bedoeld, er verschijnen bestandsnamen als je zoekt? Wat zijn “documenten uit Finder”, bureaublad wellicht?

Andere tips gaan over niet werkende Finder, dat is niet het probleem van vragensteller.
 
Zo ziet mijn Finder-venster eruit. Het staat standaard op Recent als je Finder opent, maar zoals je ziet staat er niets. Voordat de problemen met Finder begonnen, stonden hier altijd de laatst gebruikte bestanden.
Als ik in Finder een bestand zoek uit een van mijn mappen die onder Favoriet staan, bijv. een Excel-bestand, dan vond Finder altijd dat bestand. Als ik nu zoek in Finder, blijft het scherm leeg. Via SpotLight vind ik ze ook niet. Mijn bestanden staan allemaal opgeslagen in Dropbox.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 17.34.09.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 17.34.09.jpg
    114,8 KB · Weergaven: 2
Voer dit eens uit in de terminal:
Bash:
sudo mdutil -i on /

En daarna:
Bash:
sudo mdutil -E /

Daarna kan het nog even duren omdat alles geherindexeerd wordt.
 
Probleem komt best vaak voor, maar betrouwbare oplossing lijkt er niet te zijn. Welke versie van Dropbox gebruik je, sommige hebben succes door oudere versie te gebruiken.

Anderen hebben succes met her-indexatie:

- Open System Preferences and go to Spotlight's Privacy tab.
- Add the entire hard disk INTO the Privacy list.
- Maybe wait 30s.
- Remove the hard disk FROM the Privacy list.
- Spotlight will re-index. After finish re-indexing, the search in folder works for me.
 
Dank iedereen voor een advies. Het rare is, dat zodra bijv. Apple Support of Dropbox Support meekijken met schermdeling, Finder werkt! Zodra de verbinding wordt verbroken, houdt Finder er ook mee op.
 
Maar, het werkt dus nog steeds niet??
 
Voer dit eens uit in de terminal:
Bash:
sudo mdutil -i on /

En daarna:
Bash:
sudo mdutil -E /

Daarna kan het nog even duren omdat alles geherindexeerd wordt.
Ik heb dit uitgevoerd, Aar. Er staat nu: Spotlight server is disabled.
Bericht automatisch samengevoegd:

Maar, het werkt dus nog steeds niet??
Helaas, het werkt nog niet. Alleen als iemand met mij meekijkt, werkt Finder. Zodra men de verbinding verbreekt, houdt Finder er ook mee op.
 
Om een inzicht te krijgen wat er allemaal actief is op je Mac kun je gebruik maken van de gratis EtreCheck tool.
De tool geeft bovendien aanwijzingen vanuit de mogelijke problemen die zich voor doen op je Mac, deze worden rood gemarkeerd in het rapport

Nadat het rapport is gegenereerd kun je de inhoud naar het OS X klembord kopiëren, deze kun je dan met cmd⌘ + V plakken in een reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan