Nieuwe game pc samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pc4evah

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Laat ik ook maar mijn steentje bijdragen aan het verhelpen van de kredietcrisis (wat een rotwoord) door een nieuwe pc aan te schaffen. Ik heb het volgende in gedachte:

Budget rond de 900 - 1100 euro.
Doel gamen! In elk geval Call Of Duty 5 (bijna) als Brother in Arms Hell's Highway (die vereist redelijk wat van mijn videokaart) en dan op een hoog (grafisch) niveau.
Hoe belangrijk is stilte? Enigzins belangrijk.
Assemblage ik kan het zelf, altijd leuk een beetje knutselen.
Opties XP heb ik zelf en Office ook.

Na wat surfen en met een beetje hulp van tweakers.net heb ik nu het volgende in gedachte (prijzen van tweakers eventueel een beetje afgerond):

Processor: Intel Core 2 Duo E8400 € 144
Moederbord: Asus P5Q Pro € 116
Geheugen: OCZ Gold ocz2g8004gk (2x 2gb) DDR2 € 55
Videokaart: Asus 9800GTX+ € 209
Harde schijf: Samsung Spinpoint F1 1TB € 92
Voeding: Antec NeoPower 500W € 66
Behuizing: Antec Performance One P182 € 113
Monitor: Samsung Syncmaster 2443BW € 261
Toetsenbord: Logitech G11 € 45
DVD-brander: Samsung SH-S223F € 15
Cardreader: Chieftec CRD-151 € 15
Totaal: € 1126 (uit mijn hoofd opgeteld, dus kan fout zijn)

Muis heb ik (nog) niet erbij gezet omdat ik voorlopig mijn oude wel kan gebruiken (toch nog iets van recycling :))
Dan heb ik eigenlijk 2 vragen. Ik heb in andere topics een hoop gelezen over de HD videokaarten, waarom die? En zijn er componenten die niet samenwerken of zijn er componenten die je zelf anders zou kiezen?

Alvast bedankt voor het lezen :thumb:

Mooie config voor het budget, indien ik iets mag toevoegen zou ik de cardreader dumpen. Ik heb ergens een review/test gelezen van verschillende inbouw en externe waaruit bleek dat de externe beter zijn dan de duurste interne...:rolleyes:
Je zou de 15,- bij je voeding kunnen leggen dat je een iets zwaardere neemt bvb cooler master real power M620.

Zelf heb ik ook de Antec p182 waar ik super tevreden over ben, mocht je een andere voeding overwegen voor deze kast is een modulaire voeding aangewezen (aansluitkabeltjes in te pluggen volgens gebruik) 't is nogal krap bemeten onderaan :)

Motherboard is goede keuze, Asus levert al wat nodig is mee. Zelf koos ik de P5Q-E omdat deze een e-sata aansluiting heeft. Budget hiervoor zou je kunnen halen op de hard disk, een 640Gb ipv 1 terra. Indien je veel foto's, filmpjes, muziek, ed op je PC wenst te bewaren, dan zou ik zeker overwegen om later (na wat extra sparen) uw PC uit te breiden met 2 hard disk in raid 1 geschakeld om je kritische data op te slaan.

P.S. om je 4gig ram volledig te gebruiken heb je een 64bit OS nodig. XP gaat hiervan slechts 3gig kunnen aansturen. Indien je XP gebruikt zou ik me beperken tot 2 gig

Laatst bewerkt:
Alleen denk ik niet dat die videokaart dat 24 inch scherm goed gaat trekken met gamen op "hoog grafisch niveau"... misschien beter wat bezuinigen en een betere graka kopen (of een kleiner scherm)

Een eventuele betere grafische kaart kan een GTX260 zijn ipv een 9800GTX+ ..

http://www.cool-prices.nl/Producten...eve koeling, PCI-e 2.0 16x, 2x DVI-I, S-Video)

Deze is vooral op grote schermen beter dan de 9800-serie.
Daarnaast kan je dan ook eventueel in de toekomst die 2e pcie-poort gebruiken die je moederbord heeft.
Anders had je namelijk ook een goedkoper moederbord kunnen nemen.

edit:
Je kan dan beter ook een zwaardere voeding kopen:
http://www.cool-prices.nl/Producten...den morgen 06-11 weer bij ons binnenverwacht !!
of
http://www.cool-prices.nl/Producten/Componenten/Voeding/10464/Chieftec Smart 650W 12cm fan
of
http://www.cool-prices.nl/Producten...Corsair 550W CMPSU-550VX (ATX, 24 pins, BULK)

En je kan een paar tientjes besparen op de kast.
En wellicht moet je een eenvoudigere monitor nemen, of beter gezegd: een kleinere. (22 inch ofzo)

Laatst bewerkt:
Als je met een 24 inch scherm voor de HD4870 gaat geeft 1gb ipv 512mb ook nog een prestatiewinst

Laatst bewerkt:
En beter een E8500 dan een E8400

Tuurlijk is ie beter. Maar hij zit dan al boven het budget. En dan is de E8400 gewoon een goede keuze. De E8500 is niet veel sneller.
Eventueel kan je dat verschil op een gegeven moment makkelijk overclocken.

Datzeflde geldt voor die 1GB-HD4870: natuurlijk beter in combi met die 24inch, maar ja: hij zit al boven zijn budget.

Bedankt voor jullie reacties. Als ik weer wat tijd heb, zal ik nog eens goed kijken wat het gaat worden.
Op basis van de reacties zal ik sowieso de cardreader weglaten en een iets zwaardere voeding kopen. Ook de grafische kaart zal ik nog eens bekijken.

Misschien ook het budget maar een beetje oprekken :) Ben niet voor niks penningmeester ;)

Zodra ik wat nieuws verzonnen heb, zal ik het hier nog even posten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan