Nieuwe (gaming)desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

michieljansen94

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2014
Berichten
23
Hallo!

Mijn pc is alweer een jaartje of 5-6 oud en daarom zit ik momenteel te denken aan vervanging. Het moet een pc zijn die weer een aantal jaren mee kan gaan en die games zoals overwatch, total war: warhammer en Dark souls III goed aankan.
Mijn huidige pc heeft nog de Intel i5-2500@3.30 GHz, dus redelijk verouderd lijkt mij.
2 jaar geleden heb ik mijn grafische kaart vervangen door de Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC, wat mij voorlopig nog wel prima lijkt. Ik zou dan volgend jaar over kunnen stappen op een gtx 1060/1070.
Het budget zonder videokaart ligt zo rond de 800-900 euro. Zelf denk ik bv aan de volgende specs:

Behuizing: Sharkoon VG5-W
OS: windows 10
CPU: Intel i5-6600k
Moederbord: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
RAM: Crucial Ballistix 8GB DDR4-2400
Harde schijf: 240GB SSD Crucial BX200 en 1000GB HDD Sata III, OF 480GB SSD Crucial BX200
Voeding: 600 Watt Cooler Master
Koeling: Cooler Master Hyper 103

Zou dit een goede combi zijn met de GTX 770, en is dit systeem ook geschikt voor een upgrade naar de GTX 1060/1070? En wat raden jullie aan, 240 GB SSD en 1000 GB HDD of 480 GB SSD?
Verdere tips zijn welkom!
 
Ik vraag mij af wat je denkt te gaan bereiken (qua update) met de 6600 ? Kijk even hier : Klik
Ik zou het zo willen omschrijven : je hebt nu een Opel Astra uit 2014 met een 1400 benzinemotor en je gaat hem inruilen voor het modeljaar 2016, ook weer met een benzinemotor maar dan van 1500 cc (als dat al zou bestaan ;) ) Enigste dat nieuw is, is dat de auto wat lichter en moderner is geworden, maar qua prestaties schiet je er niet veel mee op.
Als je wat wil 'winnen' t.o.v. je huidige processor, ga dan voor een i7.

Verder sluit ik mij aan bij hetgeen srpchulp schrijft.
 
Laatst bewerkt:
Hier staan wat gaming systemen uitgewerkt: https://tweakers.net/reviews/4553/desktop-best-buy-guide-mei-2016.html
Ik zou zeker een zwaardere voeding nemen dan 600 watt en 16GB mem (ik heb nu een PC met een GTX 970 en 8gb mem en die 8 GB gaat helemaal op als ik een moderne game speel).
Persoonlijk geef ik qua HD de voorkeur aan een snelle SSD voor Windows en games en een grote HD voor de rest.

Hmm ik ben best wel een leek op het gebied van computers, maar weet je zeker dat 600 watt niet genoeg is? Quote: 'Deze 600W Cooler Master voeding heeft een 85% efficiëntie waardoor hij gelijk staat aan een 800W normale voeding zonder 80-plus-certificering'. Ik lees juist vaak op techsites dat 500 watt vaak al voldoende is. De 8 of 16 GB zou nog geen ramp zijn, dat kan ik natuurlijk altijd nog bijvoegen.
 
Ik vraag mij af wat je denkt te gaan bereiken (qua update) met de 6600 ? Kijk even hier : Klik
Ik zou het zo willen omschrijven : je hebt nu een Opel Astra uit 2014 met een 1400 benzinemotor en je gaat hem inruilen voor het modeljaar 2016, ook weer met een benzinemotor maar dan van 1500 cc (als dat al zou bestaan ;) ) Enigste dat nieuw is, is dat de auto wat lichter en moderner is geworden, maar qua prestaties schiet je er niet veel mee op.
Als je wat wil 'winnen' t.o.v. je huidige processor, ga dan voor een i7.

Verder sluit ik mij aan bij hetgeen srpchulp schrijft.


Ik was in de veronderstelling dat de processor net zo snel verouderd als de videokaart, wat zou betekenen dat mijn i5-2500 al antiek is. Dus in principe presteert de 2000 series hetzelfde als de nieuwe 6000 series, of zie ik dat totaal verkeerd?
Is overklokken aan te raden (laat ik doen) of is dat zonde van het geld?
 
Persoonlijk zie ik overigens geen enkele reden om een zware voeding te nemen tegenwoordig. een 600W voeding is genoeg om 2(!!!) nvidia 1080's aan te sturen.

Een 2500 kan inderdaad nog prima mee. als je zou willen upgraden zou ik dat eerder doen voor dingen zoals M2 SSD's en eventueel DDR4, maar je kunt dat prima uitstellen.
 
En kun je door de i5-6600k over te klokken niet een beter resultaat krijgen dan een i5-2500? Heeft overklokken überhaupt impact?
 
Even terugkomend op de voeding: ik heb net de testresultaten van de GTX 1080 gelezen (http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-pascal,4572-10.html) en daar blijkt overduidelijk dat een 600watt kwaliteitsvoeding voldoende is.
Ik zat dus nog te denken in termen van de vorige generatie videokaarten die veel meer trokken in een pieksituatie.
Dus die 600watt voeding voldoet helemaal.
Maar niet voor 2 x gtx 1080 (Wampier, lees de testrapporten maar).

Een punt van aandacht bij gamen is de koeling.
Zowel van de kast als de persoon achter het scherm worden knap heet :)
De videokaart en de cpu staan op volle toeren te draaien bij een moderne game en dan komt de videokaart zo maar aan de 80 graden en de cpu aan de 70 graden, zeker als de buiten temperatuur hoog is zoals afgelopen week.
Er zitten drie grote ventilatoren in mijn pc-kast en een extra grote koeling op de cpu, maar de beheersoftware begon te waarschuwen dat de temperatuur van de videokaart en de cpu erg hoog opliepen.
Bij tropisch weer zou je de pc eigenlijk in een koelkast moeten inbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan