nieuwe harddisk geplaats en gekocht maar recovery HP geen succes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frakell

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2011
Allen,

Mijn HP IQ500 touchsmart gaf vorige week een ander beeld met opstarten. Zwart en verder niets. Na een fout diagnose (F9) kwam naar voren dat de harddisk niet goed meer was. Veilige modus werkt nog wel?? Maar verder niets meer. Fout BIOHD-8. Na een avond proberen en mogelijk (ondeskundig) modderen besloten om een andere harde schijf te kopen. Internet geraadpleegd en al vlug gevonden hoe dit machine te openen en de harde schijf te verwisselen. recovery schijven gemaakt (3). Ik dacht dit moet me lukken. Nieuwe harde schijf gekocht.

Toshiba sata 3 500 Gb 3,5"

er uit kwam
samsung HD642JJ sata 2 750 Gb 3,5"

Na geplaatst, ik blij, en 3 dvd en 1,5 verder. Kwam de herstart. Maar ook de melding dat windows de setup niet vervolgen omdat de hardware een probleem geeft en het opnieuw proberen. na nogmaals recovry te hebben gedaan weer hetzelfde.

wat doe ik fout of is de PC echt overleden. Met de foutdiagnose (F9) is alles nu wel goed en de PC ziet ook de nieuwe schijf.

Wie kan mij helpen.

Ik weet niet of dit tot een oplossing leidt, maar ik zou eerst op een extern station een systeembackup van je oorspronkelijke OS maken (is niet hetzelfde als een gewone back-up).
(Voor Win 8 geldt blijkbaar wat anders: https://www.winhelp.us/system-image-backup-in-windows-8-1.html)
In Windows 7 in protected mode als dat tenminste kan. Het voordeel van een systeembackup is dat deze files zelf zorgen dat je partities worden aangemaakt enz. zodat je niet hooft te klungelen om de juiste partitie grootte terug te krijgen. Het is dus ook geen installeren, maar terugzetten van je systeem.
Met je recoverycd wordt dan je hele OS teruggezet. Booten met die recoverycd en dan kun je waarschijnlijk kiezen voor het terugzetten van een systeem back-up. Althans in Win7.

Laatst bewerkt:
window is vista

Bedankt voor je reactie,

Maar het besturingssysteem is vista en de PC is een touchscreen van HP. Past natuurlijk in de huidige tijd wel beter met windows 8. Maar helaas is dat niet zo. De PC (alles in 1) aangeschaft in 2009.
mvg
Frans

Ook in Vista kun je blijkbaar de zelfde procedure gebruiken als Win 7: https://www.schoonepc.nl/optim/backup.html
Let wel even op: systeemherstel is iets anders dan een systeembackup terugzeten
(Ik noemde alleen Win8 omdat daar de procedure gewijzigd is en mss niet werkt zoals ik omschreef.)

Laatst bewerkt:
Ik zal eens proberen, maar dan moet ik natuurlijk de andere (oude) schijf er eerst weer inzetten

De fout in de juiste tekst is:
windows setup could not configure windows to run on this computer's hardware

Mogelijk ontbreken de raiddrivers voor deze hd.
Zet in Bios ide aan ipv raid.

of anders: Leen van iemand een Vista dvd en installeer die eens.
Je key hebt je die ?
Mogelijk dat de recovery niet werkt, omdat er andere hardware ( grotere hd ) in je pc zit.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
"Mogelijk dat de recovery niet werkt, omdat er andere hardware ( grotere hd ) in je pc zit. "
Dat laatste is precies de reden dat ik voor een systeem back-up zou gaan.
Dan weet je zeker dat verschillende partitiegroottes geen rol speelt omdat Windows de juiste partities opnieuw aan maakt.

Dat hoeft nog geen probleem te zijn; goede image software kan dat wel aan. Hooguit dat het een totaal andere type schijf is qua opbouw (zie specs), afgezien van de grootte dus.

beste hulpkrachten,
ik ga morgenavond alles eens terugbouwen en eens trachten een systeembackup te maken.
Ik kan nu ook niet in het bios komen. Als ik de esc knop indruk, wat toegang geeft tot het bios met de andere oude schijf. Krijg ik nu alleen een keuze mogelijkheid tussen de bootschijven. De Harddisk of de DVDspeler. verder kom ik niet. dus iets omzetten is niet mogelijk.
Wat ik heb gelezen met delinken snap ik niet zo goed:

By now I'm sure you have fixed it but...
At "windows setup cannot configure windows for this hardware"
Shift F10
Type -
Cd..
Cd..
Cd c:\windows\system32\oobe
Msoobe
This should force it to finalize and create computer name, password, time, etc.

Ik zou gokken dat het probleem er in zit dat de huidige schijf kleiner is dan die er origineel inzat, en er dus niet dezelfde partitionering mogelijk is als op de harde schijf die eruit kwam. Jammer dat je niet meteen een zelfde grootte (of grotere) harddisk hebt gekocht als vervanging...

Tijs.

Ik denk niet dat een grotere schijf dat probleem niet zou geven. Volgens mijn, zij het beperkte ervaring hiermee, moet de partitie exact gelijk zijn.

Ander merk schijf!
Dan ook andere Raiddrivers?
Zo, ja, staan deze niet in de recovery en kan na terugzetten de schijf niet starten onder windows.

Klinkt plausible. Althans als er sprake is van Raid, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

goedenavond,

Vol goed moet de oude schijf er weer in gesleuteld. Maar helaas kom ik niet verder als een blauw opstart scherm. Geen keuze voor veiligemodes enz. Ben nu maar aan het proberen om de recovery uit te voeren op oude schijf. Om hem nog eenmaal te kunnen benaderen en een systeembackup te kunnen maken. Maar zoals al gemeld. Dit duurt even en hij staat al even te pruttelen. Maar ik vrees het ergste. Ondertussen een vraag. Wat is de kans als ik windows 8 koop en deze installeer. Werkt dan de touchscreen nog (HP) en werkt dit ook eigenlijk wel met het gehele systeem of is dat van de regen in de drup.

recovery met succes gelukt op oude (defecte) harddisk. ???? nu maakt hij een backup naar een (geleende) externe harde schijf. Maar hoe nu verder. foutdiagnose geeft nog steeds een defecte harde schijf al lijkt de pc weer te reageren als normaal. Het gaat nu steeds in stapjes slechter.

mvg

Ik zou zeggen: Na de back-up de nieuwe HD er in en met de recoverycd kiezen voor systeem back-up terugzetten. Hij gaat dan wat vragen stellen over of hij partities moet aanmaken en hoe groot.
Vervolgens zet hij je totale systeem op de nieuwe HD.

ik hoop dat dit lukt. Dus externe harde schijf aangesloten en dvd(nr1) erin.
starten
dan moet windows gaan vragen??

Het is al weer even geleden dat ik een HD vervangen heb, maar volgens mij moet je nu booten met je recoveryCD. Dan moet je menukeuzes krijgen die voor zich spreken.
(Het lukt me even niet om de juiste link naar Microsoft te vinden hoe te handelen. Google geeft allemaal links over systeemherstel, maar die moet je niet hebben. Ik Google nog even verder/)
Toch wat in mijn eigen Windows7 gevonden (Waarschijnlijk de laatste optie kiezen):
Een systeemkopie terugzetten op de computer

Met een systeemkopie kunt u de inhoud van de computer terugzetten als de harde schijf of de hele computer ooit niet meer functioneert. Zie Wat is een systeemkopie? voor meer informatie over systeemkopieën.

Waarschuwing
Wanneer u de computer terugzet vanaf een systeemkopie, is er sprake van een volledig herstel. Het is niet mogelijk afzonderlijke items te kiezen die moeten worden teruggezet. Alle huidige programma's, systeeminstellingen en bestanden worden vervangen door de systeemkopie.

Controleer vooraf of de verwisselbare media waarop u de back-up wilt opslaan, beschikbaar zijn (indien van toepassing). Controleer ook dat de schijf waarnaar u de back-up herstelt, even groot of groter is dan de schijf waarvan u een back-up hebt gemaakt.

Inhoud weergevenInhoud verbergen Terugzetten met behulp van het Configuratiescherm-onderdeel voor herstel (aanbevolen)
Als uw computer nog functioneert en u toegang hebt tot het Configuratiescherm, of als u uw systeemkopie wilt terugzetten op een andere computer, volgt u onderstaande stappen:

Klik hier om Systeemherstel te openen

Klik op Geavanceerde herstelmethoden.

Klik op Uw computer herstellen met een systeemkopie die u eerder hebt gemaakt en volg onderstaande stappen.

Inhoud weergevenInhoud verbergen Systeembestanden herstellen met vooraf geïnstalleerde herstelopties
Als u geen toegang hebt tot het Configuratiescherm en u niet beschikt over een Windows-installatieschijf of een systeemherstelschijf, gebruikt u deze methode om uw computer te herstellen:

Start de computer opnieuw op met de aan/uit-schakelaar van de computer.

Ga op een van de volgende manieren te werk:

Als op de computer slechts één besturingssysteem is geïnstalleerd, houdt u de toets F8 ingedrukt terwijl de computer opnieuw wordt gestart. U moet op F8 drukken voordat het Windows-logo wordt weergegeven. Als het Windows-logo verschijnt, probeert u het nogmaals.

Als er meerdere besturingssystemen op de computer zijn geïnstalleerd, gebruikt u de pijltoetsen om het besturingssysteem dat u wilt starten, te selecteren. Vervolgens drukt u op F8.

Gebruik in het scherm Geavanceerde opstartopties de pijltoetsen om Uw computer herstellen te selecteren en druk op ENTER.

Selecteer een toetsenbordindeling en klik op Volgende.

Selecteer een gebruikersnaam, typ het wachtwoord en klik op OK.

Klik in het menu Opties voor Systeemherstel op Herstel van systeeminstallatiekopie en volg de instructies.

Herstellen met behulp van een Windows-installatieschijf of systeemherstelschijf
Als u geen toegang hebt tot het Configuratiescherm, kunt u de computer herstellen met behulp van een Windows-installatieschijf of een systeemherstelschijf (als u daarover beschikt).

Deze dus:
Herstellen met behulp van een Windows-installatieschijf of systeemherstelschijf
Als u geen toegang hebt tot het Configuratiescherm, kunt u de computer herstellen met behulp van een Windows-installatieschijf of een systeemherstelschijf (als u daarover beschikt).

Plaats de installatieschijf of systeemherstelschijf in het station.

Start uw computer opnieuw op met de aan/uit-knop op de computer.

Zodra u daartoe aanwijzingen krijgt, drukt u op een willekeurige toets om de computer vanaf de installatieschijf of systeemherstelschijf op te starten.

Als uw computer niet is geconfigureerd om vanaf een cd of dvd te worden opgestart, leest u de documentatie die bij uw computer is geleverd. Mogelijk moet u de BIOS-instellingen van uw computer wijzigen. Zie de website van uw computerfabrikant voor informatie over welke instellingen moeten worden gewijzigd. Zie BIOS: veelgestelde vragen voor meer informatie over BIOS.

Kies de gewenste taalinstellingen en klik op Volgende.

Klik op Uw computer herstellen.

Deze stap is alleen van toepassing als u gebruikmaakt van een Windows-installatieschijf.

Selecteer een hersteloptie en klik op Volgende.

Dit kun ja natuurlijk ook nog even op je eigen systeem nakijken zolang je toch nog bezig bent met de back-up. Link staat in het venster waar je ook kiest voor het maken van je systeemkopie.

De menuopties vind je hier:
http://windows.microsoft.com/nl-nl/...ns#what-are-system-recovery-options=windows-7

Kies: De computer herstellen aan de hand van een systeemkopie, als u die u in het verleden gemaakt hebt (3e optie)

Dit is de beste beschrijving die ik zo snel kon vinden (Engels): http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-restore-an-image-backup-in-windows-7.html

Succes. Ik verneem graag het resultaat.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je inzet, ik ga eind van de middag alles weer ombouwen en dan hopen dat ik een opstart keuze te zien krijg.

Je hoort

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan