nieuwe harde schijf niet herkent, nu; primary master hard disk failed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mitsie007

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2006
hey hoi,

ik ben gister mijn computer eens uit elkaar gaa halen en heb er een ectra harde schijf in gezet. Ik heb nog niet veel verstand van computers, althans... de technische kant niet, maar heb gewoon maar wat geprobeerd.
De computer kende de harde schijf niet. Voor de zekerheid heb ik daarom alles maar weer terug gezet zoals het hoorde, maar nu doet hij het niet meer.

De computer geeft aan:
Primary master hard disk fail.

hij kan de cd-rom drive en dvd-rom drive wel vinden.

Ik klik dan op F1 en dan vind hij dit.

Drive A is gevonden, B niet (dat klopt)
Pri. Master: None
Pri. Slave: None
Sec. Master: CDrom, ATA 33
Sec Slave: CDrom, Udma 0

Vervolgens komt er onder aan het beeldscherm te staan:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSEM ISK AND PRESS ENTER

Dat doe ik dan maar en dan krijg ik de mogelijkheid om windows te herstelllen of er opnieuw op te zetten. Op zich zou dat geen probleem zijn, ware het niet dat ik heel graag nog wat documenten van deze computer af wil halen.

Kunnen jullie mij helpen en zeggen wat ik fout heb gedaan?

dank je!!!:thumb:

Heb je een IDE of SATA schijf?
Heb je iets veranderd in het bios?

Ik heb een IDE schijf...

Ja ik ben in de BIOS geweest. Ik heb gekeken bij de boot Sequence. Die staat op A, C, SCSI

en bij IDE HDD AUTO DETECTION. Hier moest ik iets invullen wilde ik eruit komen.
Hj contoleerd eerst de schijven die hij kan vinden en dan moet je aangeven welke je als Primary Master, Primary Slave, Secondary Master en Secondary Slave wilt gebruiken... Op dit moment heb ik overal niets staan.

Ik heb een IDE schijf...

Ja ik ben in de BIOS geweest. Ik heb gekeken bij de boot Sequence. Die staat op A, C, SCSI

en bij IDE HDD AUTO DETECTION. Hier moest ik iets invullen wilde ik eruit komen.
Hj contoleerd eerst de schijven die hij kan vinden en dan moet je aangeven welke je als Primary Master, Primary Slave, Secondary Master en Secondary Slave wilt gebruiken... Op dit moment heb ik overal niets staan.

Wanneer je zeker weet dat de schijf goed is aangesloten en dat de jumper op de schijf op master staat, zet dan de HDD Auto Detection gewoon op AUTO

oke heb ik gedaan.
maar ik heb nu maar 1 harde schijf... ik heb die ander er weer even uitgehaald. Welke IDE aansluiting moet ik u gebruiken? Master of Slave?

Alles is nog steeds hetzelfde

Laatst bewerkt:
Je moet het als volgt aansluiten:

1e IDE poort van je moederbord
aan het einde van de kabel je "oude" harde schijf met de jumper op de schijf als MASTER
aan het midden van de kabel je "nieuwe" harde schijf met de jumper op de schijf als SLAVE

oke dus ik doe nu die andere schijf er weer in en stel ze beide goed in.. Dus de één als slave, de ander als master...

Maar de nieuwe schijf moet toch niet per se master zijn? Dat kan toch ook de slave worden?

Je moet het als volgt aansluiten:

1e IDE poort van je moederbord
aan het einde van de kabel je "oude" harde schijf met de jumper op de schijf als MASTER
aan het midden van de kabel je "nieuwe" harde schijf met de jumper op de schijf als SLAVE

Op deze manier dus, immers, je Windows staat op je oude schijf en moet dus MASTER worden!

ik heb maar 1 voedingskabel kom ik achter. Misschien moet ik dus mijn voeding wisselen. Hier ga ik nu dus maar even naar kijken

Wacht eens... Ik heb een dvd en een cd drive... kan ik niet een daarvan loskoppelen en daarvan de voedingskabel gebruiken?

Laatst bewerkt:
ik heb maar 1 voedingskabel kom ik achter. Misschien moet ik dus mijn voeding wisselen. Hier ga ik nu dus maar even naar kijken

Wacht eens... Ik heb een dvd en een cd drive... kan ik niet een daarvan loskoppelen en daarvan de voedingskabel gebruiken?

oude schijf master
nieuwe schijf slave, met voeding van ofwel de dvd of de cd, simpele keuze lijkt me :)
ps: haal die cd eruit, er is voor 99,9% niks mis met je windows installatie

Laatst bewerkt:
leek mij ook, dus had het al even gedaan.

helaas... het goede nieuws is dat hij niet aangeeft: Primary master hard disk fial

het slechte nieuws is dat hij de slave niet kan vinden.

trek de power uit de slave en laat enkel de master met windows aangesloten, laten we eerst die werkend krijgen

Kan je in de bios niet selecteren welke schijf je als master wilt ipv dit op auto detect zetten. je jumpers staan waarschijnlijk niet goed en het is simpeler om in de bios gewoon aan te geven wat je wilt.

Versta ik daar nu uit dat je windows opstart? Zoja, is alles in orde en moet je via schijfbeheer de nieuwe schijf formatteren en er en partitie op maken

Laatst bewerkt:
Ik krijg bij IDE HDD AUTO DETECTION de mogelijkheid te kiezen inderdaad

Primary master

OPTIONS SIZE CYLS HEAD PRECOMP LANDZ SECTOR MODE
2 (Y) 20021 2434 225 0 38791 63 LBA
1 20021 38792 16 65535 38791 63 CHS
3 20020 2586 240 65535 38791 63 LARGE

Primary Slave

2 (Y) 4224 1023 128 0 8190 63 LBA
1 4227 8191 16 65535 8190 63 CHS
3 4224 1023 128 65536 8190 63 LARGE

Secondary Master

1 (Y) 0 0 0 0 0 0 CHS

Secondary Slave

1 (Y) 0 0 0 0 0 0 CHS

Dat zijn de mogelijkheden die ik krijg

Gemeeen is dit.. ik had het heel netjes getypt...

Laatst bewerkt:
mm mijn mobo toont heel andere keuzes,
maar ik denk dat die eerste waar er LBA op het einde staat de master moet zijn, probeer dat eens

als dat niet lukt zal je moeten wachten op een antwoord van een meer ervaren iemand.. sorry

Laatst bewerkt:
maakt eig niet veel uit, bij zo'n problemen sluit ik enkel de noodzakelijke schijf aan en sluit de slave pas aan als de eerste goed werkt

ik heb de slave eruit gehaald, maar nu geeft hij niets meer weer in de BIOS... overal staat nu een 0

Zal ik de slave er weer in doen??

nee laat de slave er maar uit, en sluit de master eens aan op de IDE aansluiting waar je de slave op aansloot. De schijf start zo te zien niet (kabels wel goed aangesloten)?

wacht even, is de master 20 gb en de slave 4 gb ?

ja klopt.. master is 20 en slave is 4. O wacht even... moet ik nu de master eers instellen weer als een single??

Laatst bewerkt:
sluit beide schijven aan zoals deze stonden toen je die hele dialoog getypt had, dat ziet er goed uit. De computer zou moeten starten zoals die toen stond, met de 20 gb (daar staat toch windows op?) als primary master

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan