Omdat mijn huidige harde schijf het aan het begeven is, ben ik op zoek naar een nieuwe. De nieuwe wil ik dan zelf in mijn laptop zetten en een kloon van mijn huidige/oude harde schijf op de nieuwe zetten. Is dit aan te raden? Ik heb op internet gidsen gelezen hoe dit te doen, dat gaat mij denk ik wel lukken (d.m.v. een image of direct tussen de twee schijven te klonen, waarvoor ik de dvd-schijf eruit moet halen tijdelijk?). Ik heb echter ook gelezen dat klonen niet aan te raden is, aangezien mijn huidige schijf beschadigd is en/of de data er op beschadigd is. Als dit te doen is, dan laten we bij het begin beginnen:
Ik weet niet welke harde schijf er in kan en waar ik op moet letten.
Ik heb een Toshiba laptop met dit moederbord:
De huidige harde schijf is:
Als ik nu bijvoorbeeld op tweakers.net harde schijven ga vergelijken, waar moet ik op letten bij: Hardeschijf bus (intern), Behuizing bay intern? En waar nog meer op?
Ik ben op zoek naar een minimaal even grote harde schijf als ik nu heb, dus 500GB. Wat vooral de bedoeling is dat het niet al te duur gaat worden. Onder de 50eu gaat misschien lastig worden, maar het moet liefst niet boven de 70 gaan.
Ik weet niet welke harde schijf er in kan en waar ik op moet letten.
Ik heb een Toshiba laptop met dit moederbord:
Fabrikant TOSHIBA
Model KSWAE (Socket M2/S1G1)
Versie PSLK3E-00D008DU
Chipset-fabrikant AMD
Chipsetmodel 780G
Chipset herziening 00
Southbridge-fabrikant AMD
Southbridge-model SB700
Southbridge-herziening 00
BIOS
Merk TOSHIBA
Versie V1.50
Datum 1-12-2010
PCI data
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slot gebruik Onbekend
Busbreedte 32 bit
Slot benaming Realtek
Kenmerken 5V, 3.3V
Slotnummer 0
De huidige harde schijf is:
Opslag
Harde schijven
TOSHIBA MK5055GSX ATA Device
Fabrikant TOSHIBA
Koppen 16
Cilinders 60.801
Tracks 15.504.255
Sectoren 976.768.065
SATA type SATA-II 3.0Gb/s
Apparaattype Vast
ATA standaard ATA8-ACS
Serienummer 69SLS3KJS
LBA-grootte 48-bit LBA
Inschakelen op tel 2539 keren
Inschakelen op tijd 523,3 dagen
Functies S.M.A.R.T., APM, NCQ
Overdrachtsmodus SATA II
Interface SATA
Capaciteit 465 GB
Ware grootte 500.107.862.016 bytes
RAID type Geen
Als ik nu bijvoorbeeld op tweakers.net harde schijven ga vergelijken, waar moet ik op letten bij: Hardeschijf bus (intern), Behuizing bay intern? En waar nog meer op?
Ik ben op zoek naar een minimaal even grote harde schijf als ik nu heb, dus 500GB. Wat vooral de bedoeling is dat het niet al te duur gaat worden. Onder de 50eu gaat misschien lastig worden, maar het moet liefst niet boven de 70 gaan.