Nieuwe harde schijf nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeMastear

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Omdat mijn huidige harde schijf het aan het begeven is, ben ik op zoek naar een nieuwe. De nieuwe wil ik dan zelf in mijn laptop zetten en een kloon van mijn huidige/oude harde schijf op de nieuwe zetten. Is dit aan te raden? Ik heb op internet gidsen gelezen hoe dit te doen, dat gaat mij denk ik wel lukken (d.m.v. een image of direct tussen de twee schijven te klonen, waarvoor ik de dvd-schijf eruit moet halen tijdelijk?). Ik heb echter ook gelezen dat klonen niet aan te raden is, aangezien mijn huidige schijf beschadigd is en/of de data er op beschadigd is. Als dit te doen is, dan laten we bij het begin beginnen:

Ik weet niet welke harde schijf er in kan en waar ik op moet letten.

Ik heb een Toshiba laptop met dit moederbord:

Fabrikant TOSHIBA
Model KSWAE (Socket M2/S1G1)
Versie PSLK3E-00D008DU
Chipset-fabrikant AMD
Chipsetmodel 780G
Chipset herziening 00
Southbridge-fabrikant AMD
Southbridge-model SB700
Southbridge-herziening 00
BIOS
Merk TOSHIBA
Versie V1.50
Datum 1-12-2010
PCI data
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slot gebruik Onbekend
Busbreedte 32 bit
Slot benaming Realtek
Kenmerken 5V, 3.3V
Slotnummer 0

De huidige harde schijf is:

Opslag
Harde schijven
TOSHIBA MK5055GSX ATA Device
Fabrikant TOSHIBA
Koppen 16
Cilinders 60.801
Tracks 15.504.255
Sectoren 976.768.065
SATA type SATA-II 3.0Gb/s
Apparaattype Vast
ATA standaard ATA8-ACS
Serienummer 69SLS3KJS
LBA-grootte 48-bit LBA
Inschakelen op tel 2539 keren
Inschakelen op tijd 523,3 dagen
Functies S.M.A.R.T., APM, NCQ
Overdrachtsmodus SATA II
Interface SATA
Capaciteit 465 GB
Ware grootte 500.107.862.016 bytes
RAID type Geen

Als ik nu bijvoorbeeld op tweakers.net harde schijven ga vergelijken, waar moet ik op letten bij: Hardeschijf bus (intern), Behuizing bay intern? En waar nog meer op?

Ik ben op zoek naar een minimaal even grote harde schijf als ik nu heb, dus 500GB. Wat vooral de bedoeling is dat het niet al te duur gaat worden. Onder de 50eu gaat misschien lastig worden, maar het moet liefst niet boven de 70 gaan.

Wat past als vervanging van de huidige:
- hoogte 9,5mm
- Sata (II) aansluiting
- 2.5 inch formaat

Klonen kan, anders zou ik het OS+drivers+programma's herinstalleren en je eigen data (documenten, foto's e.d.) gewoon kopiëren van de oude naar de nieuwe schijf.
Heb je een externe behuizing om de huidige interne drive in te stoppen? Dan kan je hem gewoon via USB benaderen.

Mogelijke vervangers:
Tweakers-link
Mijn voorkeur gaat uit naar Western Digital /Seagate

Laatst bewerkt:
Ik heb helaas geen externe behuizing.

Het installeren van het OS+drivers+programma's en mijn eigen data gewoon kopiëren (als ik toch al beide harde schijven er in heb zitten is dat logisch) klinkt inderdaad wel goed. Ik vraag me af hoe dat werkt. Ik zet mijn laptop aan, ga naar deze computer / verkenner en ik kan beide harde schijven daar zien en ingaan?

En wat nou als ik op de nieuwe harde schijf bijvoorbeeld Windows 7 zet (wat ik dan wel ga doen als ik niet ga klonen) en op de oude Vista zit, levert dit geen probleem op? Kan ik dan alsnog in de schijf?

Hmmm.... dan heb je waarschijnlijk dus ook geen backup van al je belangrijke data.... en dat terwijl je schijf het aan het begeven is... en je de schijf wilt vervagen... en je wilt klonen.. Aardig wat risico's als je geen backup hebt...
Zet eerst je foto's, docs en alle andere data op 2 usb stick, kosten niks meer. Of zet ze op minimaal 2 verschillende accounts in de cloud (google en microsoft) of stuur je zelf een mail met alle belangrijke data en laat die on line staan bij je provider....

Dan pas verder.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ga ik vandaag inderdaad eerst doen, de belangrijkste dingen op een USB zetten. Of beter gezegd, eerst op mijn telefoon en dan op een andere laptop. Dat kan wel werken toch?

Daarna wilde ik inderdaad een backup maken en/of een image maken alvast. Ik heb dat nooit eerder gedaan dus ik vraag me dan af waar die backup wordt opgeslagen en hoe groot die dan is (in mb of gb). Misschien een stomme vraag, maar als die backup op de harde schijf staat en de schijf gaat kapot, hoe kun je er dan bij?

Backup of images moet je altijd op een andere schijf zetten, het liefst 2 daarvan. Want immers je huidige schijf is aan het stuk gaan... dus als je maar 1 backup hebt en die gaat ook toevallig stuk (wat toch regelmatig gebeurt)... heb je niks meer.
Waarom die backup om weg via de telefoon... dat lijkt me erg onbetrouwbaar.... die willen ook nog wel eens crashen...

Gewoon dus eerst die backups maken als bestanden (foto, docs etc) dan pas verder met klonen en zo.
Das het gemakkelijkste, begin niet met de moeilijke dingen als klonen als je dat nog nooit gedaan hebt... als het mis gaat ben je alles kwijt....

Lastig advies over die backup optie... als je niet helemaal goed begrijpt wat er gaat gebeuren afhankelijk van je situatie (wel of geen recovery partitie..) ....
Ik zou altijd eerst die handmatige backup maken van fotos, docs, xls etc... .dan is dan iig al rond, dan pas aan klonen ed denken, mijn eerdere advies.
Juist vanwege het gebrek aan ervaring is de kans reëel dat het mis kan gaan.... en dan heb je NIKS...

Als je 2 partities hebt kun je er nog wel een paar extra maken. In schijfbeheer. Je kunt maximaal 4 primaire partities maken of je maakt een logische waarin je meerdere partities aan kunt maken. Als het systeem het toestaat zou ik er gewoon een primaire bij maken...

Maar ook nu: eerst die bestanden backuppen, partities bij maken is een risico en ben je mogelijk alles kwijt...
Eigenlijk snap ik dus niet waarom zoveel mensen zolang met backups wachten....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan