Nieuwe hardeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

MSLIM2

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2013
Goedemorgen,

Ik zit te overwegen om een nieuwe grotere hardeschijf voor mijn windows installatie te kopen.
Heb momenteel een ssd van 125gb in mijn PC zitten, maar ongemerkt komen daar toch meer dingen op te staan dan alleen de windows installatie.

Maar nu is mijn plan om de huidige windows installatie overzetten naar die nieuwe schijf.

Wat raden jullie aan. Nieuwe lege windows installatie of mijn huidige overzetten waar ik totaal geen ervaring mee heb.

Ik draai momenteel windows 10 op mijn PC.

MVG

Onderwerp verplaatst van hardware overig naar harde schijf.

Mijn voorkeur zou een schone installatie zijn. kost meer tijd.
Bij clonen van je oude hd krijg je ook de rommel mee.

Tja, het hangt er vanaf hoeveel tijd je in het proces wil gaan steken.

Als je een schijfimage maakt van je C-schijf (kan met Windows zelf, daar heb je geen software van derden voor nodig), dan duurt het maken van de image (afhankelijk van de snelheid van je processor en het gebruik van een usb 2.0 of 3.0 poort) ongeveer 20 tot 45 minuten.

Het terugzetten op een (nieuwe) schijf duurt net zo lang.

Je bent dus theoretisch in minimaal 40 en maximaal 90 minuten weer volledig operationeel.

Een schone Win 10 installatie duurt een half uurtje tot 3 kwartier of zo? Ik weet echter niet hoeveel andere software je hebt draaien en hoeveel (installatie) tijd dat allemaal gaat kosten. Denk ook aan het opnieuw configureren van je mailaccounts.

Een image maken heeft natuurlijk alleen nut als je huidige Windows perfect en vooral probleemloos draait. Ondervind je soms 'raar' gedrag van Windows, dan is het maken van een image geen verstandige optie.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties.

Mijn windows draait wel vlekkeloos momenteel.

Heb 2 programma's draaien waardoor ik mijn computer schoon houd.

Wel heb ik echt veel games en software erop staan. Ook programma's die ik dan weer handmatig moet installeren. (meeste games zijn via steam en staan allemaal op een andere schijf geïnstalleerd.

Qua computerspecs zit ik wel goed. Heb mijn pc gebouwd op het zwaar gamen.

Ik ga denk even online kijken voor het maken van een image of dit redelijk te doen is, zo niet dan doe ik een schone installatie.

Als ik een schone installatie doe ben ik wel benieuwd of ik dan echt 1 schijf kan reserveren voor alleen windows en verder niks. Is dit mogelijk of krijg je er toch troep op van andere programma's?

Kan héél erg simpel.

Hang een externe harddisk aan je systeem, ga naar het configuratiescherm, kies voor backup maken..... etc en daarna links bovenin voor het maken van een 'systeemkopie' en volg de instructies op je scherm.

Als de systeemkopie voor 95% is afgerond, 'vraagt' Windows aan je of je een 'systeemdisk' wil maken. Afhankelijk van het feit of je beschikt over een officiële Windows 10 installatie CD of niet, moet je antwoord nee of ja luiden. Als je geen Windows 10 DVD hebt, kies je dus voor ja en leg je een lege DVD in de drive. Windows brandt daar dan de broodnodige opstartbestanden op.

Heb je straks een nieuwe SSD in je systeem geplaatst, dan start je met de systeemDVD op en daar verschijnt een menuutje om de gemaakte systeemkopie terug te zetten.

Je kunt de huidige SSD natuurlijk ook 'klonen', maar dat werkt weer net even anders. Dit kun je overigens niet met de buildinsoftware van Windows zelf, daarvoor heb je software van derden voor nodig.

Een kloon maken is dus wat anders dan een een systeemkopie maken. Een systeemkopie is hetzelfde als een mirror. (verschillende namen voor hetzelfde 'beestje')

Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur zou een schone installatie zijn, ten alle tijde!!
Omdat je nu eenmaal foutjes die je nu hebt (en waar je het misschien nog niet eens van weet) meeneemt op je nieuwe schijf in de image.

(ik weet dat er hier wel een aantal zijn die het er niet mee eens zijn ;) )

Als ik een schone installatie doe ben ik wel benieuwd of ik dan echt 1 schijf kan reserveren voor alleen windows en verder niks. Is dit mogelijk of krijg je er toch troep op van andere programma's?
Je kan de schijf toch in twee partities (of meer) maken. Dan houd je 1 partitie voor Windows en de andere partitie voor je data. Je kan zelfs je persoonlijke map, documenten en zo, verplaatsen naar die tweede partitie.
https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Hoe staat het ermee, na 10 dagen tijd?
Zou fijn zijn als er een feedback komt. Als het dan is opgelost, kan deze vraag uit mijn abonnementenlijst worden verwijderd. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan