nieuwe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik ga voor iemand een PC in orde maken. Een Pentium 2 of 3 met 733 MHz. XP moet erop draaien.
Er zit nu nog een 5400 toeren HD in. Die is traag en wil ik vervangen. Op de site zie ik nogal wat verschillen in buffers: 2, 8 en 16 MB.
Wat houdt die buffer in? En met het oog op bovenstaande: waar kan ik het best voor kiezen?
O ja, er zit een goede 128MB videokaart in en degene voor wie ik hem in orde maak, kijkt graag video's op de PC. Graag reacties.

De videokaart klinkt redelijk. De processor snelheid is laag voor xp.
Ik hoop dat je wel minstens 256 Mb geheugen eri hebt.
Een nieuwe harddisk heeft een hoge snelheid, en kan prima draaien in een pentium 3.
Met een pentium 2 maak je kans dat de harddisk te groot is voor de bios.
20 Gb harddisk is al bijna niet meer te koop. Vanaf 40 Gb wel.

Op een 733 MHz zou ik persoonlijk geen xp zetten, maar hooguit Win 2000.

Laatst bewerkt:
Pas op wat je neemt max 40 gig 2mb zou ik aanraden en 7200 toeren dat kan die zeker nog aan, groter zou ik niet doen want je moederbord zal het niet ondersteunen.

Geplaatst door Paul-RT
De videokaart klinkt redelijk. De processor snelheid is laag voor xp.
Ik hoop dat je wel monsyens 256 Mb geheugen eri hebt.
Een nieuwe harddisk heeft een hoge snelheid, en kan prima draaien in een pentium 3.
Met een pentium 2 maak je kans dat de harddisk te groot is voor de bios.
20 Gb harddisk is al bijna niet meer te koop. Vanaf 40 Gb wel.

Op een 733 MHz zou ik persoonlijk geen xp zetten, maar hooguit Win 2000.

Ik heb er nu ook XP op draaien en ik moet zeggen dat dat prima werkt. Het enige nadeel is het vrij trage opstarten en 'doorratelen' van het HD'tje. Als hij eenmaal draait, gaat alles snel genoeg. In een eerdere post heb ik begrepen dat dit aan de HD ligt. Vandaar dat ik die wil vervangen en wil weten hoe het met die buffers zit.

Dat "doorratelen" kan ook zeker veroorzaakt worden dat het fysiek geheugen niet toereikend is.

Viritueel geheugen zal het tekort dan opvangen, waardoor een en al geratel van de HD het gevolg is.

Dus een goede dosis intern geheugen (min. 512MB) is geen overbodige luxe.

Succes! :thumb:

Geplaatst door Captain Schaap
Dat "doorratelen" kan ook zeker veroorzaakt worden dat het fysiek geheugen niet toereikend is.

Viritueel geheugen zal het tekort dan opvangen, waardoor een en al geratel van de HD het gevolg is.

Dus een goede dosis intern geheugen (min. 512MB) is geen overbodige luxe.

Succes! :thumb:

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe het met die buffers zit.....

De buffers, tja theoretisch... hoe meer hoe beter.

Wat het doet is dat de HD al gegevens in leest en in z'n eigen geheugen plaatst en bereikbaar zijn op het moment dat er om deze gegevens wordt gevraagd.

Dat betekent dus snelheidwinst, al zal dit op de genoemde configuratie gering zijn.
Giga verschillen merk je sowieso niet, de prijs wel neem ik aan ;)

Hoop dat dit voldoende is. Succes! :thumb:

Geplaatst door Captain Schaap
De buffers, tja theoretisch... hoe meer hoe beter.

Wat het doet is dat de HD al gegevens in leest en in z'n eigen geheugen plaatst en bereikbaar zijn op het moment dat er om deze gegevens wordt gevraagd.

Dat betekent dus snelheidwinst, al zal dit op de genoemde configuratie gering zijn.
Giga verschillen merk je sowieso niet, de prijs wel neem ik aan ;)

Hoop dat dit voldoende is. Succes! :thumb:

Helemaal. Bedankt:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan