Nieuwe HDD nie bruikbaar - wel alle gebruikelijke acties uitgevoerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

subway21

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Forumleden,

ik heb een nieuwe 500gb SATA van Western Digital.
Deze is zichtbaar in de bios en in Vista.
Via Eseaus Partition Manager een partitie gemaakt, NTFS geformatteerd en daarna een sector-by sector clone van mijn oude HD gemaakt.

Als ik de pc opstart, krijg ik de melding SATA 5 no boot device.

De partitie is actief. SATA 5 komt omdat ik de stekkers van de CDROM (wel bootbaar) gebruikt heb.

Heb ik iets gemist ? Hoe krijg ik de nieuwe HD als "hoofdschijf" ?

Staat in de bios dat hij ook moet booten van die sata schijf?

beide schijven zijn even groot, met vrijwel identieke partities.
In de BIOS staat hij als 1e boot device, alle andere boot opties uitgeschakeld.

Alle stekkers zijn er uit, dus alleen de nieuwe schijf wordt gevonden, gezien en aangesproken voor de boot.

Daarom snap ik het ook niet....:-)

En als je niet de stekkers van de DVD gebruikt maar andere stekkers die in je PC aanwezig zijn gebruikt?

Ook dan niet...

1) 2 hd's (oud en nieuw) zonder cd
2) 1 hd (nieuw) met stekkers cd
3) 1 hd (nieuw) met stekker hd + cd
4) 1 hd (nieuw) met stekkers hd zonder cd

Enige wat ik dan nog kan verzinnen: staat de switch op de HDD goed zodat deze master is en geen slave?

precies mijn gedachte. Er zitten wel van die jumpertjes op, maar er zit nergens een "hoesje" op. Vroeger had ik dat altijd wel. In principe bepaalt de bios dus wie master is en wie niet.

Als ik in Eseaus partition manager kijk, dan staat mijn oude HD op "system" en de nieuwe niet. Daar zit hem waarschijnlijk de oplossing. Via dat programma kan ik het niet aanpassen.

Dus ik zie iets over het hoofd (bios-technisch) of het programma is niet volledig genoeg.

Nog een tip voor een ander programma om dit soort zaken te checken ? Ik ga volgende week even naar de leverancier van de schijf en vraag of ze daar willen kijken, als ik een antwoord heb waar ik wat mee kan, dan post ik het hier...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan