Nieuwe installatie vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

satshow

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 jun 2001
Besturingssysteem
Linux KDE Neon
Office versie
Libreoffice
Op de computer van de vrouw draait windows vista prenium. Deze is echt traag aan het worden en toe aan een nieuwe installatie. Er zitten daar geen cd's bij. Op de computer staat wel de key om te gebruiken van een nieuwe installatie.

Ik heb bij mijn eigen computer echter wel een cd met vista erop maar dan vista basic ipv prenium.

Gaat het werken als ik mijn cd met windows vista basic installeer en dan de key van vista prenium invul?

Simpel gezegd nee. Zit er geen recovery partitie op?

Nee zit er niet op. Er moeten hier nog ergens cd's liggen die ik heb gemaakt nadat de pc in gebruik genomen is maar heb geen idee waar die ergens liggen.

Je kan elke windowsversie gratis en legaal downloaden, zolang je de originele key hebt.
Link voor vista

Als het enigszins kan zou ik eerder win7 prefereren.

De computer is een jaar of 6 in gebruik. Op het moment gebeurt het vrij vaak dat de computer gewoon bevriest en alleen via de reset knop opnieuw is op te starten.
Ik heb via een live sessie met linux eens de pc opgestart en dan werkt alles goed en snel.

Is overigens in bovenstaande link dit ook in het nederlands te krijgen?

Ik denk overigens dat handmatig de computer opschonen veel meer tijd gaat kosten dan een nieuwe installatie. In 6 jaar tijd heb je zo van alles verzameld wat achterblijft, resten software wat is achtergebleven na verwijdering enz.

Het spijt me wanneer ik wat laat ben maar, een trage computer heeft vaak als oorzaak dat er allerlei achtergrond processen actief zijn. Dit uitzoeken en uitschakelen hoeft geen probleem te zijn. Anders werk je waarschijnlijk weer naar de situatie toe dat er opnieuw een probleem is. Het zou van de gekke zijn om bij een oudere computer dagenlang te gaan herinstalleren als die weer eens overbelast is.

Met het programma AutoRuns kan je eenvoudig en minder tijdrovend bekijken wat er allemaal meedraait. http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902

Schakel bij Eigenschappen van de schijfstations (contextmenu) "Indexeren voor snellere zoekacties" uit. In de programmagroep Opstarten kan je de programma's die alvast geladen worden weghalen. Soms is een virusscanner veel te actief op de "achtergrond," in dat geval kan je beter een andere nemen. Avast! noem ik maar als mogelijk alternatief. De taakplanner zou geen taken moeten hebben en overal waar het mogelijk is, zou je automatische updates moeten uitschakelen. Kijk bij "msconfig" (Uitvoeren - opdracht geven) en daar op het tabblad Opstarten of er geen ongewenste programma's draaien zoals een stuurprogramma voor geluid wat helemaal niet nodig is. Je kan de betekenissen van de namen daar, gemakkelijk opzoeken met Google. Haal de afvinkjes naar behoefte weg. Windows Update hoeft ook niet actief te zijn als je dat af en toe zelf doet. Een computer werkt verder beter met wat vrije schijfruimte en wanneer de schijf gedefragmenteerd is. Nooit defragmenteren kan een probleem zijn. Er zijn gratis register scanners die af en toe de fouten uit het register kunnen halen. Doen jullie dat nooit dan zijn het er vele honderden. Ik zou ook eens kijken in de logboeken of daar systeemfouten in staan die de Windows zouden kunnen vertragen. Een service welke niet beschikbaar is of iets dergelijks. Niet alle fouten daar zijn kritisch. Het zijn meestal meldingen.

Succes.

Laatst bewerkt:
De computer is een jaar of 7 oud denk ik en nog nooit opnieuw geformateerd. Ik kies voor die optie omdat dan ook meteen alle resten verdwijnen van software dat in het verleden eens is geinstalleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan