Opgelost nieuwe installatie windows.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Ik ben al een paar dagen bezig om een nieuwe instalatie van win98 op m'n computer te zetten.
Tijdens het installeren ontstaat telkens het moment dat windows98 is geînstalleerd en de computer opnieuw opstart.

Nou zit ik met 't probleem. dat ik de computer alleen op kan starten met de BIOS instelling: opstarten met cdrom instellling.
Zodoende dat als win98 is geînstalleerd de computer weer met cdrom opstart en opnieuw gaat installeren.
Als ik in die tussenpauze de computerbios met harde schijf opstart staat het programma er maar half op.
Alles wat ik probeer om de installatie af te ronden wordt promp weer met een nieuwe installatie opgestart.

Ik ben nou bij de "tigtiste" installatie aangekomen, maar begin een beetje warrig te worden.

Of ik nou win98 of winXp wil installeren, telkens wordt het programma op het laatste moment onderbroken met opnieuw opstarten (eerste sessie) en de vorige "halve" installatie weer teniet doen door weer opnieuw het programma te installeren.

Hoe kom ik van deze "loop" vorming af?

Heb je de CD-rom er al uitgehaald? Anders blijf je de vraag krijgen om vanaf CD-ROM op te starten omdat die bootable is.

Wat wil je met Windows 98 of XP gaan doen?

Volgens mij werkt Gimli graag met oud spul en programma's die uitsluitend nog werken onder W98 en WXP.

Gelijk na de 1e installatie de cdrom eruithalen, herstarten, en normaal gesproken wordt de installatie afgerond.
Maakt niet uit wat TS ermee doet, soms heb je die (oude) apparatuur nodig om andere (wellicht nog oudere) hardware aan te sturen.

EDIT: misschien is de harde schijf niet helemaal fris meer ..

@Aar: na de eerste startsessie gaat windows installatie normaal gesproken gewoon door.
In dit geval wordt de cdrom opnieuw gestart en begint weer met een nieuwe installatie.
Als ik de cdrom eruit haal en vanaf de harde schijf opstart eindig ik met een zwart scherm.
"verifying pool data".

Is een VM misschien iets voor je?
VMW98SE.jpg

Ik heb geen idee wat VM betekent.
Ik probeer een toepassing te installeren, maar blijf halverwege hangen.

VM = Virtuele Machine.
Zie mijn schermafdruk.

@edmoor

zou eens interessant zijn om hier eens een topic over te maken.
Hoe en wat je moet doen om een VM op een Computer te zetten.
Ik heb nog diverse oude Computers liggen waar geen Windows 11 op kan te oud

Dat is een OS binnen een ander besturingssysteem.
@Johannes1956
Dat laatste Windows 11 is een VM niet voor bedoeld. Hardwarematig is een W11-pc anders qua beveiliging. En het is echt niet eenvoudig zo'n VM en de vraag is haal je er echt 'rendement' mee. Edmoor heeft daar jaren ervaring mee en een voorsprong en dat is een groot verschil.

Laatst bewerkt:
Het is niet belangrijk meer.

|B=3S|B=3S|

Dit is alles wat er nog uit komt.
Ook nadat ik de schijf in een andere computer heb gezet en er Win98 op gecopîeerd heb.
Of de schijf is snars, maar voordat ik het word.
/P.

De enige reden waarom ik die VM's heb is om eenvoudig te kunnen kijken naar hoe iets ook alweer zat in de oudere versie van Windows, waarbij ik Windows Vista, Windows 8 en andere obscure versies niet nodig vond.
Windows 98 is daarbij pure nostalgie :)

De Windows 11 VM is gewoon om die er ook maar bij te hebben en hou ik ook up-to-date.
Op dit moment is het dus Windows 11-24H2 :)
VMW11.png

Laatst bewerkt:
🤔 lijkt mij Tof om er ook wat oudere versies van Microsoft op te kunnen zetten
zoals Windows 7 tja, en ik ben niet bang om nieuwe dingen uit te proberen:cool:

@Gimli:
Heb je al een andere schijf geprobeerd?

Terug
Bovenaan Onderaan