Nieuwe koeling: zwart beeld!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michadon

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2008
Hallo,

Ik heb een vraag, want ik kom er zelf niet meer uit.

Ik had een videokaart (ATI Radeon 3850 HD) gekocht, want de onboard videokaart was niet erg goed (32 mb) Een tijdlang ging dit goed, maar toen begonnen er artefacten op het beeld te verschijnen, bleek dat de airflow niet goed was. Alleen met een open kast voor het open raam deed ie het normaal. Maar aangezien dat niet erg handig is, had ik een nieuwe koeler voor de videokaart besteld, namelijk een DUALMASTER van artic cooling. (ik geloof dat dat de naam was).

Ik heb dus de videokaart er uit gehaald, de aanwezige koeler er af gehaald, alles schoongemaakt (alles= RAM en Voltage regulaters, waar de heatsinks opkomen), de heatsinks aangebracht, en de koeler er op gezet. ging prima.

Het eerste probleem wat zich voordeed was dat de koeler niet op de videokaart kon worden aangesloten, want daarvoor was een 3 pins stekkertje aanwezig, maar de videokaart heeft alleen een 2 pins aansluiting voor de koeler, daardoor moest ik de koeler apart aan de voeding aansluiten.

Daarnaa de videokaart met koeler er weer ingezet, alles aangesloten en de pc aangezet. Alles deed het prima, alle fans liepen (ook die van de nieuwe koeler) en alle lichtjes die moesten branden, brandden. Alleen het beeldscherm bleef zwart (gaf ook niet aan dat ie aan stond, want alleesn het lichtje van het beeldscherm knipperde, wat betekend dat ie uit stond).

nog gekker werd het toen bleek dat ook het toetsenbord het niet deed, wat daar volgens mij helemaal los van staat!

pc weer uitgezet en de volgende dingen geprobeerd:
-mischien was er te weinig stroom, dus geprobeerd zonder de nieuwe koeler aan te doen: werkte ook niet.
-zonder de viedokaart proberen: werkte wel, en ook het toetsenbord werkte weer.
-toen weer met de videokaarte r in, en toen werkte het weer niet.

Nu heb ik de videokaart en de koeler er uit gelaten en de oude onboard kaart weer aangezet. Ik kan nu helemaal niks meer.

Weet iemand wat er met de kaart aan de hand is?

Alvast bedankt

Michadon

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Op welk moederbord en type van moederbord zit de nieuwe videokaart?

Modag

ik zal even wat gegevens geven:

mijn pc is een Acer Aspire T120E
het moederbord is een beetje moeilijk uit te zoeken, maar volgens mij van Sis, kan dat?
of wacht, op de voorkant staat:
AMD Sempron 3000+ Fsb333MHz 512 kb L2

ik had eerst 512 MB RAM, maar nu is dat 2 Gig. Ik heb een AGP slot, voor de grafische kaart.
De voeding is ook nieuw er in, was eers 200 Watt, nu heb ik een voeding cab Cooler Master, van 520 Watt.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, want voordat ik de koeling er op zette werkte hij wel prima (later niet meer, werd te warm)

Ik hoop dat je hierdoor wat meer weet.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je zal eerst weer even terug moeten gaan in de begin situatie dus videokaart eruit en dan alleen met de onboard proberen op te starten.
Doet hij dit nu wel?
Modag

Ps heb je met het nieuw plaatsen van koeler nog wel een beetje koelpasta gebruikt?

Laatst bewerkt:
Ja, dit ahd ik ook al geprobeerd, dat doet het. Ik zit er ook nu achter met de oude videokaart weer enabled.

Daarom dacht ik ook eerst dat mijn nieuwe videokaart gewoon stuk was. De enige reden waaom ik denk dat dit niet het geval is, is omdat mijn toetsenbord het ook niet doet met de nieuwe videokaart en koeler (met alleen de videokaart erin doet het toetsenbord het ook, met de koeler erbij niet.).

Ik dacht daarom dat de stroom tekort kwam: videokaart van 400 Watt, koeler van 120 Watt (maximaal). En dat bij een voeding van 520, wat dus niet genoeg is, als je de rest van de pc er nog bij moet optellen.

Maar ok dit lijkt niet te kloppen, want als je de koeler niet op het stroomcircuit aansluit, dan doet ie het ook nog niet!

Ik weet echt niet wat het kan zijn,.

Hoi,

Moet makkelijk kunnen draaien op die 520 watt hoor, ik vrees toch dat de videokaart defect is.
Heb je zoals ik in mij vorig bericht vroeg koelpasta gebruikt?

Modag

Ps je kan misschien je moederbord vinden met pcwizard:
http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Laatst bewerkt:
Hallo,

bedankt dat je reageert,

Ja, maar bij de koeler zelf zat al pre-applied koelpasta, die je alleen hoeft te vervangen als je hem voor de 1e keer ergens moet 'installeren' als je snapt wat ik bedoel.

Maar maakt het eigenlijk uit of er koelpasta op zit? en wat doet het eigenlijk?

M.

Hoi,

Dat zorgt ervoor dat er een goede wamte afvoer is tussen je chip (processor) en koeler mogelijk is.

Modag

probeer eens die kaart erin te doen
daarna probeer je je beeldscherm eerst op je on-board kaart
misschien moet je die opnieuw uitschakelen in de bios

Aan Modag:

Bedankt voor de uitleg, maar zoals ik het nu begrijp zorgt geen (of weing) koelpasta er niet voor dat de kaart niet meer werkt?

Aan Bluray:

Dus jij suggereert dat, omdat de videokaart eruit is gehaald, de pc automatisch is overgeschakelt op de onboard videokaart en dat daardoor de andere videokaart niet meer werkt, en daardoor het beeldscherm ook niet? zou kunnen, idd. ik zal eens kijken, bedankt!

M.

Aan Modag:

Bedankt voor de uitleg, maar zoals ik het nu begrijp zorgt geen (of weing) koelpasta er niet voor dat de kaart niet meer werkt?

Aan Bluray:

Dus jij suggereert dat, omdat de videokaart eruit is gehaald, de pc automatisch is overgeschakelt op de onboard videokaart en dat daardoor de andere videokaart niet meer werkt, en daardoor het beeldscherm ook niet? zou kunnen, idd. ik zal eens kijken, bedankt!

M.
Het is allebei niet waarschijnlijk, maar ja...: proberen kan geen kwaad
Ik ben toch bang dat de videokaart kapot is.
Heb je niet met een verkeerd produkt de videokaart schoongemaakt, toen je de oude koeling eraf had gegooid?

Ok, ik heb het geprobeerd: met de beeldschermstekker in de BIOS, terwijl de videokaart er in zat: ook nu deed het beeldscherm het niet, ook het toetsenbord deed het niet (volgens mij krijgt ie op een of andere manier geen stroom).

Ik vind dit erg raar, want dat staat er toch helemaal los van? Verder is het wel zo dat als je de videokaart er in hebt zitten, maar je de draden naar de voeding niet aansluit, er wel een lampje brand (rood) dat hij geen stroom krijgt. Weet echt niemand wat er aan de hand is? want volgens mij is de kaart niet stuk.

M.

6 pins stekker aangesloten ?
en welke voeding heb je ?

Ik denk dat je de 6 pins bedoeld die aan de videokaart zit, en ja, die is aangesloten.

Ik heb een andere voeding er in gezet toen ik de videokaart kocht, want de voeding die er in zat was te zwak voor de videokaart, nu heb ik een koeler van Cooler Master:
Real power M520, hopenlijk zecht het je wat, deze geeft 520 Watt. Ik kan je alle specs geven die op de zijkant van de doos staan, maar dat is een hele lijst, en volgens mij niet relevant.

oke dat is wel een goede voeding
denk toch dat die kaart stuk is gegaan
bij het vervangen van de koeler
je zou de koeler terug kunnen zetten en proberen een nieuwe te krijgen als je nog garantie hebt....

Helaas vrees ik dat je gelijk hebt.

En bedoel je dat ik dan de oude koeler er weer op moet zetten en doen alsof er niks is gebeurd en dat ie gewoon stuk is gegaan? dat kan mischien wel.

Hoi !

Als je de koeler niet op de kaart zelf aan sluit krijgt de kaart geen signaal dat de koeler draait/aanwezig is en zal dus niet opstarten.

Greetz,

Harry.

Dus, omdat de koeler niet aan de kaart is 'gekoppeld' start de kaart niet omdat er 'geen' koeler is, vat ik het zo goed samen? dus om de kaart te laten werken moet ik een manier zien te vinden om de koeler aan de kaart te vebinden. Helaas gaat dat niet, want de vorige koeler (die er standaart op zat) zat vast met een soort van wit 2 pins stekkertje (daarvoor zit er op de kaart een wit 2 pins houdertje) de koeler heeft ook zo een stekkertje, maar die is 3 pins, dat past dus niet. daarom had ik hem apart aan de voeding moeten aansluiten.

Maar volgens u doet de kaart het weer als de koeler aan de kaart is aangesloten, klopt dat?

Hoi !

Yep !

Tenzij de kaart te heet geworden is o.i.d.

Greetz,

Harry.

Nou, kijk dat was het hem nou, de kaart werdt 'te war'm', eigenlijk was de airflow niet goed, waardoor er artefacten (zo heet dat tog?) op het scherm verschenen als ik een spelletje deed wat ook maar een beetje 3d was. Dit gebeurde niet als je de kast open voor het open raam zette (waardoor er veel stof en andere viezigheden in kwamen. Daarom had ik een nieuwe koeler besteld en erop gezet met het bedroevende resultaat.

Maar als je hem open had staan, deed de kaart het verder prima.
Weet je toevallig ook waar ik zo een stekkertje (van 3 naar 2 pins) vandaan kan halen?

mvgr
M.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan