nieuwe laptop zelf OS installeren. Kan dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Surfert

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2009
Weet iemand of het mogelijk is een pc of laptop geheel zelf te installeren. Ik vermoed dat het wel kan, maar vaak als je een nieuwe computer koopt wordt het door de winkel gedaan.

Wordt er vaak nog driver software toegevoegd?

Kan dit zelf of wil de fabrikant dit vaak alleen via een bepaalde dealers?

Een laptop of PC kan je zelf van een operating systeem voorzien omdat ze ook zonder OS verkrijgbaar zijn. Het is dus waar je zelf voor kiest.

Bij (bijv.) BTO kun je een laptop kopen zonder dat je er Windows bij koopt (bijv. omdat je zelf een versie ergens hebt gekocht / geregeld). Je krijgt de BTO met driver CD / DVD en als je de stekker in het stopcontact stopt gebeurt er dus niets, er staat immers nog geen Windows op. Je mag het dan helemaal zelf inregelen.

Laatst bewerkt:
Dat of gewoon een laptop kopen en de bestaande installatie overschrijven met een nieuwe. Licentie moet je tenslotte toch aanschaffen, dus niet erg als die al meegeleverd is.

Bij veel merken ook de beste optie, want van al die voorgeïnstalleerde rommel wordt je mooie nieuwe laptop niet sneller en beter

Er zijn laptops die je zonder OS kan kopen. En natuurlijk kan je daar dan je eigen OS, ik bedoel dus met welk OS jij wilt werken, op installeren.

Zo doe ik het ook altijd, want nee ik wilde ook nooit geen laptop (of pc) met Windows, het is koppelverkoop ;) en ik werkte er niet mee. Plus, als je zegt, haal dat Windows er maar af, dan moet je vaak meer betalen (ja echt waar!) waar je eigenlijk normaal geld terug zou moeten krijgen.
Ik wil die licentie niet, dus dan is dat toch geld terug. Helaas.

Wat een andere optie is en dat doe ik tegenwoordig wel: koop gewoon eentje met Windows erop. Haal die schijf eruit voordat je deze verder gaat installeren, zet er een SSD voor in de plaats zonder OS dus en installeer wat jij wilt.
Later als je de laptop of pc wilt verkopen, zet je de HD er weer in waarmee je hem gekocht hebt, en klaar ben je.

Laatst bewerkt:
Maar als je zelf installeer kun je dan problemen krijgen met de installatie van drivers voor de verschillende onderdelen of is dat standaard in orde?

Dat is denk ik merk afhankelijk. Enige dat ik zeker weet is dat het bij BTO prima in orde is. Als je daar geen OS koopt, dan krijg je dus een machine mét driver CD. Er zijn denk ik maar weinig merken die je zonder OS kunt kopen. Dell is daar een mooi voorbeeld van. Een kennis van mij wilde een Dell (zelfs 2) en legde contact met Dell (via de mailchat, want bellen met Dell is tegenwoordig onmogelijk geworden). Hij kon hoog en laag springen, maar levering van 2 machines zonder OS was niet mogelijk. Dell 'schijnt' een prima merk te zijn, maar ze zijn zo flexibel als een loden deur. Daarnaast pompen ze hun machines bij aflevering vol met bloatware.

Laatst bewerkt:
@Surfert : stel je besluit een machine te kopen zonder voorgeïnstalleerd OS. Welke machine / merk het ook wordt, houd in gedachten dat de meest handige volgorde van installeren is:

- Windows
- chipset drivers
- overige op de meegeleverde CD staande stuurprogramma's
- anti virus / malware software
- Office en overige progjes.

Als Windows (na de installatie van de chipsetdrivers) inmiddels al aan het updaten was gegaan, dan is de kans 99% dat je tijdens de installatie van de bij de machine meegeleverde driver CD meldingen gaat krijgen dat er reeds nieuwere software op de hdd staat. Daarom kies IK er bij een frisse installatie voor om na de installatie van Windows de internetstekker eruit te trekken en ook geen draadloze verbinding toe te staan, totdat de drivers van de met de machine meegeleverde CD erop zijn gezet. Da's een keuze en het is mij tot nu toe prima bevallen.

Laatst bewerkt:
@Surfert : stel je besluit een machine te kopen zonder voorgeïnstalleerd OS. Welke machine / merk het ook wordt, houd in gedachten dat de meest handige volgorde van installeren is:

1. Download Linux Ubuntu of Linux MInt
2. Zet deze als Image op een USB stick of DVD
3. Start met dit medium op en kijk hoe alles werkt en of de hardware ook meewerkt
4. Installeer je OS
5. Installeer daarna je grafische stuurprogramma's (voor je videokaart, die zijn trouwens al aanwezig net zoals de rest van de drivers ;) )
6. en geniet de rest van je leven zonder anti-virus / malware programma's

Wat je vraag betreft als je Windows installeert
Maar als je zelf installeer kun je dan problemen krijgen met de installatie van drivers voor de verschillende onderdelen of is dat standaard in orde?
Vroeger kreeg je een cd/dvd mee van je moederbord. Krijg je dat niet, dan kan je die op het internet vinden bij de fabrikant.
Die kan je dan gebruiken mocht het er hardware zijn die extra drivers nodig hebben

@Surfert :
en idd. zoals femke98 hierboven aangeeft,
als jij behoort tot die 1,43% mensen die Linux / Ubuntu aanhangt, dan ziet het lijstje dat ik plaatste er ietsjepietsje anders uit, echter gelet op jouw openingsvraag vermoed ik dat jij niet tot 1,43% behoort ;) :D

Laatst bewerkt:
want bellen met Dell is tegenwoordig onmogelijk geworden...).
Off-topic:
Hmmmmm??? Heb pas nog super service gehad via de telefoon over een D430 HD-connector, laptoppie (netbook) uit ca 2009..
Zeker 20 min aan de lijn gehangen, super gesprek gehad.... heb hier 3 Dell's in huis. (en nog 2e hands gekocht ook...)
http://www.dell.com/support/content...nical-Support/technical-support-phone-numbers
Ik heb dit nummer gebeld:
Service buiten de garantie 8:30AM - 5PM Ma to Vr Call: 020 674 4500

Oké, maar die kennis van mij wilde als (nog) niet klant telefonisch contact met Dell en voor een verkoop / informatienummer is (was) niets te vinden.

gast0225 zei:
Een kennis van mij wilde een Dell (zelfs 2) en legde contact met Dell (via de mailchat, want bellen met Dell is tegenwoordig onmogelijk geworden). Hij kon hoog en laag springen, maar levering van 2 machines zonder OS was niet mogelijk.
Daar doet Dell ook niet aan. Ze hebben (hadden?) wel laptops met Ubuntu erop.
Verder zijn het alleen maar een aantal winkels die dat doen. Maar die zijn op 1 hand te tellen. Deze wel http://www.notebooktotaal.nl/ en lees deze topic eens, die is uit 2014 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1605553
Wel kan je pc's zonder OS koken, bijv. bij Computerstunt.

Je kan zelfs je licentie vergoed krijgen indien je Windows niet wilt, maar moet zeggen dat veel winkels dat lekker aan hun laars lappen. OF te wel, die zeggen dat dit niet zo is, maar het is wel degelijk zo.

Dit is overigens uit 2006, waar Dell nog meegaand was: https://tweakers.net/nieuws/45107/dell-geeft-geld-terug-aan-windows-weigeraar.html

Helaas vind ik even zo snel geen artikelen in de huidige tijd, maar het zou in principe gewoon moeten.

Laatst bewerkt:
???
Als je mijn link aan klikt en je klikt boven aan op contact gegevens dan krijg je een andere pagina met oa
Verkoop (rechts)
en als je daar op klikt...
http://www.dell.com/learn/nl/nl/nlbsdt1/campaigns/chat-closed-netherlands?c=nl&l=nl&s=bsd

Hoe zoeken jullie in vredesnaam??? :o

Als er niets veranderd is sinds afgelopen mei, dan levert dat nummer niets op. Toen hij belde kreeg hij de vraag voorgelegd of hij een zakelijke of een particuliere klant was. Toen hij voor particulier koos, werd hij verwezen naar de mailchat...............

Jouw link levert overigens o.a. het volgende op :

Sorry, onze Dell Chat service is niet beschikbaar.

en da's precies wat die kennis van mij ervaarde, geen 'mens' aan de (verkoop)lijn, maar een mailchat.

Laatst bewerkt:
Jouw link levert overigens o.a. het volgende op :

Sorry, onze Dell Chat service is niet beschikbaar.

en da's precies wat die kennis van mij ervaarde, geen 'mens' aan de (verkoop)lijn, maar een mailchat.
als je niet verder wilt lezen dan je neus lang is...
Onder jouw zin staat in het kader eronder mijn gequote tekst onderaan:
Graag uw persoonlijke adviseur contacteren of kies uit de contact opties hieronder.
phone Verkoopcontactpersonen
................
Public sector
Beschikbaar van 09:00 – 17:00
020-6744873

Als iets echt niet goed is kan ik een eind met je meegaan, maar dit is een beetje flauw.....:o

Ik ben niet degene die het is overkomen dus ik weet er weinig meer van dan dat mij verteld is. Mijn kennis had ALLES geprobeerd en herhaaldelijke pogingen kreeg hij een bandje met 2 keuzemogelijkheden : 1. bedrijfsmatig of 2. consument. Bij keuze 2 werd hij verwezen naar de chat op de website van Dell en werd de telefonische verbinding verbroken.

Het is denk ik verder ook niet belangrijk voor TS of 'ie nu wel of niet Dell kan bellen voor info.

Laatst bewerkt:
Wat er ook met Dell is verder zal me een worst zijn, het ging me om jouw letterlijke bewering
....Een kennis van mij wilde een Dell (zelfs 2) en legde contact met Dell (via de mailchat, want bellen met Dell is tegenwoordig onmogelijk geworden).
Dat blijkt dus wel mogelijk te zijn en er wordt dus een niet terecht beeld geschetst wat met traceerbare feiten recht gezet is.

Je kunt wel een mening hebben over een firma, maar dit blijft onjuist & flauw.... Ik zie niet in waarom dit nodig zou zijn, het is zo transparant als ik de telefoonnummers in een paar seconden wel kan vinden.

Wat mij betreft blijft het hier bij, iedereen kan lezen wat de feiten zijn.
Als je het uit 2e hand hebt snap ik niet waarom je het zo stellig opschrijft....:o

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan