nieuwe lenovo laptop blaast hard

theedrinker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 sep 2025
Hallo computer experts, ik had dus een laptop nodig voor school en vond de lenovo slim 3 ideapad 14IRH10 14 inch Core i5-13420H (nieuw) . Het ding is dat de ventilator enorm hard blaast tijdens het opstarten maar ook bij GEEN zware taken. Toen ik deze website al opende begon hij met blazen!! Ik was al aardig gestresst tijdens het zoeken voor een laptop, omdat ik die nodig heb voor mijn opleiding, maar nu stress ik over het geluid. Ik heb ook niet een groot budget (ik ben maar een student) dus ik was blij dat ik dit had gevonden, maar nu ben ik niet eens meer zeker of ik het wel echt kan gebruiken. Is dit iets wat gefixt kan worden of gewoon terugbrengen en iets anders zoeken? (waar ik eerlijk gezegd niet veel tijd voor heb) Alvast bedankt!

Theedrinker

Bekend fenomeen bij veel laptops. In dit geval is het een nieuwe laptop dus dan zijn er 2 mogelijkheden
1) De temperatuursensor werkt niet goed en uit voorzorg blijft de ventilator dan op vol vermogen draaien
2) Er draait een proces dat continue CPU verbruikt. Bij veel laptops springt de fan al hoorbaar aan bij een CPU belasting van 10% (continu)

Ik zou via taakbeheer kijken welke processen er draaien en of de CPU continu belast wordt. Dan sluiten we optie 2 namelijk uit. Is het die niet dan waarschijnlijk hardware gerelateerd en zal die onder garantie terug moeten.

Ligt dat ding wel op een glad oppervlak.
Normaal blaast dat ding bij opstarten tot de ventilator regeling gaat werken.

Volgens internet:

1. Controleer op hoog CPU-gebruikOpen Taakbeheer: Druk op Ctrl + Shift + Esc om Taakbeheer te openen.Identificeer resource-intensieve programma's: Zoek naar applicaties of processen die een hoog percentage van uw CPU-bronnen verbruiken. Sluit onnodige programma's: Beëindig de taken voor programma's die u niet nodig hebt.

2. Pas de energie-instellingen aan
Ga naar Energiebeheer: Zoek naar en open 'Energiebeheer bewerken' of 'Energie-instellingen' in de zoekbalk van Windows.Geavanceerde energie-instellingen wijzigen: Selecteer 'Geavanceerde energie-instellingen wijzigen'.Maximale CPU-status beperken: Zoek het gedeelte 'Energiebeheer processor'.Maximaal vermogen verlagen: Verlaag de maximale processorstatus van de huidige instelling naar een iets lager percentage (bijv. 95% of 90%). Dit beperkt de prestaties van de CPU en voorkomt oververhitting en hoge ventilatorsnelheden.

3. Software en drivers bijwerkenBesturingssysteem bijwerken:
Zorg ervoor dat uw Windows-besturingssysteem up-to-date is.Stuurprogramma's bijwerken: Controleer op de website van Lenovo of er stuurprogramma-updates beschikbaar zijn, aangezien deze vaak de systeemprestaties en het ventilatorbeheer kunnen verbeteren.

4. Houd rekening met de beperkingen van de laptopBudgetvriendelijk ontwerp:
De IdeaPad Slim 3 is een budgetvriendelijke laptop en het ventilatorsysteem is mogelijk minder geavanceerd dan in duurdere apparaten.Prestatieverwachtingen:Voor zeer veeleisende taken moet u mogelijk uw verwachtingen verlagen of een krachtigere laptop overwegen als prestaties cruciaal zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan