Nieuwe manieren van inloggen voor internetbankieren.

Indicium

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2006
Besturingssysteem
Microsoft Windows 10 (MS Win10) Home 64-bit (x64)
Office versie
Apache OpenOffice (AOO) | LibreOffice (LO)
De Consumentenbond schreef:

Steeds meer mensen bankieren via de app. Toch kan je ook nog steeds internetbankieren bij de meeste banken. Bij welke banken kan dat nog helemaal zonder bank-app? En hoe zorg je ervoor dat je veilig internetbankiert?

Internetbankieren versus mobiel bankieren

Als je je bankzaken online regelt, kun je dat op 2 manieren doen:
  • Via een browser (bijvoorbeeld Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, desktop, smartphone of tablet. Dit noemen we internetbankieren.
  • Via een app op je smartphone of tablet. Dit noemen we mobiel bankieren.
(...)

Bron: "Internetbankieren". [29 januari 2026].

ABN AMRO Bank gaat stoppen met de kaartlezer, waarmee voor internetbankieren kan worden ingelogd.

Om ook in de toekomst veilig te kunnen blijven bankieren vraagt ABN AMRO klanten vanaf juni 2026 om te kiezen voor een nieuwe manier van inloggen. In de periode die loopt van juni t/m december 2026 worden particuliere klanten die de e.dentifier gebruiken bij Internet Bankieren, in fases gevraagd een nieuwe inlogmethode te kiezen.

Waarom deze wijzigingen?

Als bank hebben wij de plicht om altijd voorop te lopen in het veilig houden van rekeningen en persoonlijke gegevens van onze klanten. Wij ondernemen nu actie om te voorkomen dat er pas wordt gehandeld zodra er een direct risico ontstaat - dan is het immers te laat.

Klanten kunnen kiezen voor de ABN AMRO app of een USB security key:

• De ABN AMRO app: via de app inloggen of goedkeuren bij Internet Bankieren.
  • Security key: een alternatief voor klanten die geen smartphone willen of kunnen gebruiken. (Aan de security key zijn eenmalige kosten van €10 verbonden)

(...)

Bron. "Nieuwe manier van inloggen om ook in de toekomst veilig te kunnen bankieren". [15 juni 2026].

Vraag: Wat is veiliger? Kies jij voor een applicatie op een mobiel apparaat of voor een "security key"?

Zie eerder: "06 nummer gebruiken".

Gebruikte de app eerst op mijn tablet en nu op mijn mobiel emt een pincode, erg makkelijk, kan ook op de PC via dat ding met de QR code.

In het artiel staat ook

Ook ABN AMRO en ASN Bank stoppen met hun apparaatje. ABN AMRO heeft op dit moment nog geen alternatief voor klanten die de app niet hebben of willen gebruiken.

...nog geen alternatief? Heeeeel misschien komt er iets anders?

Zelf gebruik ik de ING app
Ik heb jaren de ING scanner gebruikt maar daar ben ik mee gestopt.

(...)

...nog geen alternatief? Heeeeel misschien komt er iets anders?

(...)

Uit de berichten begrijp ik, dat ABN AMRO Bank het gebruik van de "security key" ontmoedigt. Op dit moment geldt de verandering voor een specifieke groep klanten.

In het jaar 2027 zal het ook voor bepaalde andere relaties gaan gelden.

(...)

Groot en klein zakelijk volgen in 2027 Deze wijziging geldt uitsluitend voor particuliere klanten. Klanten van ABN AMRO Mees Pierson en zakelijke klanten zijn in deze fase nog geen onderdeel van deze overstap. Zij worden vanaf medio 2027 gevraagd deze veranderingen door te voeren.

Bron. "Nieuwe manier van inloggen om ook in de toekomst veilig te kunnen bankieren". [15 juni 2026].

Kunnen wij dit ook bij de andere banken verwachten?

Het is verschrikkelijk dat in 2026 iedere bank er nog zijn eigen systeem op moet nahouden.
Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is een schande voor Nederland en kan zich beter opheffen.
Telkens moet je je weer opnieuw identificeren en wijzigt weer de inlogmethode.
Omdat ik het niet voor elkaar kon krijgen bij een bank heb ik gebeld en ik kon naar de bank komen dan zouden zij dat regelen. Stond volgens de mevrouw aan de telefoon 10 minuten voor. Zijn een uur bezig geweest!

Vraag mij af wat het probleem is om via de ABN AMRO app in te loggen, ga met de tijd mee zou ik zeggen, ben dik in de 70 en nergens problemen mee met die appjes als ze goed zouden werken, sommige zijn slecht gefröbeld zoals die van mijn Ziekenhuis b.v, of van de huisarts, zo jammer.

Uit de berichten begrijp ik, dat ABN AMRO Bank het gebruik van de "security key" ontmoedigt. Op dit moment geldt de verandering voor een specifieke groep klanten.

Ook bij de ING wordt dit al een tijd ontmoedigd. Ik kreeg 50 Euro als ik overstapte van de ING scanner naar de ING app en heb dat een half jaartje terug dan ook gedaan. Het bevalt prima. Mijn vrouw betaalt met smartwatch en dat vindt ze superhandig.

Telkens moet je je weer opnieuw identificeren ...

Beveiliging is hard nodig.

... en wijzigt weer de inlogmethode.

Het principe blijft hetzelfde, iets wat je weet (pincode) en iets wat je hebt (smartphone).

Ik heb bij alle banken problemen gehad. Bij de ING met het kastje kan ik vlekkeloos goed werken. Ik heb geen mobiele telefoon en er is niemand in Nederland die dat begrijpt! Ga het ook niet meer uitleggen. Wat moet ik met zo'n rotding!

Het is heel fijn dat hier veel mensen zijn die dat allemaal wel kunnen. Wat dan altijd wel vreemd is dat als ik iemand in mijn omgeving heb, die zegt ook alles te kunnen en ik klop bij hen met mijn probleem aan dat ze er dan niets van bakken en het hen ook niet lukt en dan afhaken.

Ik heb geen mobiele telefoon
Schaf er een goedkope aan of iemand in de omgeving die er eentje over heeft, ook geen tablet?
Heeft gewoon voordelen omdat er zoveel via IOS of Android apps wordt geregeld.

Ik gebruik dat ding om ook met mijn zoon via Whatsapp te communiceren, hij wil geen Signal en werkt in Praag.

Ik heb een goedkope Samsung met een SIM Only abonnement van € 7,74 per maand die ik hoofdzakelijk voor communicatie zoals Whatsapp gebruik. Bank- en andere geldzaken die ik er niet op. Dat gaat prima op m'n PC thuis.

Het ging mij om de opmerking m.b.t. mobiel gebruik.
Zelf zit ik bij de Rabo Bank.

Op de website van Rabo Internet Bankieren via m'n bankpas en de random reader:

1782668068370.webp

• Leuk
Waarderingen: bron
Vergelijkbaar met de E.dentifiër van ABNAMRO maar die stopt er dus mee, Rabo nog niet?

Voor zover ik weet niet.
Dan zou ik er wel bericht over hebben gehad.

Ieder z'n meug :)
Bankieren doe ik altijd thuis op m'n PC, dus geen app nodig.

Terug
Bovenaan Onderaan