Nieuwe pc bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrBrown

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2008
Aangezien mijn laptop toch een beetje oud begint te worden wil ik voor mezelf een nieuwe pc in elkaar gaan zetten.
Omdat de pc vaak gebruikt wordt om gewoon op te werken vind ik het belangrijk dat hij bij normaal gebruik (surfen, programmeren, filmpje kijken) stil en zuinig is. Aan de andere kant wil ik ook af en toe lekker kunnen gamen. Ik hoef niet altijd de nieuwst spellen te kunnen draaien in de toekomst, maar GTA4 is toch het minimum.
Monitor (24") heb ik al. Als OS zal ik waarschijnlijk eerst windows XP gaan gebruiken en later wellicht windows 7? Daarnaast werk ik ook af en toe in Linux, maar niet hard-core, meer voor de lol.

Budget vind ik niet heel erg belangrijk, maar een euro of 600 wil ik wel klaar zijn.

Ik heb voorlopig het volgende samengesteld. Ben een beetje onzeker over de combinatie van de onderdelen. Is het systeeem een beetje in balans? Gaat het allemaal in de kast passen met voldoende koeling? Daarom graag jullie commentaar.

Antec LifeStyle Sonata III 500 Zwart € 110,84
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 22,25
Asus P5Q SE € 88,62
Intel Core 2 Duo E7300 € 110,-
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 34,52
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB € 87,90
Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E € 134,90

Kast:
Deze vond ik mooi en schijnt vrij stil te zijn. Biedt deze voldoende ruimte en koeling?

Mobo: Asus P5Q-SE
Asus vanwege de EPU techniek (powermanagement). Verder het simpelste bord.

Proc + koeler:
Zou ook de 8400 kunnen nemen, maar die is 40 E duurder. Vraag me af of je het verschil echt merkt. Koeler schijnt goed te zijn.

HD:
1TB is prettig. Goede ervaringen met samsung spinpoints (lekker stil).

Graka:
Een 4850 zou snel genoeg moeten zijn voor mij. Echter geen ervaring met de verschillende merken. Misschien is een ander merk beter?

DVD:
Is afhankelijk van de shop waar ik hem uiteindelijk bestel. Niet echt eisen op dit gebied.

Geluid:
Ik ga eerst eens kijken of de on-board sound me bevalt. Een soundkaart toevoegen kan altijd nog.

je zou een passieve hd4850 kunnen overwegen. Gigabyte heeft er 1.
Ik zou dan als kast de CM690 adviseren. Die is daar denk ik net iets beter voor geschikt (je hebt goede luchtcirculatie nodig). Die kast met een losse voeding (400-500W) moet qua prijs niet zoveel verschil zijn.

Voor een 24 inch en gta4 is een HD4850 niet echt de beste optie. Je zou eigenlijk een HD4870 moeten nemen (niet passief te krijgen overigens en een stukkie duurder)

Ik zou wel de E8400 nemen.

Als koeler kan je de scythe ninja overwegen. Net iets duurder, maar wel een goede stille koeler.

HD4850 is voor 24inch een beetje weinig.

Op die resolutie is een GTX 260 216 / HD4870 zeker wel een must.

bedankt voor jullie reacties.

Had niet verwacht dat GTA4 zo zwaar zou zijn. Voorgaande edities waren altijd prima te spelen op middelmatige hardware. Maja, dan speel ik het wel op een wat minder hoge resolutie. De 4870 is wel een redelijk stuk prijziger.

Marsmannetje,

Bedoel je dat een passieve 4850 niet gaat in de Antec of dat de Antec zowieso niet zo'n goed idee is? Ik had die Antec gekozen omdat het een vrij stille kast zou zijn en ik hem wat mooier vindt dan de CM690. Daarbij kan ik niets vinden over de geluiddichtheid van de CM690. Aan de andere kant is er met een passieve graka weer wat minder herrie tegen te houden dus is de CM690 + passief gekoelde 4850 (Gigabyte GV-R485MC-1GH).

ik zag net ook dat de 8400 6mb cache heeft. Die komt er dus ook in

het is meer dat ik zeker weet dat de luchtcirculatie van een cm690 heel goed is.
En zover ik weet is ie ook stil, maar dat is de sonata ook.

Als je in de sonata nu gewoon een extra koeler neemt (120mm) dan is ook die zeker een optie. De sonata staat idd wel bekend dat ie stil is.

Raoul heeft zelf de cm 690, dus misschien kan hij er wat nuttigs over zeggen.

ok, dan kom ik dus op de volgende configuratie.

Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 12,49
Asus P5Q SE € 75,17
Cooler Master CM 690 Zwart € 58,50
Cooler Master Real Power M520 € 57,15
Intel Core 2 Duo E8400 € 144,91
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 29,01
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB € 82,95
Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E € 129,95

Totaal € 590,13

of ik pak de Antec kast met een extra fan. Lijkt mij een prima systeem voor een redelijke prijs.

Een degelijk systeem. Gewoon goed.
Kijk, wat betreft de videokaart ken je onze bezwaren.

Overigens is die sapphire hd4850 niet passief, dus dan hoef je ook niet overdreven aandacht aan de luchtcirculatie te schenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan