Nieuwe PC: data overzetten naar nieuwe schijfen of schijf erbij zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin32

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Ik ga een nieuwe PC aanschaffen, de ACER Aspire M3641. Deze heeft een 640 GB-S schijf. Nu wil ik alle data uit mijn oude PC, een pentium 4, 2 gig overzetten naar deze nieuwe PC. De schijfen die hier in zitten zijn twee ATA schijfen ATA/100 en ATA/66. Kunnen deze schijfen erbij worden geplaatst of moet ik alle data overpompen. En hoe gaat dit het makkelijkst in zijn werk? De leverancier had het over een data bridgekabel of iets dergelijks? Hoe gebruik je deze of zijn er nog snellere en betere opties?

Heb je thuis een netwerk?
Kortste klap is denk ik beide pc's aan het netwerk te hangen, en zo de data over te zetten.

Je kunt ook geen router of externe harde schijf lenen van iemand anders?
Zo nee. Misschien is dit dan nog een optie.

Ik krijg een dezer dagen wel een nieuwe draadloze modem, ik weet niet of dit een router is? Een Fritzbox van XS4ALL. Zou het daar mee kunnen? Maar hoe doe je dat?

Ik dacht dat er op de Fritzbox ook een routerfunctie zat toch? Dan zou je (mochten beide pc beschikken over een utp-poort) beide pc's kunnen aansluiten op de Fritz. Je moet dan zorgen dat je naam van de werkgroep hetzelfde is op beide pc's, en laat de rest van de instellingen op automatisch staan (werkt in de meeste gevallen).
Lees dit er maar eens op na.

Maar hoe zit dat in vista? Mijn oude PC waar de data op staat is xp en mijn nieuwe PC is vista. Kun je niet gewoon beide pc's verbinden met een USB kabel en dan overpompen, misschien is dit toch makkelijker? Een heel netwerk instellen is wat te ingewikkeld.

Dat zou dan met een usb crosscable moeten lukken zoals in de link beschreven.
Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet. Probeer anders eens de windows helpfunctie of misschien is de Wizard netwerk instelling een optie.

Maar hoe zit dat in vista? Mijn oude PC waar de data op staat is xp en mijn nieuwe PC is vista. Kun je niet gewoon beide pc's verbinden met een USB kabel en dan overpompen, misschien is dit toch makkelijker? Een heel netwerk instellen is wat te ingewikkeld.

het nulmodem principe.. dan zou ik als ik jou was toch liever een netwerk instellen. De meeste nieuwe moederborden hebben trouwens nog een P-ATA kanaal. Hier kun je, mits aanwezig op je mobo, dus zonder problemen je harde schijven aan koppelen.

Nog een makkelijke oplossing: Koop een USB behuizing voor PATA schijven. Voor ongeveer 15 € krijg je een mooie lege huls waar je je harde schijf in kan plaatsen. Deze kun je dan via USB koppelen aan je nieuwe pc en data overpompen. Ben je klaar met schijf 1, dan haal je die eruit, plaats je schijf2 en pompen maar.

Nou, het meest makkelijke lijkt me gewoon een USB crosslink kabel. Dan hoef je toch ook geen netwerk in te stellen, de nieuwe PC ziet dan toch mijn oude PC en kun je in windows verkenner de PC selecteren en de bewuste mappen overzetten? Het gaat me niet zozeer om mijn complete schijf over te pompen maar wel een aantal mappen dus een netwerk instellen is wat te omslachtig.

Maar hoe en waar moet ik die settings aanpassen? Mijn nieuwe PC wordt een vista en mijn oude pc is een XP pc waar dus de oude gegevens op staan en die naar de Vista PC moeten?
Ik heb ook Fritzbox modem van XS4ALL daar zitten nog wat aansluitingen om extra PC op aan te sluiten, misschien kan ik dit ook gebruiken? Maar hoe? Is er een stappenplan in Nederlands? Zo ja waar?

Als je modem extra aansluitingen heeft zal dit waarschijnlijk een router zijn. Je kan beide PC's via een UTP netwerkkabel (één per PC) verbinden met de Fritzbox die waarschijnlijk via DNS uw PC's een IP adres zal toekennen. Dan is het kwestie van een werkgroep op te zetten (instellen van een thuisnetwerk) en de te kopiëren folders te sharen (verkenner opennen rechter muisklik op de juiste map) op de oude PC zodat die zichtbaar worden op de nieuwe PC. Ik zoek nog effe naar een handleiding op't net, maar dit is echt niet moeilijk.

Staat uw modem hierbij ??
http://www.xs4all.nl/allediensten/toegang/adsl/modem.php?PHPSESSID=877b73dd7b8257a37f489e6f08fc3bc0

Laatst bewerkt:
Dat van XP is me duidelijk maar Vista wordt ik niet wijzer van, staan geen stap voor stap plaatjes bij.

Kijk hier even :
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/Help/6ed24a90-6b57-4f0f-a3b3-e521ae945f331033.mspx
De eerste belangrijkste stap is uw beide PC's te laten praten met uw Fritzbox iets wat je zowiezo toch moet doen om te kunnen surfen. Indien de werkgroep naam van uw XP "WORKGROUP" is zou het eigenlijk al moeten werken aangezien de default Vista werkgroepnaam ook "WORKGROUP" is.....
Niet vergeten om op uw XP PC de te kopiëren mappen te delen.
In Vista verkenner dan gewoon Netwerk aanklikken en rechts moet je dan na een tijdje een icoon voor uw Vista PC zien en een icoon voor uw XP pc en dan kopiëren maar.

"Niet vergeten om op uw XP PC de te kopiëren mappen te delen."

Dat is bij punt 12 in de XP uitleg, het bovenste rondje aanvinken i.p.v. het onderste zoals wel in die beschrijving wordt getoond?

Neen,

In puntje 12. ze je de mogelijkheid tot delen aan er wordt nog niets gedeeld...

=> in de windows verkenner rechtsklikken op de map die je wenst te kopiëren en delen selecteren, je krijgt een pop-up box waar je je map een netwerknaam kan geven

Ik heb een screenshot bijgevoegd 't is wel Vista maar onder XP is't zelfde

Bijlagen

• shot01.jpg
    shot01.jpg
    50,4 KB · Weergaven: 52
Ik zie in XP de optie delen en beveiliging, maar wat je daarna moet doen is me nog niet duidelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan