Nieuwe PC: jullie advies...

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Berichten
181
Binnenkort wens ik een nieuwe pc aan te schaffen. Deze wil ik laten samenstellen bij een goeie computerwinkel. De bedoeling van deze pc is onder andere videobewerking (naast games en zo).

Een aantal van mijn wensen:
voor de kast:
- 4 x 5.25 extern: dvdRW , DVD, removable hardisk als backup (zit ook in mijn oude pc), (reserve)
- 2 x 3.5 extern: floppy en zip (uit mijn oude PC)
- 5 x (of 4) 3.5 intern: nieuwe HD, 2 x HD uit oude pc als raid0

voor moederbord:
- PCIexpress voor grafische kaart
- 3 x PCI: voor onder ander TV-kaart
- 4 sata
- minimum 2 x IDE (liefst 3): dvdrw, dvd, 2 hd in raid, backup drive
- RAID mogelijkheden liefst onboard (anders moet er weer een extra pci kaartje bij)
- netwerkaansluiting voor internet via de kabel
- sound onboard?

Voorlopig ben ik tot dit systeem gekomen:
- pentium D 830 (=dual core 3 GHz)
- moederbord Asus P5LD2 Deluxe
- 1 GB geheugen
- kast: ? Coolermaster, Q-tec,...)
- voeding 450W
- 2 casefans (of is 1 genoeg)
- grafische: XFX 6600GT: de grafische is eigenlijk het enige waar ik niet echt aan uitgeraak. Zoveel verschillende types geheugen, processor, snelheden.
- Harddisk: Maxtor 250 GB SATA II
- DVDRW, DVDROM, Floppy
- Hauppage winTV PVR 150
- WinXP home
- muis, klavier

Is dit systeem wat? En hoeveel zou mij dit ongeveer kosten? Zijn er zaken die eventueel beter kunnen (grafische kaart)?
 
Als ik zie wat je erin wil hebben raad ik sowieso aan om een Big Tower(behuizing) te gebruiken.
Vooral om de koeling.
 
Heb iets met mijn shift toets, ati X850 en Nvidia Geforce 7800 :eek:
 
Geplaatst door wynand
Heb iets met mijn shift toets, ati X850 en Nvidia Geforce 7800 :eek:

Waarom een x850?? Een x1800xt is toch wel een waardiger concurrent voor de 7800 gtx...(lijkt me wel dat het in TS zijn budget ligt, want het is alleen de kast dat hij nodig heeft.)
 
Een paar updates:
- moederbord: volgend de winkelier is het moederbord dat ik voorstelde (Asus P5LD2 Deluxe) in belgie en nederland niet verkrijgbaar bij de invoerder. Dit zou een Amerikaanse versie of zo zijn. Dus moet ik nog eens zien naar de andere modellen.
- De grafische kaart wordt ofwel een 6600GT of een 6800GSX. Het prijsverschil is +- 120 euro. Een 7800 is een beetje te veel.
- Als voeding stelde de winkelier een 600W voor.
 
een 500 of een 550 is ook niet slecht hoor, ze proberen je altijd iets extra aan te smeren... ik ook hoor :)
 
nog een update:
Het moederbord wordt waarschijnlijk een Asus P5ND2-sli (al dan niet deluxe). Dus een met een chipset van NVidia ipv de Intel 945P shipset. Volgens de winkelier is er voor deze meer ondersteuning en is het een recenter model. Enig "nadeel" is dat deze maar 2 IDE poorten heeft en de andere 3. Maar zo erg is dat nu ook weer niet.
 
Mijn nieuw systeem (waarschijnlijk)

Na veel wikken en wegen en veel gelezen te hebben ben ik tot volgend systeem gekomen: (systeem zal gebruikt worden voor video-, fotobewerking, games af en toe en de normale zaken)

- Athlon 64 X2 4200+
- 1 GB ram
- moederbord Asus A8N-SLI "Deluxe"
- 250 GB maxtor 16MB cache = SATA150 (--> misschien wijzigen naar SATA300)
- grafisch: point of view NVidia 6800 GS
- Hauppage PVR150 tv-kaart
- DVD writer DL, DVDrom, floppy
- Voeding +500W (merk nog niet beslist)
- ruime case: exacte type ligt nog niet vast
- 2 casefans
- monitor BenQ 19'' DVI (12 ms)
- klavier + optische muis (niet draadloos)
- windows XP home
- samengesteld

Dit systeem is te verkrijgen voor bijna 2000 euro incl samenstelling en installaties. Dit is dan bij een lokale winkel waar ik al goede ervaringen heb. De service is er goed en vlot en er is een ruime keuze. Dit systeem kan ik ook voor ongeveer 150 euro minder krijgen bij verder gelegen winkels waar ik geen enkele ervaring mee heb en waar ik dus ook een heel eind moet voor rijden.

In dit systeem zal ik nog 2 identieke maxtors 80 GB uit mijn vorige pc inbouwen als raid0.

Wat vinden jullie van dit systeem en de prijs? Enig commentaar?
 
Wellicht de monitor. Het staat wel ontzettend mooi om een flatscreen te kopen. Het is daarentegen wel duurder en je hebt kans op dode pixels, ghosting en al die ongein bij het spelen van games. Er zijn betere flatscreens met betere responsetijd maar die zijn stukken duurder.
Een enorme 19" CRT is niet super maar je bent wel verzekerd van goed beeld tijdens het gamen tegen een comfortabele prijs. Waarom uitgeven als je kunt besparen...
 
systeem is besteld

De keuze is gemaakt.
Vandaag heb ik dus mijn nieuw systeem besteld.
Het is dus het volgende geworden:

- Athlon 64 X2 4200+
- 2 GB ram
- moederbord Asus A8N-SLI "Deluxe"
- 250 GB maxtor 16MB cache = SATA150
- grafisch: point of view NVidia 6800 GS
- Hauppage PVR150 tv-kaart
- DVD writer DL, DVDrom, floppy
- Voeding +500W (weet het merk niet meer maar het zou een deftig merk zijn)
- ruime case: heb een mooi en ruim type mogen kiezen, weet wel niet meer welk merk het is
- 2 casefans (8cm)
- monitor BenQ 19'' DVI (8 ms)
- klavier + optische muis (niet draadloos)
- windows XP home
- samengesteld

enig commentaar:
*Het enige verschil bij mijn vorige post is dat er nu 2GB ram in zit
*Het prijsverschil om naar een 4400+ te gaan was iets te groot
*Het scherm is een 8ms 19'' TFT. (Ik ben dus bij een 19'' TFT gebleven. Een CRT is wel goedkoper maar neemt toch wel wat meer plaats in. )
*Ik heb het ook bij een lokale winkel besteld. Ik betaal nu wel iets meer maar ik ben zeker van hun reputatie. Ik heb er nog geen slechte ervaring gehad. (Ze nemen bvb ruim de tijd om samen een systeem samen te stellen en niet zoals andere winkele die een standaard systeem nemen en daar wat aan veranderen)
*buiten die 1GB ram die ik er toch extra bijgenomen heb zit ik exact op mijn vooropgesteld budget.
 
Ik zou een paar kleine dingen veranderen.

Van die 2gig geheugen 1,5 gig maken, dus een balkje van 512mb eruit.
Ik ken nog geen 1 spel, applicatie of wat dan ook dat zoveel geheugen nodig heeft.
Het geld dat overblijft zou ik steken in een goede gamermuisaangezien je veel gamed.
Een goede gamermuis met 2000 dpi kost al snel 60 -70 euro.

Die video kaart de 6800 ben niet kappot van Nvidia die lopen de laatste tijd beetje achter Ati aan. Ati is beter in game prestaties EN in tegenstelling tot Geforce een stuk minder stroom slurpent. Misschien kun je dat ook met je voeding omlaag, want een 500 watt of meer is niet bepaald stil.

Ja en xp home :S pak dan de XP pro 64 bit.
Nu heb je er een toch AMD 64 bit erin zitten waarom gebruik je hem dan niet voor je operation system.??
 
Laatst bewerkt:
mukkel zei:
Ik zou een paar kleine dingen veranderen.

Van die 2gig geheugen 1,5 gig maken, dus een balkje van 512mb eruit.
Ik ken nog geen 1 spel, applicatie of wat dan ook dat zoveel geheugen nodig heeft.
Het geld dat overblijft zou ik steken in een goede gamermuisaangezien je veel gamed.
Een goede gamermuis met 2000 dpi kost al snel 60 -70 euro.

Die video kaart de 6800 ben niet kappot van Nvidia die lopen de laatste tijd beetje achter Ati aan. Ati is beter in game prestaties EN in tegenstelling tot Geforce een stuk minder stroom slurpent. Misschien kun je dat ook met je voeding omlaag, want een 500 watt of meer is niet bepaald stil.

Ja en xp home :S pak dan de XP pro 64 bit.
Nu heb je er een toch AMD 64 bit erin zitten waarom gebruik je hem dan niet voor je operation system.??

Eigenlijk nu te laat. Het systeem is besteld en zou normaal morgen klaar zijn.
* Ik game wel af en toe een beetje maar nu niet om te zeggen dat ik ganse dagen bezig ben. Met een goeie deftige muis ben ik al tevreden. Met de logitech die ik nu heb, heb ik trouwens ook nog nooit problemen of last gehad tijdens games en deze was ook niet al te prijzig.
* XP pro 64 bit? Is natuurlijk wel een duurdere licentie. En volgens bepaalde testen is er nog geen spectaculair verschil in prestatie tussen de normale en de 64 bit versie. (Zolang de programma's nog niet aangepast zijn)
* NVidia of ATI? iedereen heeft daar zo zijn mening over. Over het algemeen heb ik toch gelezen dat de nvidia iets beter presteerd in dezelfde prijsklasse als ati.
 
Mijn systeem is nu dus al een tijdje aan het werk.
Uitgezonderd een klein probleem in het begin werkt het uitstekend (en snel).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan