Nieuwe pc kopen, of huidige aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlueFox950

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2009
Mijn pc is nog niet zo heel erg oud, maar ik vind het een beetje jammer dat ik kwa spellen bijna niks van de nieuwe kan spelen. Mijn huidige systeem is dit:

Processor AMD Athlon(tm) 7450 Dual-Core Processor
Geheugen (RAM) 3,00 GB
Grafisch NVIDIA GeForce 8200

Ik kan voor 800euro bij informatique een gamerpc krijgen met het volgende systeem;

Processor:AMD Phenom II X4 955
Videokaart:NVIDIA GeForce GTX 460
Geheugen:4GB DDR3

Ik vind 800euro best duur, maargoed dan heb je ook wel wat. Maar wat is het verstandigste om te doen? een nieuwe pc kopen of mijn huidige aanpassen (en in dat geval.. wat voor videokaart, processor en geheugen kan ik dan het best kopen)

Ik heb nu windows vista dus windows 7 zou ook wel een hele vooruitgang zijn, maar ik twijfel nog een beetje.. met een nieuwe pc ben ik waarschijnlijk wel veel duurder uit of niet?

Topic verplaatst van hardware/overig naar Aankoop nieuw systeem/Upgraden.

Succes met je vraag.

Met je huidige hardware moet je in ieder geval de duurste componenten vervangen: processor, moederbord, werkgeheugen en grafische kaart. Dus heel veel zal het in prijs niet schelen met een geheel nieuwe pc.
Welke voeding zit er nu in je pc en wat zou de upgrade maximaal mogen kosten?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar je dat kan zien wat voor voeding je hebt, maar ik kwam via een ander topic hier op de site cpscomputers.nl , waar je voor 807 euro een computer kan krijgen (met zelf samenstellen) met een hele goede grafische kaart, processor en ram dan heb je dit;

Processor: AMD Phenom2 X6 1055T 125W 2.80GHz
Ram: 6144MB DDR3 Werkgeheugen Kingston
Grafische kaart: ATI Radeon 6950 1GB HIS

Ik vraag me alleen af of er ervaringen zijn met die winkel? ik kon er op internet maar 2 vinden ofzo (allebei positief) maar dat is wel een beetje weinig

Ik zit er even rond te kijken en waarschijnlijk heb je daar zelf het een en ander bij elkaar geklikt.
Maar ik wordt niet bijzonder vrolijk van die website. Ze zijn aan de goedkope kant, maar daar staat wel tegenover dat je beperkte keuzes krijgt die niet altijd goed zijn, als je überhaupt al weet wat je krijgt (bij bijvoorbeeld de voedingen).

Zo hebben ze redelijk wat Seagate en Hitachi harde schijven in de aanbieding, en die zijn niet bijzonder goed. De enige goede harde schijf (Samsung 2TB) is een trage variant die op 5400rpm draait in plaats van 7200.
Daarnaast vraag ik me ook nog af of je wel Windows bij je configuratie krijgt. Ook de behuizingen, ze zijn niet allemaal even goed en zonder merk en type kun je er dus ook niks over zeggen.
Bij een pc raad ik toch altijd iedereen aan om absoluut zeker te weten wat je koopt en wat de kwaliteit daarvan is, aangezien ze, zeker voor gamers, te duur zijn om zomaar even de fout mee in te gaan.

Ik heb zelf het een en ander bij elkaar geklikt bij een goede webwinkel:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[7517]=1&product[71255]=1&product[245679]=1

Kort opgesomd:
Intel Core i5 2500K met een goed Asrock moederbordje, lekker makkelijk overclocken door de vrije multiplier. Mocht je dit niet gaan doen kun je een tientje besparen door een normale I5 2500 versie te nemen.
Simpel Kingston werkgeheugen, goedkoop maar goed spul.
Grote, snelle en goede Samsung 1TB harde schijf, goede cpu koeler (scythe mugen 2) en een XFX HD6950 XXX videokaart (standaard overclock en betere koeling).

Daar krijg je nog Windows 7 64bit bij, en ze bouwen het ook nog in elkaar voor je. Voor zes tientjes meer een pc waarvan ik je met 100% zekerheid kan zeggen dat je er nog jaren plezier van kunt hebben.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reacties (ik reageer daarintegen niet al te snel.. sorry :p) je heb zo te zien een mooie pc zo samengesteld ja, en ik zie die azerty wel vaker aanbevole dus lijkt me een goed idee

Dat overclocken.. ik weet redelijk wat van pcs (vooral software dan) maar ik heb geen flauw idee wat dat is?

Oh en ram.. is 4gb ram genoeg? of is het beter om 6gb te nemen? ik weet niet of dat veel scheelt kwa prijs

Laatst bewerkt door een moderator:
de games van tegenwoordig verbruiken niet meer dan 4GB ram meer dan dat is weg gegooid geld
tenzij je 15 programmas tegelijk aan hebt staan

overclocken raad ik af als je er geen verstand van hebt het blijft gevaarlijk en je verliest je garantie

Overclocken is het sneller laten draaien van je processor dan waar ie eigenlijk voor gemaakt is. Mits je een processor hebt die dit volgens de fabrikant aankan (AMD Black Editions, Intel i5 / i7 K serie) is dit inderdaad iets waarbij je je garantie verliest.

Meer leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overklokken

Als je dit inderdaad niet gaat doen kun je overwegen om er een andere processor in te zetten die deze mogelijkheid niet heeft (alle Intel i3 / i5 / i7 op socket1155 zonder de K achter het type nummer). Bijvoorbeeld een i5 2500.
Dan kan ook de Scythe Mugen 2 eventueel nog eruit, als je neit gaat overclocken heb je deze niet nodig aangezien de meegeleverde Intel koeler krachtig genoeg is om een i5 2500 bij normaal gebruik goed op temperatuur te houden.

Laatst bewerkt:
Als je dit inderdaad niet gaat doen kun je overwegen om er een andere processor in te zetten die deze mogelijkheid niet heeft (alle Intel i3 / i5 / i7 op socket1155 zonder de K achter het type nummer). Bijvoorbeeld een i5 2500.
Dan kan ook de Scythe Mugen 2 eventueel nog eruit, als je neit gaat overclocken heb je deze niet nodig aangezien de meegeleverde Intel koeler krachtig genoeg is om een i5 2500 bij normaal gebruik goed op temperatuur te houden.

Oke dus dat scheelt weer 40euro, of is die scythe mugen 2 sowieso aan te raden? Als dat zou zorgen voor een langere levensduur ofzo dan kan ik net zo goed die 30euro meer eraan uitgeven

een lagere tempratuur is geen overbodige luxe
dus ja mugen 2 opzig geen slechte keuze

Oke dan heb ik nog 1 allerlaatste vraag, de computer zoals opgesteld door ronald, zit daar echt alles bij? moet er geen geluidskaart, netwerkkaart of zoiets nog bij?

daar zit alles bij geluidskaarten en netwerkkaarten worden de laatste 7 jaar al standaard op het moederbord mee gebakken

Oke mooi, jij in ieder geval bedankt voor je snelle antwoorden, ronald harstikke bedankt voor het samenstellen van de pc en ook voor jouw hulp

Ik ga hem binnenkort bestellen

*Edit* ik heb gezien dat je bij informatique ook je pc zelf kan samenstellen (alleen die radiotorhuls en voeding kan je dan niet selecteren) dit lijkt met dan hetzelfde resultaat?

informatique.jpg

Ik heb namelijk goede ervaringen met die zaak, en hij is ook lekker dichtbij dus kan ik hem zelf afhalen , als je nog rond wil kijken op de site ; http://www.informatique.nl/pcopmaat

Met informatique is ook niks mis hoor. Ik zie alleen dat ik inderdaad de diskdrive was vergeten.
En wat bedoel je met radiatorhuls? :p

En doe jezelf een plezier en neem een 64 bit Windows licentie.

Ventilatorhuls bedoel ik .. heb zelf niet echt een idee wat het is maar jij had em bij die selectie erbij gedaan; ''Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12 ''

Windows v7 had ik maar even wat ingevuld omdat de prijs hetzelfde is, na wat zoekwerk kwam ik inderdaad ook tot de conclusie dat 64bit beter is (toch bedankt dat je het even opmerkt)

Want oudere spellen zijn ook wel te spelen onder 64bit toch? (desnoods via compabiliteitsweergave)

Oh en die diskdrive was geen hint ofzo hoor haha, ik was gewoon ff alles aan het afgaan en dat was toevallig de laatste, maar dat is misschien wel handig ja. Voor de rest klopt alles?

Is er trouwens nog een bepaalde reden dat je die coolermaster behuizing heb gekozen?

Om even al je vragen op een logisch rijtje te beantwoorden:

1. De behuizing: ja, er is een reden. Goed merk en goedkoop. Maar voel je vrij om een andere kast te kiezen die jij super vind en in je budget past. Goede merken zijn o.a. Antec, Coolermaster, Xigmatek, Nexus, Thermaltake, BitFenix, Fractal Design, Silverstone, NZXT en Lian Li.
2. Die Nexus Real silent casefan heb ik er bij gedaan omdat de gekozen kast standaard maar 1 fan heeft en dit gewoon een goed, snel en stil ding is. Als je een andere kast kiest met meer fans, kan deze Nexus weg.
3. Zelfs Call of Duty 1 draait probleemloos op 64bit... Tegenwoordig komen ook geen spellen meer uit die het op 64 bit niet doen.

Wat ik me nog wel afvraag... Waarom kun je geen voeding selecteren bij informatique via die configurator? Doen zij dat voor je of hoe werkt dat?
In de normale webshop staat het er wel gewoon bij.. Weird.

Laatst bewerkt:
Ja ik weet het ook niet .. ik neem aan dat ze em er gewoon bij stoppen, mocht dat niet het geval zijn dan kan ik hem altijd nog daar halen

Die kast vind ik verder prima maar die nexus kan ik dus nergens selecteren, heb je nog een suggestie voor een kast met meer fans?

Nogmaals bedankt voor je reacties, ik snap dat ik een beetje veel vraag maar ik wil voor dit bedrag wel echt alles in orde hebbe :p

Laatst bewerkt:
Als je denkt dat jij veel vraagt moet je dit topic eens bekijken... http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/576409-Game-PC!
Dan weet je echt niet wat je meemaakt :P

Maar qua behuizingen kun je beter zelf kiezen uit de volgende:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/...UWGKUUeKuddZ-xQ-zZ03tlWWx8Rmjn1H-I-QvRhjO27QE

Ik heb even gefilterd op een paar merken waarbij je nauwelijks een verkeerde keuze kunt maken, een normaal midtower formaat en minimaal 2 meegeleverde fans en een audio/microfoon en usb poort in de behuizing.
Het is en blijft persoonlijke voorkeur natuurlijk... Je kunt sommige criteria zelf aanscherpen, bijvoorbeeld de prijs, kleur, materiaal etc.

En als je zegt dat Informatique bij jou in de buurt zit, zit Alternate (Barendrecht / Ridderkerk) misschien ook in de buurt, neem daar anders ook eens een kijkje. www.alternate.nl
Je weet nu toch welke componenten je moet hebben om het beste voor je geld te krijgen, ga er gewoon een uurtje voor zitten en klik dezelfde dingen aan bij Informatique, Azerty en Alternate.
Van mijn samenstelling bij Azerty weet je wat je ongeveer moet hebben (je kan op eigen inzicht nog de processorkoeler wegdoen, een andere kast kiezen ofzo), nu gewoon lekker prijsvergelijken. Bij 3 voornoemde winkels zit je sowieso goed, dus als de een wat goedkoper is dan de ander is het pure winst.

Laatst bewerkt:
Zo dat topic is inderdaad heel lang.. toch leuk dat ze het geduld hadden om hem steeds te blijven helpen

Bedankt voor de lijst, die coolermaster gladiator lijkt me prima. Ik haal even die processor-koeler weg want als het goed is heb ik die dus niet nodig (vanwege het niet overklokken.. en bij intel is het niet echt nodig had ik gehoord)

Dan kom ik op een mooi bedrag uit van 830euro

Dan ga ik die van de week maar gewoon bestellen bij informatique . Mijn pa had met zijn oude pc wel is iets eraan.. en die service was hij heel tevreden over, het is daarbij ook gewoon een echte winkel.. niet alleen een webwinkel dus een tientje hier of daar maakt mij dan ook niet uit.

Met die voeding ga ik er dan maar vanuit dat dat erbij zit, lijkt me vreemd als je dat niet levert bij een pc-syteem.. je kan niet zonder lijkt mij

Dus als je nog 'bezwaren' heb als in.. nee dit moet je niet doen ofzo, dan hoor ik het wel :p, harstikke bedankt voor al je hulp .. zonder jou had ik geen flauw idee welke onderdelen ik had moeten samenstellen

Die kast is inderdaad niets mis mee. Ook Azerty en Alternate zijn echte winkels, maar vertrouwen en ervaring is een groot goed, kies ik ook voor.
Voor de voeding moet je rekenen op ongeveer 60 euro, ik zou je wel aanraden om er zo'n 500 - 550 watt in te zetten. En inderdaad, zonder voeding gaat een pc het niet doen ;)

Laat je definitieve configuratie nog even een keer zien voor de zekerheid, dan kijk ik alles nog even na en kun je hem bestellen.
Geen dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan