superjude7
Gebruiker
- Lid geworden
- 9 feb 2003
Beste Helpers,
Mijn pc is nu bijna 7 jaar oud, en schreeuwt om vervanging of upgrade. Ik heb hier zelf helaas onvoldoende verstand van. Heb gekeken naar nieuwe pc's, en naar sites waar je onderdelen kunt kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Waar kan ik beknopte basis-info vinden over wat een moederbord is, een geluidskaart, videokaart e.d., en waar ik op moet letten bij aanschaf van nieuw spul?
Wat ik wil is een pc die snel is, waarop je met veel dingen tegelijk bezig kunt zijn, en met een groot vermogen om muziek en evt films op te slaan. Ik gebruik de pc met name voor muziek (downloaden, afluisteren, branden), om te zoeken op internet en voor mijn studie.
Wat raden jullie me aan qua aanschaf? Ik hoor goede verhalen over de Athlon 64, 3200/ 3800+ en word heel blij van 250GB. Of is zoon enorme schijf overdreven?
Wat ik nu heb is het volgende:
CPU Type Intel Pentium 4A, 2000 MHz (5 x 400)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Intel Brookdale i845D
Systeemgeheugen 256 MB (PC2100 DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (08/29/02)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)
Video kaart Matrox Graphics Millennium G400 AGP (16 MB)
3D-Versneller Matrox G400
Monitor Iiyama ProLite 38 TXA3811/3821HT
Geluidskaart Intel 82801BA(M) ICH2 - AC'97 Audio Controller [B-5]
Diskettestation
Harde schijf ST38410A (8 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/66)
Optische Station ATAPI CD-ROM 50X
Optische Station LITE-ON LTR-48125S (48x/12x/48x CD-RW)
Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis PS/2-compatibele muis
ADSL USB Modem LAN Adapter (212.238.241.172)
Modem HSP56 Micromodem
ADSL USB Modem LAN Adapter
Valt hier nog iets van te maken, of kan ik beter een hele nieuwe kast kopen? Als ik dat doe, kan ik daar dan mijn huidige monitor op aansluiten, of loop ik het risico dat die niet gaat werken? Idem voor toetsenbord en muis.
En welke geluidsboxen en printer zouden julie me aanraden? (ik wil graag goed geluid, maar ben niet dol op basklanken, en ben geen 'geluids-neuroot', qua printer zoek ik iets dat lang meegaat en goedkoop is in het gebruik: degelijk, stabiel en zuinig, liefst ook een beetje snel).
Pfff, wat een vragen! Ik geloof dat dit ze allemaal waren.
Ik wacht met spaning jullie antwoord af!
Groetjes,
Jude
Mijn pc is nu bijna 7 jaar oud, en schreeuwt om vervanging of upgrade. Ik heb hier zelf helaas onvoldoende verstand van. Heb gekeken naar nieuwe pc's, en naar sites waar je onderdelen kunt kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Waar kan ik beknopte basis-info vinden over wat een moederbord is, een geluidskaart, videokaart e.d., en waar ik op moet letten bij aanschaf van nieuw spul?
Wat ik wil is een pc die snel is, waarop je met veel dingen tegelijk bezig kunt zijn, en met een groot vermogen om muziek en evt films op te slaan. Ik gebruik de pc met name voor muziek (downloaden, afluisteren, branden), om te zoeken op internet en voor mijn studie.
Wat raden jullie me aan qua aanschaf? Ik hoor goede verhalen over de Athlon 64, 3200/ 3800+ en word heel blij van 250GB. Of is zoon enorme schijf overdreven?
Wat ik nu heb is het volgende:
CPU Type Intel Pentium 4A, 2000 MHz (5 x 400)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Intel Brookdale i845D
Systeemgeheugen 256 MB (PC2100 DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (08/29/02)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)
Video kaart Matrox Graphics Millennium G400 AGP (16 MB)
3D-Versneller Matrox G400
Monitor Iiyama ProLite 38 TXA3811/3821HT
Geluidskaart Intel 82801BA(M) ICH2 - AC'97 Audio Controller [B-5]
Diskettestation
Harde schijf ST38410A (8 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/66)
Optische Station ATAPI CD-ROM 50X
Optische Station LITE-ON LTR-48125S (48x/12x/48x CD-RW)
Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis PS/2-compatibele muis
ADSL USB Modem LAN Adapter (212.238.241.172)
Modem HSP56 Micromodem
ADSL USB Modem LAN Adapter
Valt hier nog iets van te maken, of kan ik beter een hele nieuwe kast kopen? Als ik dat doe, kan ik daar dan mijn huidige monitor op aansluiten, of loop ik het risico dat die niet gaat werken? Idem voor toetsenbord en muis.
En welke geluidsboxen en printer zouden julie me aanraden? (ik wil graag goed geluid, maar ben niet dol op basklanken, en ben geen 'geluids-neuroot', qua printer zoek ik iets dat lang meegaat en goedkoop is in het gebruik: degelijk, stabiel en zuinig, liefst ook een beetje snel).
Pfff, wat een vragen! Ik geloof dat dit ze allemaal waren.
Ik wacht met spaning jullie antwoord af!
Groetjes,
Jude