Nieuwe PC voor videobewerking budget <€600

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arjen80

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2013
Ik wil graag een nieuwe PC om met name videobewerking mee te gaan doen. Ik heb recent een nieuwe digitale camera gekocht en wil de beelden gaan bewerken. Ik had een minder moderne camera en die beelden heb ik altijd bewerkt met Magix uit 2007. Welk programma ik nu ga gebruiken weet ik nog niet dus als er een goede suggestie is dan hoor ik dat ook graag.

Voor de PC wil ik dus met name insteken op videobewerking, aangevuld met incidenteel fotobewerking. Verder moet hij op mijn draadloze internet kunnen. Overige toepassingen zijn met name tekstverwerking met Office en zoekslagen op internet. Het zal dus geen spelletjescomputer worden. Qua geluid ben ik niet zo kritisch, de computer staat op zolder. Verder denk ik dat het verstandig is dat de computer in elkaar gezet wordt, en dat er een besturingssysteem op komt. Welke, hoor ik graag wat slim is.
Ik wil een grote harde schijf van 1TB en een DVD brander. Verder weet ik niet goed waar ik op moet letten. Moet ik een externe videokaart, of is een onboard videokaart genoeg? En welke kaart is dan juist voor spelletjes en welke is goed voor videobewerking? En moet ik dan 4 of 6 of 8 GB RAM??

Als budget wil ik proberen het zo goedkoop mogelijk te maken en wil ik niet over de €600 heen.

Ik hoor graag goede suggesties.
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik Magix Video Pro X5 (Engels of Duits, er is geen Nederlandse versie) op een pc die al 8 jaar oud is.
Dus uit Xp periode en daar draait nu win 7 64 op. AMD processor.
Geen speciale videokaart, wel digitale uitgang.
8Gb geheugen en 2Tb hardeschijf, verdeeld in 3 partities: OS (100Gb), data(50Gb) en Video (de rest).

Loopt als een trein.
Van een nieuwere computer verwacht ik bij het encoderen wat meer snelheid. Voor mij is dit niet echt belangrijk. Ik kan ook nog andere dingen doen tijdens dat encoderen op de pc.
Internet of tekstverwerking. Geen probleem.

Mijn advies:
Als je niet het goedkoopste van het goedkoopste neemt zit je goed.
Met een AMD processor ben je goedkoper uit. Ik heb er nooit probelmen mee gehad in tegenstelling tot die ene keer Intel.
Intel is zuiniger maar het moederbord en de rest gebruikt ook stroom. Verder kun je van het prijsverschil je computer lang aan laten staan......

Hardeschijf, daar is misschien de meeste winst te halen door een 7200rpm te nemen ipv 5400rpm
Geheugen 8Gb
Neem een grote monitor 20-24" dan is niet alles zo klein op het scherm. Ook hier weer neem niet de goedkoopste.
Ik heb deze http://www.beslist.nl/computers/d0000857731/Philips_V-line_236V4LAB_%28_236V4LAB_%29_LED-monitor.html. Ook het geluid van de monitor bevalt me en ik heb geen losse speakers rond staan.

Succes met je aanschaf.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit wel aan je eisen voldoet.

- 3.8GHz 4-core CPU
- 8GB RAM
- 2TB opslag
- USB 3.0
- 300Mbps draadloos netwerkkaart
- Windows 8.1

- 628,-

De processor is eigenlijk geen CPU maar een APU. Dat houdt in dat er een speciale video eenheid in zit. Zo heb je een snelle CPU, en een betere GPU voor je geld.
Omdat video/fotobewerking aardig wat RAM gebruikt is 8GB een goede keuze.
2TB aan opslag is ook wel handig omdat videoprojecten aardig wat GB's kunnen gebruiken, en je eigenlijk nooit tekort zult komen.
Als je camera beschikt over USB 3.0, zul je je bestanden snel kunnen overzetten omdat er zowel aan het moederbord als in de behuizing USB 3.0 poorten zitten.
Windows 8.1 is een update van Windows 8, waarin er functies van W7 terugkeren. En omdat W8 een geoptimaliseerde versie van W7 is, was dit niet geen moeilijke keuze.

De computer wordt voor je in elkaar gezet, je moet alleen nog Windows installeren. Maar dat is gewoon een paar keer doorklikken, en 35 euro besparen.

Laatst bewerkt:
Heb de samenstelling van Diderik0529 iets aangepast, zodat je een:

- betere videokaart hebt. (HD 8570D)
- Veel kleinere kast hebt.
- Zuinigere voeding. (Gold certificated)
- Kleinere HD (1TB is ruim voldoende) > Kunnen meer dan 100.000 foto's op. Vanuit gaande dat je scherpe foto's hebt van 10MB per stuk. Meestal zijn ze maar 1-2 MB.
- De Hardeschrijf is veel sneller, zodat je pc sneller reageert en Codeert.
- DVD brander met iets hogere lees en schrijf snelheid.
- http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B558945%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B649374%5D=1&product%5B257447%5D=1&product%5B405099%5D=1&product%5B259587%5D=1&product%5B550001%5D=1&product%5B626801%5D=1&product%5B629110%5D=1 - 588,91-

Laatst bewerkt:
De processor is eigenlijk geen CPU maar een APU. Dat houdt in dat er een speciale video eenheid in zit. Zo heb je een snelle CPU, en een betere GPU voor je geld.
Omdat video/fotobewerking aardig wat RAM gebruikt is 8GB een goede keuze.
.

Beste HElpmij-ers,

Als ik dit zo lees heb ik dus geen aparte videokaart nodig. Zou dit de prestaties nog wel verbeteren of is dit echt niet nodig. Als het namelijk een budget dingetje is dan zou ik dat wel graag weten.
En hoe zit dit precies in elkaar want in de reactie van Sander zie ik wel dat in zijn winkelmandje een betere videokaart zit. Maar ik kom geen videokaart tegen in zijn winkelmandje. Zit die videokaart dan op het moederbord en is dat dan hetzelfde als intell heeft??

Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.

Productinformatietop
Productinformatie van de fabrikant
De F2A85-M van Asus ondersteunt één AMD Socket FM2 processor samen met maximaal 64 GB aan geheugen. Verder is er een onboard AMD® HD 7000 grafische kaart aanwezig, zijn er twee PCIe x16 2.0 sloten (met CrossFireX en AMD Dual Graphics technology ondersteuning) aanwezig en kunnen er SATA apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.

Dus er is een videokaart op het moederbord aanwezig.
Blijkt er nu later dat je er niet tevreden over bent, zet je er een andere videokaart in.
Ik blijf van mening dat de huidige videokaarten voor videobewerking geschikt zijn. Of het beter kan is een andere vraag evenals het prijskaartje wat er aan verbonden is.

Thanks, elke keer wordt er meer duidelijk.
Alleen kreeg ik net van iemand te horen dat een APU niet zo handig is. Tijdens videobewerken wordt het CPU zwaarder belast dan het GPU, maar een APU heeft een standaard afstelling. Daardoor kost je GPU je uiteindelijk 50% van je vermogen dat je eigenlijk niet nodig hebt. Als ik er een kleine videokaart van ongeveer €30 in zet dan kan ik de volledige processor inzetten voor het videobewerken en dat zou heel veel schelen.
Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zetten?
Ik wil namelijk nu een systeem waar ik gewoon de komende jaren met gemak en plezier mee kan bewerken zonder dat ik weer dingen moet aanpassen.
Kortom grotendeels ben ik er over uit, ik zit alleen heel erg met het processor gedeelte en de videokaart. Moet ik nou inzetten op maximale processorkracht en minder op het grafische (dus een heel goedkoop viceokaartje) of is juist de combinatie van de APU zo goed??

Ik hoor weer graag reacties.

Groeten Arjen

Die 30€ kun je achteraf nog spenderen als je denkt dat het te langzaam gaat.
Encoderen kost gewoon tijd.

Maar als ik een computer koop met een APU waarvan een deel van deze APU in gebruik is als GPU en ik duw daar later een videokaart in. Wordt mijn hele APU dan aangesproken als CPU en vervalt dan gewoon het grafische deel binnen deze APU?? Of blijft dan een deel van de APU in gebruik als GPU waardoor is dus verlies over hou?

Nee, als je weinig grafische kracht nodig hebt, word je APU gebruikt en staat je videokaart op standby. Zodat je Systeem minder energie slurpt.
En als je meer kracht nodig heb, dan gebruik je je Apu inderdaad niet. Maar je kan een APU altijd in Crosfire zetten, zodat je ze wel beide gebruikt, bij zware taken.

http://www.youtube.com/watch?v=_2VrYX1YRgY

Gaat er enkel om dat je die generatie apu hebt, wat de A8-6500 ook is. Dus je kan het in crossfire zetten met een 7750 kaart. > Kunnen ook andere kaarten gebruikt worden, http://www.cpu-world.com/info/AMD/Recommended_graphics_cards_for_AMD_dual-graphics.html
http://tweakers.net/categorie/49/videokaarten/producten/#filter:q1YqKMpMTvXNzFOyMtBRKi5ITXbLzClJLSpWsqpWMjICkWWJOUpW0UpmBqbGSrG1tbUA > Begint bij 85 euro.

Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit.
Zelf denk ik dan dat de ssd puur luxe is. Inderdaad sneller opstarten, maar werkt hij ook zoveel sneller?
Een amd processor is meestal goedkoper. Hoort ook een ander moederbord bij.

Als je echt zuinig wilt zijn, neem geen voeding. Dat spaart......:P
Veel plezier van je aanschaf.

Bottom line is dat je eigenlijk geen hoogwaardig kwalitatief produkt neer kan zetten om video te bewerken met een budget van 600 euro. Je moetn dan duidelijk keuzes maken en genoegen nemen met een suboptimaal systeem.
Voor 800 tot 900 euro kom je meer in de buurt. Mits je geen intensieve gebruiker bent.
Iedereen bedankt voor de reacties en ik ga binnenkort over tot de aanschaf van een systeem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan