nieuwe pc: welke videokaart zal ik nemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marsmannetje

Meubilair
Lid geworden
31 dec 2000
Ik ga een nieuwe pc kopen, nu zit ik me af te vragen wel videokaart ik zal nemen.

1. radeon 9600xt (al in bezit)
2. radeon 9800pro
3. radeon 9800 all in wonder
4. radeon x800pro

1. is dus gratis
2. prijs EUR 199
3. prijs EUR 415
4. prijs EUR 449

1. is verouderd.
2. is weer een stuk beter, maar is het wel een zo grote verbetering tov de 9600xt?
3. heeft voordelen, maar welke? (misschien een soort videokaart en tvkaart in 1 ofzo?)
4. schijnt de beste kaart te zijn, maar wel 250 euro duurder, dan de pro. (ruim t dubbele zelfs) Is dat het echt waard, is die ook 2x zo goed?

Hey Marsmannetje,

Kun je vertellen wat er verder nog in jouw (nieuwe) systeem zit? En of je een super die hard gamer bent :)

Ik ben een wel een gamer, niet extreem. (maar speel graag schietspellen, dus een goede pc is wel noodzakelijk)

De rest van het systeem:
amd 64 3400 (of 3200)
1024 mb intern
MSI K8N Neo Platinum
200 gb harde schijf
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS

Zo dat is best een indrukwekkend systeempje! Mag ik bij jou komen spelen? :p :D

Ff serieus;
Met dit systeem is absoluut de x800 de beste kaart. De x800 vereist namelijk ook een goede processor wil je hem volledig benutten. (ok je hebt ook nog de 6800 van Nvidia, maar die staat niet in jouw verhaal en laat ik dan ook even buiten beschouwing). Maar de vraag is aan jou: Wat wil jij er voor uitgeven. Die X800 is natuurlijk wel een erg dure kaart op dit moment en gezien zijn leeftijd zal hij over enige tijd in prijs gaan dalen.

Wat nog steeds een prima kaart is is de 9800pro, en nu een stukkie goedkoper vanwege zijn nieuwe broertje x800. Die all in wonder is inderdaad tv-tuner toevoeging. Het verschil met de 9600XT? Kijk eens

hier voor een goed overzicht van alle ati kaartjes (zonder x800)

Conclusie: Als geld geen rolex speelt en je wil het beste van het beste: X800. Is geld wel een belangrijke factor, dan heb je mijns inziens aan de 9800pro echt een prima kaartje. Die tv optie zou ik er persoonlijk af laten, een tvkaartje is er in ieder geval voor minder te krijgen dan die €215,- die je daarvoor extra moet betalen. Jouw systeem is goed genoeg voor een x800, maar over een jaartje of 2 is dat ook nog steeds een prima kaart, maar dan wel een stuk goedkoper.

Wat ik niet weet; het pci -express verhaal: Stel dat er over 2 jaar helemaal geen AGP videokaarten gemaakt worden... dan wordt dat goedkoper worden van de x800 een ander verhaal. Als ie dan alleen nog voor pci express gemaakt wordt, is upgraden niet mogelijk, of dat moet wel op jouw moederbord zitten?

Tja, als je het geld hebt en je wil een aardig spelletje spelen (Half life 2, Doom 3, enz.) Dat zou ik toch voor de X800 PRO gaan. Is echt een top kaart!:love: (ik ben er ook voor aan het sparen) Je kan natuurlijk ook een half jaartje wachten, dan zijn er weer nieuwe, maar zijn de kaarten van de huidige nieuwe generatie weer stukken goedkoper! (Maarja, zo kan je wel aan de gang blijven...)

Bij www.pcmegastore.nl verkopen ze en Sapphire X800 Pro voor 406,5 euro.

Succes in ieder geval!

Wat ik niet weet; het pci -express verhaal: Stel dat er over 2 jaar helemaal geen AGP videokaarten gemaakt worden... dan wordt dat goedkoper worden van de x800 een ander verhaal. Als ie dan alleen nog voor pci express gemaakt wordt, is upgraden niet mogelijk, of dat moet wel op jouw moederbord zitten?
Dat maakt een pc kopen op dit moment ook zo lastig.

Pentium heeft geen 64bit-processor en scoort een stuk slechter qua prestaties. De moederborden voor een pentium ondersteunen alleen weer wel pci-e.

Amd-moederborden ondersteunen dit nog niet.
Amd gaat weer over op andere sockets, die alleen nog heel erg duur is.

Normaal gesproken was ik ook van plan om een halfjaar te wachten, maar op dit moment werkt mijn 9600xt-kaart niet meer in mijn oude pc. (ik vermoed een agp-slot die niet goed meer werkt)
Daar zit nu noodgedwongen een 32-mb kaart in.
Je begrijpt dat dit echt een noodoplossing is. Ik kan alleen nog maar strategiespellen spelen, en zelfs die zijn traag geworden...

Ik blijf dus twijfelen....

Overigens wel een goed advies in elk geval: als ik t top-systeem koop, dan neem ik de x800 kaart.
Ik kan nu wel de 9800pro kopen en over een halfjaar de x800, maar dan ben ik net zoveel kwijt (moet toch eerst de pro kopen en daarna de x800..)

Tsja inderdaad een moelijke keuze. Volgens mij komt voor AMD ergens in het 4e kwartaal Nforce3 uit. Deze ondersteunen wel PCI express. Maarja, of je het nog zo lang kan uithouden....

Nforce 3 is al uit. Ik denk dat je Nforce 4 bedoelt.

PCI-E kaarten zijn nu zeer slecht verkrijgbaar. Tegen de tijd dat die volop verkrijgbaar zijn komt er denk ik ook wel een PCI-E slot op de AMD mobo's.

Moeilijke keus, maar ik zou nog een paar maandjes wachten (tot Half Life 2 uitkomt... Ken je die ook lekker vlot spelen)

Geplaatst door T._de_vries

PCI-E kaarten zijn nu zeer slecht verkrijgbaar. Tegen de tijd dat die volop verkrijgbaar zijn komt er denk ik ook wel een PCI-E slot op de AMD mobo's.

Moeilijke keus, maar ik zou nog een paar maandjes wachten (tot Half Life 2 uitkomt... Ken je die ook lekker vlot spelen)

Oeps inderdaad Nforce 4: Wie zet die knopjes dan ook zo dicht naast elkaar! :o

Even een linkje naar het Nforce 4 nieuws om het goed te maken.

Geplaatst door T._de_vries

ja, maar met een pc met een 32mb videokaart spellen spelen gaat niet.
(althans... geen vrij nieuwe spellen en al zeker geen doom3)

Of ik moet een manier vinden om mijn oude pc weer met mijn videokaart te laten werken. Ik heb alleen geen zin om een tijd zonder pc te zitten, en een paar honderd euro te betalen aan reparatiekosten.

Tja dan is er geen/weinig keus... Dan zou ik toch gaan voor de X800 PRO. Wellicht dat er over een tijdje geen AGP kaarten meer te krijgen zijn, maarja... Moeilijk dit... :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan