Nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
De nieuwste generaties hebben geïntegreerde videokaarten in de chip zelf. Ze zitten noch op een externe kaart noch op het moederbord, ze zitten echt in de chip zelf.

Overigens is op beide nog wel verder af te dingen. Kleinere voeding, goedkopere kast, etc. maar in principe kan zowel de a10 als de i3 wat je wil
 
Wat kan ik dan beter doen een A10 of I3, ik weet er niet heel veel van.
Maar kan ik zonder losse videokaart wel een lichte game spelen zoals mee geinstalleerde solitaire, of kan hij dit dan niet aan?
 
Dat gaat prima lukken. even kort door de bocht:

Puur voor berekeningen (CPU) is de i3 zo'n 10% sneller dan de A10
Qua video is de A10 zo'n 70% sneller dan de I3

De i3 zit qua grafisch vermogen op een losse videokaart van 20 euro. De a10 heeft de performance van een losse videokaart van ongeveer 40-50 euro.

Als je niet wil upgraden later is de A10 waarschijnlijk de betere keus. Als je verwacht in de toekomst de chip nog eens te vervangen is het intel platform wat aantrekkelijker. De intel is ook wat zuiniger dan de AMD. De energie efficiency is echter ook afhankelijk van de gekozen voeding (de huidige 430 voedingen zijn te groot als je niet gaat upgraden of overclocken).
 
Ik was niet van plan hem te overclocken, het is namelijk voor mijn ouders en die willen een betrouwbare PC.
Misschien wel eens een upgrade zoals een videokaart mocht er toch meer mee gedaan worden.

Wat voor advies geef je me nu? Is de huidige samenstelling de beste?
 
Met de IGP van de i3 kan je zeker solitaire spelen hoor :), als dat al niet kan :p...
 
Die cardreader is een 3,5 inch en je externe sloten 5,25 inch... Gaat dus niet passen wampier :p
 
@geheim49
Natuurlijk kan hij ook altijd zijn kast openbreken en hem op een plaats voor de HDD steken ;D.
Neem deze.
 
Laatst bewerkt:
Er kan natuurlijk gewoon een bezel omheen om het te converteren naar 5.25

De lian li heeft zo'n bezel maar is niet geheel geschikt want de lian versie doet alleen compact flash en geen sd mmc en andere normale formaten. het lijkt me onwaarschijnlijk dat zijn ouders alleen compact flash willen
 
Die raidsonic is ook een prima oplossing. Let wel op dat je mogelijk geen twee usb3 headers op je moederbord hebt. Dat zou betekenen dat je mogelijk 1 pport niet aan kan sluiten, maar dat zou de werking van het bordje niet moeten verstoren.
 
De kast wordt niet zo heet en er is ook maar 1 warmtebron. Voor de rest is het een beetje afhankelijk van waar de kast staat e.d.

Een aantal items op de lijst heb ik zelf nooit mee gewerkt, maar volgens mij moet het werken.

Denk wel aan eventueel extra koelpasta en verloopstukjes voor de videoaansluiting. er zit alleen VGA/DVI op. mocht een eventuele huidige monitor al zo zijn aangesloten kan dat gewoon overgenomen worden.
 
Bedankt voor de info,

Ik heb nog nooit een computer geassembleerd.
Koelpasta lijkt me wel handig dus dat haal ik er nog bij.
Monitor is nu ook dvi dus dat komt ook goed.

Heb ik verloopstukjes nodig, ik heb iniedergeval nog niets.
Moet ik verder nog ergens aan denken?
Speciale schoevendraaiers ofzo?
 
Als je het in 1 keer goed doet heb je geen extra pasta nodig... :) Ik heb zelf ondertussen wel 10 verschillende tubes. Als je al DVI gebruikt past dat direct op deze computer. Schroevendraaier is standaard kruiskop/philips (pb192, of size 1 uit mijn hoofd). Die werkt op alle schroeven.

Soms wordt er maar 1 sata kabeltje bijgeleverd, ik kan dat echter niet vinden bij de fabrikant. meestal komt het wel goed.
 
Dan denk ik dat ik er voor de zekerheid toch maar koelpasta bij doe, ik ken mezelf ;)
Maar heb ik geen verloopstukjes nodig?
Dat mijn moederbord straks wel goed past in mijn kast enzo..
 
Alle moederborden en kasten hebben een standaard. Je hebt een "micro-atx" kast en een "micro-atx" moederbord. afgezien van misschien het zelf aanbrengen van meegeleverde spacers in de kast is er geen ander assemblage werk. In de meeste micro-atx kasten zijn de spacers al voorgeïnstalleerd.

1) Open de kast, controleer of de spacers aanwezig zijn.
2) installeer het IO-shield van je moederbord (in de doos van het moederbord)
3) plaats eventueel extra bevestigingen die bij je koeler geleverd worden (ik neem aan dat het onnodig is in dit geval)
4) plaats de CPU en koeler op het moederbord, sluit koeler aan op het moederbord
5) plaats het moederbord zodat de spacers en gaten samenvallen
6) draai 6 schroeven aan

7) plaats voeding en sluit beide powerconnectors aan
8) plaats de rest van de apparatuur

LET OP: kijk voordat je verder gaat met stap 3 of alles in deze volgorde past. Soms maakt de koeler het onmogelijk de voeding te plaatsen of eventueel de DVD speler. In dat geval moet je mogelijk eerst die onderdelen installeren. leg eventueel het moederbord al eventjes los in de kast in de juiste oriëntatie.

Sommige mensen vinden het ook fijner om eerst het moederbord vast te schroeven en dan pas CPU en koeler te plaatsen. Persoonlijk probeer ik dat bij deze kleine kasten te vermijden. Ook in deze beschrijving ben ik vast wel wat vergeten, maar ik heb letterlijk tientallen computers gebouwd en tegenwoordig is het een stuk makkelijker dan 15-20 jaar geleden. Er kan minder kapot, de onderdelen liggen verder uit elkaar en de componenten zijn kleiner.
 
Hartstikke bedankt voor de duidelijke informatie Wampier! +1!
Ik ga hem bestellen, en dan laat ik het even weten.

Ik denk dat ik hem dinsdag binnen heb, dus dan horen jullie nog even van me; ook als ik er niet uit kom natuurlijk ;P.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan