Nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

doorpletten

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Een tijd geleden had ik al eens een topic gestart alleen was helaas mijn financiele plaatje veranderd waardoor helaas een nieuwe pc niet door ging.

Nu heb ik het weer op orde en kan ik een nieuwe pc kopen
In de loop der tijd zijn er weer wat nieuwe processoren uitgekomen en wil graag nog eens hier een balletje opgooien.

Ik gebruik mijn pc voor internet, mail en vooral veel downloaden van films en software, dus veel rarren en parren.
foto's of videobewerking doe ik echt nooit en games al helemaal niet want daar heb ik mijn xbox en playstation voor.

Ik zoek dus een pc die vooral snel is met het rarren en parren,
met mijn huidige systeem en quad core 2,4 ghz met 4 gb geheugen gebeurt vaak dat als ik aan het parren of rarren ben het hele zooitje vast zit zelf mijn I.E. heeft het dan moeilijk.

verder stream ik films naar beneden naar mijn televisie en wil ook behoorlijk wat opslag hebben en heb ik 5 externe hd deze wil ik eigenlijk in de pc hebben (dus hd uit de case halen en in de pc zetten)

Ik weet dat veel mensen nu over een SSD schijf gaan hebben maar ik heb mijn pc eigenlijk altijd aanstaan en vraag me af of ik wat aan een ssd heb, met het rarren/parren omdat ik de film of software toch niet op deze ssd laat staan en weer naar een gewone HD moet zetten. dus wat is dan mijn winst met een SSD

Gevoelsmatig heb ik liever een Intel dan een AMD processor en zat ik te denken aan een I7 maar vanuit het vorige topic begreep ik dat een I5 bijna net zo snel was maar goedkoper,
verder wil ik graag USB 3.0 erop hebben.

wil tussen de 500 en 600 euro uitgeven,
DVD writer en toetsen bord enzo heb ik zelf.

ik heb zelf deze gezien maar weet niet of dit wat is en of ik er misschien beter zelf 1 in elkaar kan zetten.
http://www.compustunt.nl/Webwinkel-...aswell-12GB-1000GB-HDMI-USB3-+desktopset.html

of toch een I7?

je topic is vermoeiend om steeds alles te lezen:) (suggestie: zet alles wat je doet in een kolom, zet alles wat je zeker erin wil in een kolom, en maak het zo wat korter en leuker om te lezen...;)) dus je wilt internetten? een i7 is voor dat werk overkill, voor downloaden van films neem ik een i3 of i5 , 2.5 ghz, ik zit hier met 2.31 gigahz en een pentium, nu het gegeugen, eeh, 4-6 gig ram is zeker genoeg denk ik? een 1TB hd schijf voor je films en data, een SSD voor de wndows en belangrijkstte dingen? voldoet een 200 gig ssd? denk het wel! groetjes, PcE

Ik zou wel een SSD nemen, lekker snel windows/programma's openen. Bij het rarren (wat is parren?) gebruik je de SSD ook niet zolang je het bestan op je harde schijf hebt staan hè.

Ik zou zelf voor een fx-6300 gaan, het is sowieso een erg goede processor voor de prijs maar zeker als je wat benchmarks gaat bekijken:

http://us.hardware.info/reviews/446...land-tested-benchmarks-igpu-winrar-420-512-mb

12GB ram is denk een beetje overkill, aan 8GB moet je ruim voldoende hebben.

Heb even de pc onderdelen bij azerty neergezet:

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...225954]=1&product[452330]=1&product[629110]=1

Scheelt niet veel, want je moet ook nog de pc inelkaar zetten. Stel je doet dat zelf even zou ik voor zelfbouw gaan. Zeker omdat je dan ook nog eens beter de pc aan je wensen kunt aanpassen en het gewoon leuker is.

Hoi Leugenaar bedankt voor het meedenken,

ik heb even zitten googlen en kwam dit dus tegen
http://www.cpu-world.com/Compare/364/AMD_FX-Series_FX-6300_vs_Intel_Core_i5_i5-4670.html

ik heb ooit een amd gehad en dat vond ik echt een baggerbak (is al wel heel lang geleden) maar gevoelsmatig zeg ik toch I5.
overclocken ofzo is ook mijn bedoeling niet.

Ik wil gewoon weer een pc waar ik de eerst 5 tot 7 jaar weer mee vooruit kan.

gamen ga ik nooit doen op de pc en qua opslag wil ik graag 2tb erin, maar dit is niet noodzakelijk als dit te duur zou worden, Ik heb hier 5 extreme hd's staan deze wil ik in de kast gaan doen en kan ik ook gebruiken.(ben gek op HD Ruimte)

over een SSD twijfel ik gewoon heel erg, zoals ik al zei heb ik echt altijd mijn pc aan staan en zit ik veel te surfen op internet en daar heb ik dan geen ssd voor nodig,of gewoon een kleinere van 64gb alleen om windows op te zetten.

Als de pc niet bedoeld is voor gamen of voor zwaar werk maar vooral voor lekker rarren en parren.
Kan je beter voor een FX-6300 of FX-8320 gaan, vanwege de 6-8-cores. Kan je er zoveel op los gaan als je wilt en veel beter mee multitasken.

Ook raad ik je zeker de 12-16GB aan. Omdat je dan lekker veel dingen open kan laten staan. (Heb het zelf ook en vind het ideaal, regelmatig heb ik 30 tabbladen in me browser open staan met skype, zune ect op de achtergrond)
Veel processen laten draaien. Zonder dat je IE vast loop. Je zou nu dan over 200+ processen constant kunnen draaien zonder dat de pc vastloopt. Als je gaat photoshoppen ect, raad ik je de Intel core aan.

Laatst bewerkt:
Voor streams en rarren heb je echt meer aan meer cores, en zeker omdat in de toekomst software beter gebruik gaat maken van meerdere cores vind ik AMD echt een betere keuze. Ik snap dat je met een slechte ervaring van 1 processor liever Intel wilt maar aan de andere kant zegt 1 oude processor niks over AMD processors nu hè. Zeker als je naar de toekomst kijkt zal je beter af zijn met een 8 core.

Kijk bijvoorbeeld hier eens naar 7-zip tijden

http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=837

En een SSD is niet noodzakelijk inderdaad, maar je gaat het zeker waarderen als je veel aan het internetten bent. Alles werkt sneller, omdat de harde schijf echt een bottleneck is geworden.

Hoi,

Het zwakke punt bij rarren en parren is de opslag. Dit gaat sneller naarmate er meer data heen en weer geschoven kan worden. Maar... deze zware belasting op de harddisk kan andere programma's vertragen omdat die ook van de harddisk gebrukk maken. Bij het parren van bestanden komt ook wat rekenkracht om de hoek kijken maar die is ondergeschikt aan de snelheid van de harddisk.

Je vraag: voor wat je wilt -denk ik- heb je nodig:

Processor: Intel i5 3e/4e generatie (snel genoeg)
Geheugen: het liefst 8GB
Harddisk: wel belangrijk (SSD en een 2e schijf 7200rpm)
Grafische kaart: bij jou minder belangrijk, bijvoorbeeld Radeon ... (liever geen Intel HD Graphics)
Windows 64bits en WinRar 64bits.

Heb je al eens bij het downloaden aan een NAS als opslag gedacht?

Suc6. Roon.

Laatst bewerkt:
Hoi Bron bedankt voor je reaktie,

Jij hebt het toch weer over een I5 boven een amd?

Een nas heb ik idd nog nooit over gedacht. Maar volgens mij zijn deze aardig duur. Ik wil eigenlijk gewoon de HD's uit de extrene case halen en in de pc doen.
in de meeste kasten kan ik er een stuk of 4 a 5 kwijt.

dit moet toch kunnen of moet ik dan een zwaardere voeding hebben?

Intel is ook een goede keuze, alleen heb je bij het rarren toch echt meer aan 8 cores. Ook zullen programma's denk ik steeds meer meerdere cores gaan ondersteunen, wat nu nog niet altijd het geval is. Ik vind het zelf een moeilijke keuze, je leest zoveel meningen.. De AMD is wat meer futureproof, is wat goedkoper maar heeft een nadeel in programma's die sterk op 1/2/4 cores leunen (niet geoptimaliseerd voor 8 cores) en heeft een hoger verbruik. Ik denk dat het allebei goede processors zijn.. vind het moeilijk om stellig te zeggen die of die is beter.

Hoi,

Het voordeel van een NASJE begrijp ik ook niet echt hoor. Ja het is vele malen zuiniger.
Je kan dan je NASJE aanroepen op je tv/blueray speler en regelrecht een "Gedownloade" film af spelen. (Zonder dat je je pc moet aan laten staan, om bij je bestanden te komen of allemaal kabels moet verplaatsen)
Kan wel een uitkomst bieden. Maar alles moet via het netwerk werken dan en een goede router kan dan ook geen kwaad.

Tegenwoordig heb je al TV's waarop je kan internetten ect.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je 2de samenstelling van Intel,

ik zie hier toch wat verschillen met de eerste intel samenstelling die je maakte.

voornamelijk in voiding, kast, geheugen en moederbord, net allemaal iets duurder, (op het geheugen na dan)

kan je me uitleggen waarom?

en ik had zelf deze kant en klare opgedoken.
dit is toch niet zoveel anders als de eerste samenstelling wel 40 euro duurder maar wel in elkaar gezet.
Minitower zwart, met 400W voeding
Intel Core i5 4670 processor 4e generatie, 4x 3.4 GHZ socket 1150
12GB DDR3 1333 geheugen
1000GB SATA3 harddisk Seagate
Intel HD-video 4600 (Full-HD) met VGA, DVI, en HDMI aansluiting (de nieuwste en beste Intel HD videochip, zie tests o.a. hier)
Direct-X 11.1 ondersteuning
Gigabyte moederbord, type B85M-HD3 (klik hier voor volledige specificaties)
DVD brander Dual Layer Sony
6 x USB 2.0 aansluitingen
2 x USB 3.0 aansluitingen
HD-audio RealTek
LAN (10-100-1000mbps netwerkaansluiting)
PCI-express slot + PCI slot
24 maanden garantie carry-in
AntiVirus (Trial)
Gratis thuisbezorgd
Exclusief besturingssysteem, monitor, toetsenbord en muis
Dit systeem bevat het nieuwste type Haswell processor van Intel.

ACTIE: tijdelijk met GRATIS USB toetsenbord en muis set, OP=OP

Misschien wil je het verschil aan me uitleggen?

1 voorbeeldje die ik kan opnoemen is dat je xbox ingame beelden niet kan opnemen of bewerken op je pc ;)

De kant en klare systemen zijn ook goed, het voordeel is inderdaad dat die al gemonteerd zijn..

Het verschil tussen mijn 1e en 2e intel samenstelling:
- SSD. In de 1e zit die niet en in de 2e wel.. als je alleen gamed is een SSD misschien van mindere waarde maar als je veel in windows (desktop) werkt zou ik het zeker doen, programma's starten sneller op en reageren beter.
- Overclocken. De 2e samenstelling kan je overclocken, ik weet niet of jij dat ooit van plan bent maar het kan je later nog goed uitkomen als deze processor achter begint te lopen.
- Behuizing is van hogere kwaliteit, ook belangrijk.

In de laatste config viel mij een paar dingen op.
- geen grafische kaart. Intel HD heeft geen eigen gddr5 (evt dd3) vram
- ddr3 1333 in plaats van ddr3 1600
- je noemt geen toerental van de HD, liefst 7200rpm
- zit windows erbij
Verder ziet de config er goed uit.
Suc6 met je keuze. Roon

@leugenaar.
Ik bedoel de laatste config van doorpletten.

In het algemeen.
Ik vind het jammer dat in het forum vaak de overkill wordt aangegeven. Iemand die een vraag heeft wil graag weten waar de "underkill" zit omdat hij/zij een systeem wil kopen waar hij/zij wat aan heeft. Hierbij kan dan wel worden aangegeven welk onderdeel wat lichter gekozen kan worden.

Laatst bewerkt:
@bron Ik zie staan exclusief besturingssysteem, of zit ik verkeerd te kijken?

En zowel underkill/overkill moet je niet hebben vindt ik, beide zijn belangrijk. Met wat archiefjes uitpakken, internetten en downloaden heb je aan 8GB genoeg, 4GB zou misschien nog kunnen. Die 30 euro extra die 4GB extra ram kost kan TS mooi in zijn zak steken of aan wat nuttigers besteden in zijn budget.. maar dat is mijn mening.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan