• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Berichten
164
Wij zijn van plan een nieuwe PC (of laptop) aan te schaffen.
Wat voor ons belangrijk is, dat de nieuwe PC goed moet kunnen omgaan met ingewikkelde Excel programma's, waarin veel links zitten naar andere documenten (vooral Excel).

Waar moet ik op letten? Wat is een geschikte computer voor ons?
 
Met welke Excel versie(s) wil je gaan werken ?
 
Suggestie:

https://www.compustunt.nl/powerx2

Snel Internet (ethernet) is van belang.
Voldoende Werkgeheugen is van belang
Snelle harde schijf (SSD) is van belang.

Budget doet er vanweg 365 Business niet erg toe.
 
't Liefst zo goedkoop en zo snel mogelijk.

Welke processor is het beste?
 
De gebruikte bestanden staan op DropBox, dus opslagcapaciteit is van minder belang.
 
internetverbinding hebben we via glasvezel (tot 1000 Mbit up- en download snelheid).
 
Wij zijn van plan een nieuwe PC (of laptop) aan te schaffen.
Wat voor ons belangrijk is, dat de nieuwe PC goed moet kunnen omgaan met ingewikkelde Excel programma's, waarin veel links zitten naar andere documenten (vooral Excel).

Eigenlijk is dit helemaal geen zware eis, minimaal 8GB nemen (16GB misschien al over-kill), en uiteraard altijd een ssd.

Wordt dit gevraagd omdat huidige pc/laptop dit niet goed kan?

Tweakers.net heeft regelmatig een Best Laptop Guide (juni 2020).
 
Laatst bewerkt:
't Liefst zo goedkoop en zo snel mogelijk.
Die uit post 4 vind ik goedkoop en met goede specificaties.
Hier staat een heel uitgebreid artikel. Sleutelwoorden > Cores, threads, RAM, 64-bits.
Volgens mij is in Excel "ingewikkeld/problematisch" wat anders dan rekencapaciteit. Hoe meer threads hoe hoger de rekencapaciteit en sneller?
 
Laatst bewerkt:
Voor excel is een i3 met voldoende geheugen (16 Gb) genoeg, elke PC is sneller dan een mens kan denken. Voor Excel is een gigabit ethernet aansluiting overkill, een nieuwe PC zal dit hebben, maar zijn alle componenten in je netwerk ook zo snel. Een Excelbestand is over elk netwerk zo ingeladen vanwege de geringe grootte ten opzichte van bijvoorbeeld video/audio-bestanden. Wat maakt het verder uit of je 1 of 2 seconden moet wachten, minutenlange downloads komen eigenlijk op office-niveau niet meer voor. Ik werk zelf op een 1e generatie i5 met 12 Gb werkgeheugen en dat gaat voor Office nog altijd snel genoeg. PC is 10 jaar oud. Ik werk ook met een 10e generatie i5 met 8Gb (werklaptop) Maar er is voor mij niet echt verschil. Dus als je een nieuwe PC gaat kopen let op de prijs en of de kast (behuizing) mooi in je interieur past. Overigens in een goede monitor set-up nooit weg, bijvoorbeeld 2 x 24" of een 32"of 40" 4K monitor ( hier kun je 4x een 24"scherm op kwijt) een SSD is ook wel fijn.
 
Als ik het goed begrijp gaat deze laptop zakelijk gebruikt worden.
Als dat zo is, is "goedkoopste" geen goed criterium.
Beter is om te kijken naar betrouwbaarheid van merk, leverancier en de ondersteuning als er iets mis is.
Hier het tweaker forum hierover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1366394

De merken die het meest gebruikt worden in de zakelijke markt zijn HP en Dell.
 
Wat voor ons belangrijk is, dat de nieuwe PC goed moet kunnen omgaan met ingewikkelde Excel programma's, waarin veel links zitten naar andere documenten (vooral Excel).

Ja, als je eisen gaat stellen dan moet je niet moeilijk doen over een wat hogere prijs. En het artikel wat in de link van post 9 staat, kun je door Google vertaling halen en dan staan daar echt veel kernpunten in waar het in Excel om draait.
Onder Opties voor Excel > Formules > staat Berekeningen met meerdere threads toestaan > Aantal processors op deze computer gebruiken: 8
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan